Dag allemaal,
ik ben zoekende naar wat ervaring. Mijn diesel rookt zowel uit de olie vulpijp als uit de uitlaat.
Even de feiten op een rij:
1. rookt via uitlaat direct na het starten, zeer veel (straat staat vol) grijze rook, dit verdwijnt wanneer de motor warm wordt
2. rookt via olie vulpijp, zowel warm als koud
3. verbruikt geen koelvloeistof
4. Brandstofpomp is al verdraaid, boutje staat helemaal richting de pijlpunt ofwel de pomp is helemaal linksom gedraaid
5. koude motor draait wel redelijk maar met een kuch tussendoor uit de uitlaat
6. warme motor draait zonder kuch
Ik kreeg mijn eigen filmpje niet gekoppeld, maar vondt een youtube filmpje welke exact hetzelfde toont, hierbij de opmerking dat de rook in de film bij mij alleen bij koude motor voorkomt. Hier de link: https://youtu.be/AqmpeDdq70w
Nu ben ik er vrij zeker van dat de distributie ketting versleten is, omdat de brandstofpomp is verdraait en de motor flink wat grijze rook (is slechte verbranding/onverbrande diesel) uitblaast. Dus hier hou ik al rekening mee. Mijn vraag is echter of ik ook rekening moet houden met versleten zuigerveren....
Iemand ervaring hiermee? Kan ik dit überhaupt hieruit afleiden?
Hoor graag jullie reacties.
Groet,
Kees
series 2.25 diesel 1975 motor rookt uit alle pijpen....
-
Non_purist
series 2.25 diesel 1975 motor rookt uit alle pijpen....
land rover series III 109" SW, 2.25 diesel 1975
Re: series 2.25 diesel 1975 motor rookt uit alle pijpen....
compressie getest? kleppen gesteld?? injectors ok??
waterfilter? oude diesel?
brandstoffilter ok? luchtfilter ok?... zou ik iig eerst gaan doen...
waterfilter? oude diesel?
brandstoffilter ok? luchtfilter ok?... zou ik iig eerst gaan doen...
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
-
Non_purist
sorry, vergeten te vermelden.
Het volgende heb ik gedaan:
1. brandstoffilter vervangen
2. olie filter vervangen
3. nieuwe olie
4. water afscheider afgetapt
5. kleppen gesteld
Compressie testen heb ik nog niet gedaan omdat ik daar zelf de spullen niet voor heb.
Ik heb nog wel 4 nieuwe nozzles liggen voor de verstuivers, die wil ik nog vervangen.
Het volgende heb ik gedaan:
1. brandstoffilter vervangen
2. olie filter vervangen
3. nieuwe olie
4. water afscheider afgetapt
5. kleppen gesteld
Compressie testen heb ik nog niet gedaan omdat ik daar zelf de spullen niet voor heb.
Ik heb nog wel 4 nieuwe nozzles liggen voor de verstuivers, die wil ik nog vervangen.
-
Non_purist
lucht filter is ook schoon gemaakt, viel wel mee hoe vuil hij was trouwens!
gooi anders ook even een busje injectorcleaner in je tank, en gooi er 20+ liter "dure"Shell/BP V-power of hoe heet het bij...wellicht een pissende injector of toch net een tandje verkeerd 
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
― Robert Downey Jr.
als hij rookt uit de vulpijp, betekend dat niet dat je een lekkage bij je zuigerringen hebt of misschien je koppakking bij een van de oliekanalen naar de kop? voel je ook druk uit je olievulpijp komen als je bijvoorbeeld gas geeft?
Meters voor compressie metingen voor diesels zijn ongeveer 50 euro, maar vaak kun je er in de buurt wel een vinden of even bij een vriendelijke garage binnen rijden ofzo?
Meters voor compressie metingen voor diesels zijn ongeveer 50 euro, maar vaak kun je er in de buurt wel een vinden of even bij een vriendelijke garage binnen rijden ofzo?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Non_purist
Dag allen,
bedankt voor de reacties, ik zal jullie tips proberen.
@ Piet, ik voel geen druk uit de olie vulpijp komen bij gas geven.
Omdat ik een zwetende/bijna druppelende diesel retour leiding had, heb ik hier een nieuwe voor aangeschaft en ben toch maar meteen begonnen met het vervangen van de verstuiver nozzles. Het viel mee hoe deze uit het blok gehaald konden worden, maar het viel niet mee hoe de nozzle kapjes van de verstuiver body's loskwamen, echter na het warm stoken ging het prima.
Alle verstuivers zijn van nieuwe nozzles en naalden voorzien, nu nog even de brandplaatjes en koperen ringen eruit peuteren en dan kunnen ze terug geplaatst worden, maar pas nadat ik de nieuwe gloeistiften heb geplaatst, daar heb ik nu net wat meer ruimte voor, dus meteen maar even meenemen. De staat van de oude gloeistiften (vettig/olie-achtig/verkoold) zou ook iets moeten kunnen zeggen over ' wat er in de cilinder gebeurt' toch?
Ik heb meteen nieuwe verstuiver leidingen aangeschaft, de oude waren ernstig verroest, staat wel zo netjes straks.
Zojuist foto's geprobeerd toe te voegen, maar moet ze eerst even kleiner maken denk, krijg ze niet toegevoegd.
Probeer ik later nog even.
Groet,
Kees
bedankt voor de reacties, ik zal jullie tips proberen.
@ Piet, ik voel geen druk uit de olie vulpijp komen bij gas geven.
Omdat ik een zwetende/bijna druppelende diesel retour leiding had, heb ik hier een nieuwe voor aangeschaft en ben toch maar meteen begonnen met het vervangen van de verstuiver nozzles. Het viel mee hoe deze uit het blok gehaald konden worden, maar het viel niet mee hoe de nozzle kapjes van de verstuiver body's loskwamen, echter na het warm stoken ging het prima.
Alle verstuivers zijn van nieuwe nozzles en naalden voorzien, nu nog even de brandplaatjes en koperen ringen eruit peuteren en dan kunnen ze terug geplaatst worden, maar pas nadat ik de nieuwe gloeistiften heb geplaatst, daar heb ik nu net wat meer ruimte voor, dus meteen maar even meenemen. De staat van de oude gloeistiften (vettig/olie-achtig/verkoold) zou ook iets moeten kunnen zeggen over ' wat er in de cilinder gebeurt' toch?
Ik heb meteen nieuwe verstuiver leidingen aangeschaft, de oude waren ernstig verroest, staat wel zo netjes straks.
Zojuist foto's geprobeerd toe te voegen, maar moet ze eerst even kleiner maken denk, krijg ze niet toegevoegd.
Probeer ik later nog even.
Groet,
Kees
-
Non_purist
de afbeeldingen
Laatst gewijzigd door Non_purist op 14 Mei 2017, 07:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hoop dat de verstuivers dat heet stoken overleefd hebben.
Schoon werken is van het grootste belang met dit soort werkzaamheden.
Ik neem aan dat je de verstuivers op de juiste openingsdruk hebt afgesteld?
Als je ze goed afperst zie je dat ze in 2 stappen open gaan, eerst een miniem straaltje die richting gloeispiraal spuit en daarna volledige opening.
Geert
Schoon werken is van het grootste belang met dit soort werkzaamheden.
Ik neem aan dat je de verstuivers op de juiste openingsdruk hebt afgesteld?
Als je ze goed afperst zie je dat ze in 2 stappen open gaan, eerst een miniem straaltje die richting gloeispiraal spuit en daarna volledige opening.
Geert
Light Weight 1979 2.25D
-
Non_purist
Hoi Geert,
ja idd heel schoon en voorzichtig gewerkt. afstellen op de juiste openingsdruk heb ik niet gedaan omdat ze nog niet in de verstuiver tester hebben gestaan. De nieuwe nozzles had ik al liggen en heb deze sowieso vervangen. de kap om de verstuiver op druk te zetten is er niet af geweest.
Vandaag eerst even iets leuks doen voor moederdag (sleutelen aan de laro valt bij haar niet onder leuk
) volgende weekend gaan ze in de verstuiver tester. Maar bedankt voor de tip, zal op het 'sproei-gedrag' letten.
ja idd heel schoon en voorzichtig gewerkt. afstellen op de juiste openingsdruk heb ik niet gedaan omdat ze nog niet in de verstuiver tester hebben gestaan. De nieuwe nozzles had ik al liggen en heb deze sowieso vervangen. de kap om de verstuiver op druk te zetten is er niet af geweest.
Vandaag eerst even iets leuks doen voor moederdag (sleutelen aan de laro valt bij haar niet onder leuk