Rovertjes
Sinds gisteren is mijn brandstofpomp aan het gieren bij contact aan en bij lopende motor. Vandaag dieselfilter even bekeken, die zit er 1,5 jaar onder en bevatte 50% koelvloeistof (mooi roze) ipv diesel. Bovendien is de bruine kabel van de sensor gebroken.
Heb een nieuwe sensor en filter besteld.
Ik zit met twee vragen.
1. Moet ik accuut achter een nieuwe Siemens pomp aan ? ( hij pompt nog prima en mijn topsnelheid is nog steeds 145 met roofrack)
2. Hoe komt de koelvloeistof in mijn dieselfilter. Zijn er kanaaltjes bijgekomen in mijn td5 blok waar ik me zorgen om moet maken, of ben ik een keer wat te rooiaal geweest met bijvullen van het roze goedje en is het via de diesel retourleiding in het filter gekomen?
Jan
Defender td5 2001 gierende brandstofpomp
-
Jankouwenberg
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 25 Okt 2015, 09:06
Defender td5 2001 gierende brandstofpomp
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
Re: Defender td5 2001 gierende brandstofpomp
Nog nooit meegemaakt, zou het door een defecte brandstofkoeler kunnen komen? Zou mijn eerste verdachte zijn om te controleren.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Waterrover
- Beheerder
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
- Locatie: Zoutkamp
Re: Defender td5 2001 gierende brandstofpomp
In de brandstofkoeler heb je een tegengestelde stroming van diesel en koelwater, het gebeurt wel eens dat er in het tussenschot een lekje komt door corrosie. Dit kan veroorzaakt worden door niet op tijd je koelwater te verversen, op een gegeven moment zijn de anticorrosie inhibitoren uitgewerkt. In ieder geval tijd voor een nader onderzoek.
Chris
Chris
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Defender td5 2001 gierende brandstofpomp
enige plekken waar koelwater bij de diesel kan lijkt me de brandstofkoeler of in de kop een scheur tussen brandstof- en koelkanaal
gone
-
Jankouwenberg
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 25 Okt 2015, 09:06
Re: Defender td5 2001 gierende brandstofpomp
Jullie laten me schikken
Maar voor ik een nieuwe koeler van 500 euro koop......
Nog drie vragen/ stellingen.
1. Was het wel koelwater wat ik vond? Het was zeker roze, maar kan het zijn dat water in het filter onder de díesel niet een roze kleurtje krijgt? Mijn conclusie dat het koelvloeistof was puur gebaseerd op de kleur.
2. Mede naar aanleiding van 1 is een diesel filter halfvol water na 1,5 jaar extreem veel? Ik zeg er bij dat ik een 2e stalen tank heb waar wellicht wat extra condensatiewater in ontstaat.
3. Is het niet zo dat de dieseldruk in de koeler hoger is dan de druk van de koelvloeistof? Als er dan een scheur is zou ik diesel in mijn koelvoeistof moeten krijgen, maar het is andersom?
Alvast bedankt voor het meedenken
Jan
Maar voor ik een nieuwe koeler van 500 euro koop......
Nog drie vragen/ stellingen.
1. Was het wel koelwater wat ik vond? Het was zeker roze, maar kan het zijn dat water in het filter onder de díesel niet een roze kleurtje krijgt? Mijn conclusie dat het koelvloeistof was puur gebaseerd op de kleur.
2. Mede naar aanleiding van 1 is een diesel filter halfvol water na 1,5 jaar extreem veel? Ik zeg er bij dat ik een 2e stalen tank heb waar wellicht wat extra condensatiewater in ontstaat.
3. Is het niet zo dat de dieseldruk in de koeler hoger is dan de druk van de koelvloeistof? Als er dan een scheur is zou ik diesel in mijn koelvoeistof moeten krijgen, maar het is andersom?
Alvast bedankt voor het meedenken
Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Defender td5 2001 gierende brandstofpomp
1) condenswater in filter kan roze worden.... als je rode diesel in je tank hebt (gehad)
2) hoe weet je dat het filter half vol water stond? maar een flinke hoeveelheid water is iig niet goed. die 1,5 jaar is een vage maat.... in 1,5 jaar tank ik ruim 200 keer 90 liter.... een ander misschien maar 5 keer..... hoedanook.... als er in die 1,5 jaar nooit water afgetapt is mag er wel eens beter onderhoud gepleegd worden
Hoeveel water er in je tank komt is afhankelijk van veel factoren, maar extreme hoeveelheden duiden vaak op waterlekkage de tank in of vervuilde brandstof tanken (en dat laatste hoeft maar 1x gebeurd te zijn)
3) ja, dat zou je inderdaad verwachten, maar de koeler zit in de retour naar de tank als ik me niet vergis, en is dus (soort van) drukloos
2) hoe weet je dat het filter half vol water stond? maar een flinke hoeveelheid water is iig niet goed. die 1,5 jaar is een vage maat.... in 1,5 jaar tank ik ruim 200 keer 90 liter.... een ander misschien maar 5 keer..... hoedanook.... als er in die 1,5 jaar nooit water afgetapt is mag er wel eens beter onderhoud gepleegd worden
3) ja, dat zou je inderdaad verwachten, maar de koeler zit in de retour naar de tank als ik me niet vergis, en is dus (soort van) drukloos
gone
-
Jankouwenberg
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 25 Okt 2015, 09:06
Re: Defender td5 2001 gierende brandstofpomp
Onderhoud tja waar begint het en waar eindigd het
We hebben de auto nu 1,5 jaar en naast nieuwe versnellingsbakken, drukregelaar, luchtmassameter, filters, nieuwe olie, nieuwe koelvloeistof, alle poelielagers, nieuwe alternator enz enz enz. Kom ik er nu achter dat ik 4 dingen vergeten ben.
1. Regelmatig water aftappen
2. Dieselpomp vervangen
3 Dieselkoeler vervangen
4. En o ja het motorblok vervangen
Ik geef het toe slecht onderhoud
Maar ik vind het leuk om er onder te liggen dus mij hoor je niet klagen. Heb inmiddels een tweedehands koeler op de kop getikt voor 150 euro zal die er in ieder geval eens inlepelen.
- rode diesel kan ik niet getankt hebben de afgelopen 1,5 jaar of het moet hele oude troep geweest zijn, maar voor mijn voorgangers kan ik natuurlijk niet spreken. Dacht dat wellicht het filter zelf het water kleurt zodat je bij het aftappen het verschil water / diesel goed kan zien. Maar dat is denk ik wat high tech voor een filter van 20 euro
- wat betreft de maat van 1,5 jaar, in die tijd is er 35000 km gereden waaronder in obscure diesel landen
als Oekraïne, Roemenië, Bulgarije, Griekenland, Albanië, Macedonië enz enz over kleurtjes en water in de brandstof, en mafia handel in oude diesel aldaar weet ik niet veel. In die 35000 km is er dus ongeveer 250-300 ml roze water/koelvloeistof in het filter gekomen. De tank heeft daarbij 1 maal 10 min onder water gestaan in Furstenau
-Zal een druktest doen op het water circuit
-is inderdaad lage druk leiding.
Ik ga denk ik ook de pomp maar even vervangen, kan ik controleren of er niet een enorme hoeveelheid water in de tank zit
Ik zie de pompen te koop staan voor een kleine 300 euro (Siemens ) dat is geen Chinese troep toch?
Jan
We hebben de auto nu 1,5 jaar en naast nieuwe versnellingsbakken, drukregelaar, luchtmassameter, filters, nieuwe olie, nieuwe koelvloeistof, alle poelielagers, nieuwe alternator enz enz enz. Kom ik er nu achter dat ik 4 dingen vergeten ben.
1. Regelmatig water aftappen
2. Dieselpomp vervangen
3 Dieselkoeler vervangen
4. En o ja het motorblok vervangen
Ik geef het toe slecht onderhoud
Maar ik vind het leuk om er onder te liggen dus mij hoor je niet klagen. Heb inmiddels een tweedehands koeler op de kop getikt voor 150 euro zal die er in ieder geval eens inlepelen.
- rode diesel kan ik niet getankt hebben de afgelopen 1,5 jaar of het moet hele oude troep geweest zijn, maar voor mijn voorgangers kan ik natuurlijk niet spreken. Dacht dat wellicht het filter zelf het water kleurt zodat je bij het aftappen het verschil water / diesel goed kan zien. Maar dat is denk ik wat high tech voor een filter van 20 euro
- wat betreft de maat van 1,5 jaar, in die tijd is er 35000 km gereden waaronder in obscure diesel landen
-Zal een druktest doen op het water circuit
-is inderdaad lage druk leiding.
Ik ga denk ik ook de pomp maar even vervangen, kan ik controleren of er niet een enorme hoeveelheid water in de tank zit
Ik zie de pompen te koop staan voor een kleine 300 euro (Siemens ) dat is geen Chinese troep toch?
Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Defender td5 2001 gierende brandstofpomp
Roger B. schreef:1) condenswater in filter kan roze worden.... als je rode diesel in je tank hebt (gehad)
Misschien, maar rode diesel is al een aantal jaren niet meer verkrijgbaar in Nederland (voor de scheepvaart, in België, nog wel).
Maar bij een aantal oude trekkers (vroeger ook rode diesel) kleurt het condenswater doorgaans oranje/bruin t.g.v. roest.
Roger B. schreef:... als er in die 1,5 jaar nooit water afgetapt is mag er wel eens beter onderhoud gepleegd worden![]()
Tja, bij die oude trekkers wordt het water (pas) afgetapt als het brandstoffilter wordt vervangen en dat gebeurt lang niet altijd na 1,5 jaar. Bij een paar van die trekkers zit een glaasje onderaan het het brandstoffilter, zodat je kunt zien of er (condens)water in zit, maar dat is meestal niet het geval.
Jankouwenberg schreef:of ben ik een keer wat te royaal geweest met bijvullen van het roze goedje .
De druk in een koelsysteem (bij warme motor) ligt normaal tussen 1-1,5 bar. Maar als je regelmatig koelvloeistof moet bijvullen is er iets niet in orde.
Misschien werkt de 'radiator'dop niet goed (te hoge druk)? Ik heb een VW bus en die raakte ook koelwater kwijt (niet helemaal duidelijk waar, je repareerde de ene plek, begon ie ergens anders weer te lekken) maar na het vervangen van de dop (die ook de druk regelt) op het reservoir lijkt het probleem nu opgelost.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Jankouwenberg
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 25 Okt 2015, 09:06
Re: Defender td5 2001 gierende brandstofpomp
Dank Erik
Zal de dop controleren en of vervangen. Ik heb een standkachel in de auto en dus een one way valve in de dunne leiding van de radiator naar het reservoir, zal die ook nog een controleren.
Jan
Zal de dop controleren en of vervangen. Ik heb een standkachel in de auto en dus een one way valve in de dunne leiding van de radiator naar het reservoir, zal die ook nog een controleren.
Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
-
Waterrover
- Beheerder
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
- Locatie: Zoutkamp
Re: Defender td5 2001 gierende brandstofpomp
Jankouwenberg schreef:Jullie laten me schikken![]()
Maar voor ik een nieuwe koeler van 500 euro koop......
Nog drie vragen/ stellingen.
1. Was het wel koelwater wat ik vond? Het was zeker roze, maar kan het zijn dat water in het filter onder de díesel niet een roze kleurtje krijgt? Mijn conclusie dat het koelvloeistof was puur gebaseerd op de kleur.
2. Mede naar aanleiding van 1 is een diesel filter halfvol water na 1,5 jaar extreem veel? Ik zeg er bij dat ik een 2e stalen tank heb waar wellicht wat extra condensatiewater in ontstaat.
3. Is het niet zo dat de dieseldruk in de koeler hoger is dan de druk van de koelvloeistof? Als er dan een scheur is zou ik diesel in mijn koelvoeistof moeten krijgen, maar het is andersom?
Alvast bedankt voor het meedenken
Jan
Wellicht is de aanschaf van een sedimenter een goede zaak, je hebt dan meteen controle door het kijkglas om eventueel af te tappen.
Ik heb er nog eentje over.
Chris
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten