Def Td5 MY2000 deursloten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
allard

Def Td5 MY2000 deursloten

Berichtdoor allard » 13 Mei 2017, 14:47

Sssssst....tegen niemand zeggen: de deuren van mijn Defender kun je met elke sleutel openen (of met het houtje van een waterijsje...). Naar ik begrijp, ben ik daar niet de enige in, maar toch lijkt het mij beter om er nieuwe sloten op te zetten.

Zo gezegd, zo gedaan en MTC6505 besteld. Echter: de sloten die in mijn auto zitten, zitten vast met een klein schroefje op de kopse kant. De sloten van MTC6505 hebben geen gaatje om de schroef op te nemen, maar een verend nokje/palletje aan de onderzijde. Dat lijkt me dus niet passen, of toch? Welk typenummer moet ik anders bestellen?
130 HCPU TD5 MY2000

Erik Peters

Re: Def Td5 MY2000 deursloten

Berichtdoor Erik Peters » 13 Mei 2017, 18:01

Dat schroefje zit er om ervoor te zorgen dat het palletje dat het slot bedient er niet af kan vallen en de nieuwe slotcilinder heeft voor dat doel een verend nokje.
Waarschijnlijk zit er in het palletje dat het slot bedient geen uitsparing waar het verende nokje in kan vallen, waardoor het geheel (langzaam) uit elkaar kan schuiven.
Misschien kun je aan de (goede) zijkant (en op de juiste plek) een klein gaatje boren waar het verende nokje in kan vallen. Lukt dit niet dan zou ik zeggen dat je ook het palletje dient te hebben wat bij de betreffende slotcilinder past.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Mei 2017, 19:30

Wat is een nieuw slot? Is dat origineel JLR of aftermarket?

Want een 2016 Defender heb ik ook wel een open gemeubeld met een willekeurige sleutel en wat geduld..... :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

allard

Berichtdoor allard » 13 Mei 2017, 22:01

De cilinders kwamen in een *kuch* blauw zakje *kuch* :)

Ik realiseer me dat (eender welke) defender sloten in het beste geval een dief alleen enkele seconden zullen vertragen, maar tóch heh? De gelegenheidsdief zal er hopelijk door afgestopt worden (tov een deur die je zo open draait).

@Erik: ik moest even 2x lezen wat je bedoelt (my bad...), Maar ik begrijp je. Misschien is het inderdaad goedkoper om eem setje passende palletjes te halen dan een andere set cilinders (al kosten die natuurlijk ook maar weinig)...
130 HCPU TD5 MY2000

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 13 Mei 2017, 23:00

allard schreef:@Erik: ik moest even 2x lezen wat je bedoelt (my bad...), Maar ik begrijp je. Misschien is het inderdaad goedkoper om eem setje passende palletjes te halen dan een andere set cilinders (al kosten die natuurlijk ook maar weinig)...
Ik zou een gaatje boren in de 'onderkant' ongeveer ter hoogte van de rode stip op het plaatje, die plek goed uitmeten, zodat het stiftje ook in het gaatje kan vallen als je het palletje op de slotcilinder schuift en alles op zijn plaats zit. Eventueel weer losmaken door het stiftje met het boortje in te drukken.
Uitleg.jpg

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

allard

Berichtdoor allard » 27 Jun 2018, 14:07

Nou, het blijkt dat de slotcilinders helemaal niet te kort zijn, maar dat ik op zoek ben naar het onderdeel dat op/over het eind van de slotcilinder heen shuift (aangeduid met nummer 8 in onderstaand plaatje). Iemand enig idee wat het onderdeelnummer is? Ik kan het niet terugvinden in de diagrammen.

Ter info: ik "hergebruik" nu dit onderdeel (waarvan ik dacht dat het één was met de cilinder, maar dus een los artikel blijkt te zijn) dat ik met veel pijn en moeite heb kunnen los wrikken/uitboren, maar heel solide is het allemaal niet...

images.jpg
images.jpg (5.16 KiB) 4522 keer bekeken
130 HCPU TD5 MY2000

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Jun 2018, 09:00

allard schreef:Iemand enig idee wat het onderdeelnummer is? Ik kan het niet terugvinden in de diagrammen.

Helaas staat het niet beschreven in het onderdelenhandboek. Ongetwijfeld zal er bij Land Rover een onderdeelnummer aan gekoppeld zijn.
Zo ook de 'locking sleeve', het aluminium busje waar de slotcilinder in zit (nr 9), wordt nergens vermeld (alleen in het werkplaatshandboek, maar daar staan geen onderdeelnummers bij).
En een nieuwe handgreep wordt kaal geleverd, dus zonder bovengenoemde onderdelen. Toen ik een nieuwe handgreep met drukknop monteerde heb ik alle onderdelen overgezet.

Groet,

Erik.

allard

Berichtdoor allard » 28 Jun 2018, 09:42

Dank je voor je reactie, Erik. Dat stemt me niet erg hoopvol... :(
130 HCPU TD5 MY2000

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Jun 2018, 09:49

allard schreef:Dank je voor je reactie, Erik. Dat stemt me niet erg hoopvol... :(

Begrijp dat het een enorme stap is voor velen, maar bij de dealert zit een mannetje (m/v) achter een balie of bureau. Die hebben een schermpje voor zich waar ze plaatjes van al die dingen op tevoorschijn kunnen toveren. En een hele hoop extra informatie in hun geheugen........ :shock: :shock:

Natuurlijk zullen die delen dan wat meer kosten dan dat je ze in UK bij een postorderboer besteld maar het gemak is enorm!! Ik krijg er zelfs 5 bakken koffie en een praatje bij!!!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

allard

Berichtdoor allard » 28 Jun 2018, 10:29

jaja dat had ik ook al bedacht, ik heb zelfs al gezien dat de dichstbijzijnste (?) dealert voor mij Cito in Eindhoven is, maar besloot dat ik de vraag en het plaatje gewoon even naar Vis ga sturen want dan kan ik meteen nog e.e.a. erbij bestellen... :D
130 HCPU TD5 MY2000

Terug naar “Techniek”