2001 Discovery 2 TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
dormos

2001 Discovery 2 TD5

Berichtdoor dormos » 28 Mei 2017, 22:32

Ik ben op zoek naar een Disco 2 met TD5, en ben er 1 tegengekomen die wel eens wat zou kunnen zijn.
Enige puntje is dat bij het plaatsen van een nieuwe motor de ACE "uitgeschakeld" is.
Heb de auto nog niey gezien, dus weet niet welke componenten nog aanwezig zijn.
ACE leek me een plus van de D2, maar heb geen idee hoe 'ie zonder rijdt.
Is er iemand hier die daar ervaring mee heeft? Goed mee te rijden of laten staan?

Groet,

Hans
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)

Roger B.

Re: 2001 Discovery 2 TD5

Berichtdoor Roger B. » 29 Mei 2017, 01:52

een D2 waar ACE vervangen is door non-ACE stabilisators rijdt als een grote hoge auto met standaard stabilisatoren,,, hij helt dus in langere en sneller genomen bochten...
Bij terreinrijden werken de stabistangen het eenzijdig uitveren van de as tegen.

Een D2 zonder, of met "open" ACE stabilisatoren lijkt me echt een boot en wellicht ronduit link rijden.

Een D2 met ACE rijdt fantastisch, het systeem drukt de body in de bocht rechtop wat de wegligging stevig bevorderd.
gone

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 29 Mei 2017, 09:55

Wanneer de motor van de Disco is vervangen, vraag ik mij af waarom? Was het een gebrek aan onderhoud, of een ander probleem? Wanneer ACE is uitgeschakeld zegt Roger terecht, dat de auto zonder veel onstabieler in de bocht is. Bij montage van een nieuwe motor, (short block) kan je in principe alles weer terug bouwen, dus waarom is ervoor gekozen dit niet te doen? Wel zijn de componenten van het ACE-systeem prijzig, bij een defect zou dat een reden kunnen zijn. Er zijn ombouwsets te verkrijgen van ACE naar conventioneel. Zet je een roofrack met daktent op de auto (ruim 100kg) dan wordt het overhangen in de bocht (terrein) zelfs versterkt! Misschien handiger te kijken naar een Disco (uit 2004) waarbij alles wel werkt?

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mei 2017, 10:32

Roger B. schreef:een D2 waar ACE vervangen is door non-ACE stabilisators rijdt als een grote hoge auto met standaard stabilisatoren,,, hij helt dus in langere en sneller genomen bochten...
Bij terreinrijden werken de stabistangen het eenzijdig uitveren van de as tegen.

Een D2 zonder, of met "open" ACE stabilisatoren lijkt me echt een boot en wellicht ronduit link rijden.

Een D2 met ACE rijdt fantastisch, het systeem drukt de body in de bocht rechtop wat de wegligging stevig bevorderd.

Een D2 zonder ACE of stabilisatoren zou je zwaardere veren moeten geven -- je krijgt dan een beetje het effect van een (oudere) Defender zonder stabilisatoren, maar dan direct "topzwaar". Een D2 met stabilisatoren lijkt wat meer op een Defender met stabilisatoren (maar nog steeds heeft de Defender een slag stijvere veren).

En qua wegligging van een D2 met ACE: het rijdt fantastisch maar verwacht ook geen wonderen.
Het mindere overhellen geeft een veel veiliger gevoel, maar ... reken er op dat je in een normale bocht (zonder overdreven daklast) toch niet zo gauw gaat rollen. Het zijn de uitzonderingen, de elandproef, of een partieel glad wegdek waar je de winst van de ACE kan merken.
Het feit dat je je veel veiliger, strakker, door de bocht voelt gaan kan ertoe leiden dat je de bochten ook harder neemt ... dan gaat veel van de winst van de ACE weer verloren, want als ie dan uitbreekt dan wordt het alsnog moeilijk.

Of te wel: koop een Disco2 met goed werkende ACE, of beding een zeer riante korting wegens het ontbreken van die ACE.

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 29 Mei 2017, 11:11

Een vergeten, maar niet onbelangrijk punt van ACE: Zodra je in het terrein rijdt merkt de ACE-computer dat, en geeft je een grotere wieluitslag. Dit komt omdat alle stabilisatie buiten werking wordt gezet.

Chris

atilgen

Berichtdoor atilgen » 31 Mei 2017, 07:55

Toen wij op zoek waren naar een Disco 2, heb ik zowel in een versie zonder als met ACE gereden.
Uiteindelijk toch de variant met ACE gekozen, juist omdat het een stuk comfortabeler rijdt in de bochten.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel

Rangie

Berichtdoor Rangie » 31 Mei 2017, 14:19

Onze disco had geen ace, maar goede veren en dempers icm stabilisatoren. In het terrein reed deze als een defender, sterker nog, reed de Defenders voorbij!
Op de weg geen centje pijn, en reed voortreffelijk. Voor de disco hadden we een defender td5, maar de d2 was een stuk comfortabeler en had een Veel betere wegligging.
Stond op de zelfde bandenmaat en merk, en beiden een zelfde liftkit.
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Mei 2017, 23:11

goed zonder ACE (met totaal aangepast onderstel overigens als ik het zo lees) wil niet zeggen dat het met ACE niet nog beter kan natuurlijk.... ik heb ook gereden met D2's in standaard uitrusting met ACE (mijn eigen) en met conventonele stabi's.......zonder ACE kun je net zo goed een D1 kopen :roll: een wereld van verschil, niet in het nadeel van ACE...

een D2 hoort ACE en SLS te hebben anders mis je de meerwaarde van een D2 grotendeels, net zoals je een P38 niet op schroefveren moet zetten omdat je daarmee het karakter van dat type auto teniet doet
gone

dormos

Berichtdoor dormos » 01 Jun 2017, 08:49

Het gaat om de 65-GS-RX, toevallig van iemand van hier geweest?

Groet,

Hans
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Jun 2017, 18:57

Roger B. schreef:een D2 hoort ACE en SLS te hebben anders mis je de meerwaarde van een D2 grotendeels, net zoals je een P38 niet op schroefveren moet zetten omdat je daarmee het karakter van dat type auto teniet doet

Waarbij ik het ontzettend knap vind dat een D2 zonder Ace ineens zou rijden als een Defender. :shock: :shock: Dat kan niet anders dan geschreven zijn door wijsgeren die nog nooit in een D2 gereden hebben of er ooit onder gekeken hebben. De onderstellen zijn verre van vergelijkbaar........... :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”