SIII"72 Alternatief voor klepjes kachel cabin/voorruit

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JuliusE

SIII"72 Alternatief voor klepjes kachel cabin/voorruit

Berichtdoor JuliusE » 25 Mei 2017, 20:08

hoi allemaal:

Ik heb een vraagje over het klepjes system in het onderste gedeelte van het dashboard, waarmee je kunt regelen of er warme lucht in de cabine komt, of de voorruit ontdooit / ontwasemt. Ik moest de kabeldraad vervangen, maar trek nu steeds die stang met de 2 klepjes uit de houder, terwijl ik het nog met beleid doe ook :lol: En ik heb ergens gelezen dat er ook een veer aan de pas zou moeten komen, maar kan dat nergens terugvinden.

Weet iemand of er een alternatief is voor dit mechanisme, zodat ik toch kan blijven kiezen tussen warme in de cabine, en een ontdooide / onwasemde voorruit?

Groeten, Julius

laroguz

Re: SIII"72 Alternatief voor klepjes kachel cabin/voorruit

Berichtdoor laroguz » 14 Jun 2017, 21:12

Het is geen keuzeklep. De ontwaseming op de voorruit is altijd open en de klepjes onder de dashboardbak zet je met de hendel langs het dashboard extra open of dicht. Mijn ervaring is dat het openzetten van de klepjes onder, de ontwaseming nauwelijks beinvloeden. Sterker nog, met het openzetten van de klepjes krijg ik gewoon meer warme lucht in de auto. Net alsof de ontwasemingopeningen te klein zijn omalle lucht van de ventilator kwijt te kunnen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover Series III 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Jun 2017, 08:37

Precies, en als je de klepjes inclusief stang uit hun houder trekt dan zijn die 'scharnierpunten' versleten. Beugeltje overheen zetten?
Bij mijn weten zit er geen (terugtrek)veer aan. De massieve binnenkabel drukt de klep dicht (of trekt hem open) als je de hendel bedient. Het kan zijn dat de buitenkabel vastgehouden wordt door een 'bladveerachtig' klemmetje (een klemmetje met schroefje klemt beter).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JuliusE

Berichtdoor JuliusE » 21 Jun 2017, 21:07

Bedankt voor jullie meedenken. Ik ga inderdaad een beugeltje proberen... Jammer dat ik er zo moeilijk bij kan..
Groeten

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Jun 2017, 00:10

JuliusE schreef: Jammer dat ik er zo moeilijk bij kan..

Ik dacht dat je, door een aantal schroefjes los te draaien de 'bovenkant' (metalen plaat) er uit kunt halen, waardoor je op die manier in de driehoekige koker kunt komen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

piet_g

Berichtdoor piet_g » 22 Jun 2017, 10:58

bij mij wel. zijkant losschroeven, en met de deur open kan ik er goed aan. het is geen zee van ruimte, maar wel redelijk bereikbaar merkte ik toen ik de kabel moest vervangen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Terug naar “Techniek”