Ondertussen ben ik met twee '90 aan het werk. Een LHD en een RHD. Bij mijn LHD zit een LT 77 bak en een 230 tussenbak gemonteerd. Voorheen had ik een achteras met trommels welke ik vorige week heb vervangen door een as met schijven. Nieuwe A-frame fusee kogel en wiellagers erin en toe ontstond een probleem. Mijn aandrijfas heeft een vierkante 4 gaats aansluiting terwijl de flens op de nieuwe as een ronde 4 gats aansluiting heeft.
Kan iemand mij vertellen welke aandrijfas hier op past, bij voorkeur een onderdeel nummer.
Overige info. Het is een 4 cylinder 2,25 benzine met een LT 77 bak uit '85. De achteras komt van een laat type defender.
Welke type aandrijfas '90 bij achteras conversie
- Erik Peters
Re: Welke type aandrijfas '90 bij achteras conversie
Waarom niet gewoon de oude? Ik denk dat die wel past, misschien de flens een kwartslag verdraaien zodat de gaten tegenover elkaar zitten.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- JoostKenya
Je zou dezelfde aandrijfas moeten kunnen gebruiken.
Je kunt de flens van het oude diff namelijk gewoon overzetten.
Je kunt ook het hele oude diff overzetten maar dan moet je ook de oude 10-splines steekassen en ik denk ook de oude meenemers gebruiken. Want de nieuwe as heeft waarschijnlijk 24-splines steekassen (die sterker zijn)
Je kunt de flens van het oude diff namelijk gewoon overzetten.
Je kunt ook het hele oude diff overzetten maar dan moet je ook de oude 10-splines steekassen en ik denk ook de oude meenemers gebruiken. Want de nieuwe as heeft waarschijnlijk 24-splines steekassen (die sterker zijn)
Beide opties geprobeerd. Bij het draaien vd flens kunnen er 2 boutjes in, de andere 2 zijn er niet bij te krijgen.
Zojuist de flensen los gehaald. De oude as heeft een flens met bus met vier brede spiebanen, de nieuwe as heeft een flens met bus met 24 fijne spiebanen.
Zojuist de flensen los gehaald. De oude as heeft een flens met bus met vier brede spiebanen, de nieuwe as heeft een flens met bus met 24 fijne spiebanen.
- Erik Peters
Koen1 schreef:Bij het draaien vd flens kunnen er 2 boutjes in, de andere 2 zijn er niet bij te krijgen.
Juist, dan heeft Land Rover de constructie gewijzigd bij de 'latere' typen. De boutgaten in jouw aandrijfasflens vormen een rechthoek.
Proberen het bouwjaar te achterhalen van de auto waar de achteras uit komt (of het serienummer op de as) en dan kijken welke aandrijfas daar bij hoort.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- JoostKenya
Is de as soms van een Puma van na 2007?
Deze heeft een zogenaamd short "nose diff".
Voor 2007 zijn naar mijn weten de "long nose" diffs toch allemaal min of meer hetzelfde.
Ik kon gewoon een Defender flens monteren op een 1998 Discovery diff met maar 3 gaten.
Je kunt natuurlijk altijd met het lasapparaat van twee aandrijfassen één maken (of laten maken).
Of de flens op de tussenbak aanpassen
Deze heeft een zogenaamd short "nose diff".
Voor 2007 zijn naar mijn weten de "long nose" diffs toch allemaal min of meer hetzelfde.
Ik kon gewoon een Defender flens monteren op een 1998 Discovery diff met maar 3 gaten.
Je kunt natuurlijk altijd met het lasapparaat van twee aandrijfassen één maken (of laten maken).
Of de flens op de tussenbak aanpassen
Hier een voorbeeld van de flens.
- JoostKenya
Ahh, nu snap ik het.
Die nieuwe as is een Salisbury as van een Defender 110!
Deze as zit vanaf de fabriek normaal gesproken niet onder een Defender 90.
Om het passend te krijgen kan je het beste een aandrijf as van een Defender 110 van voor 2002 nemen.
Deze as kan je dan inkorten op de juiste lengte en weer aan elkaar lassen.
Je had eigenlijk beter een as van een Discovery kunnen nemen.
Want de remklauwen van een 110 zijn eigenlijk te groot voor een 90.
Je gaat nu relatief te hard op de achteras remmen wat tot onveilige situaties kan leiden (blokkerende achterwielen).
De remklauwen van een Discovery zijn gelijk aan de 90 remklauwen.
Deze as zit vanaf de fabriek normaal gesproken niet onder een Defender 90.
Om het passend te krijgen kan je het beste een aandrijf as van een Defender 110 van voor 2002 nemen.
Deze as kan je dan inkorten op de juiste lengte en weer aan elkaar lassen.
Je gaat nu relatief te hard op de achteras remmen wat tot onveilige situaties kan leiden (blokkerende achterwielen).
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 03 Jun 2017, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Landmarcs
JoostKenya schreef:Ahh, nu snap ik het.
....
Misschien is het nog steeds beter een Discovery/Defender 90 as te zoeken.
Deze assen zijn ruimer voorradig als Salisbury assen, waarschijnlijk kan je zelfs nog winst maken bij de "ruil".
Groeten MarcS
- Erik Peters
JoostKenya schreef:Je had eigenlijk beter een as van een Discovery kunnen nemen.
Ook al omdat de voorste remklauwen van de 90 (uit '85) kleiner zijn dan die van de 110. Bij (veel) latere typen zijn op de 90 'dezelfde' voorste remklauwen gemonteerd als op de 110.
Groet,
Erik.