Hoi! Ik hoop dat ik dit in het juiste forum zet, zo niet, excuses!
De laatste maanden ben ik me goed aan het oriënteren om mijn eerste Defender (110) te kopen. Over de motor (200/300tdi & TD5) lees ik genoeg; echter hebben de veel aangeboden '90's Defenders 200+ tot wel vaak 300k+ op de teller staan. De motoren kunnen dat natuurlijk hebben, maar waar moet ik nu écht op letten bij een auto met 300k+ op de teller qua motor en directe onderhoud om de motor nog een 100k+ te laten lopen?
Kilometerstand
Re: Kilometerstand
Als je het forum doorzoekt, kom je wel een aankoopadvies tegen. Daarin staan de zaken waar je op moet letten bij aankoop. Op Youtube is ook een en ander te vinden. Km stand vind ik niet zo boeiend, onderhoud wel, maar lager is natuurlijk in veel gevallen beter. Overigens, meestal is de motor niet het grootste probleem, maar het spul er om heen
Waar ik op zou letten:
-chassis rot? Met name achterbalk, veerpoten en outriggers. Check deze goed!
-carrosserie rot? Met name deuren (onderaan en op slothoogte) en brandscherm/bulkhead bij de voorruit en onderaan bij het portier.
-geschiedenis: wat kun je te weten komen over de auto? Belangrijkste is dat ie op tijd zijn olie heeft gehad. Liefst geen werkpaard en altijd binnen gestaan/van een omaatje geweest
-Techniek: olielekkage? Zweten doen ze altijd, maar hij mag niet zichtbaar druppelen. Let op oliesporen op het gehele onderstel: blok/carter, diffs en bak en tussenbak. Als een Defender geen olie lekt, zit er over het algemeen ook geen olie in.
-motor / bak: rijden maar! Hoe hoog zit de koppeling (heel hoog betekent dat ie aan vervanging toe is) Schokkerig wegrijden op de koppeling en/of gierend geluid bij koppeling intrappen betekent dat de koppeling/druklager er aan zit te komen. Auto moet op de koppeling in z'n twee weg kunnen rijden (mijn TD5 iig). Motor moet mooi regelmatig lopen. Zwarte rook uit de uitlaat is (mits niet idioot veel) normaal. Andere kleuren zoals blauw en wit; niet doen. Lawaai en trillingen (niet in het stuur) boven 80km/u horen bij de ervaring. Bij remmen moet de auto enigszins netjes rechtdoor blijven rijden, anders heb je slechte remmen. Test ook de lage gearing en het diff lock. Laatstgenoemde moet in- en uitschakelen (lampje op dash). Kan even duren, beetje vooruit en achteruit rijden. Doe dit bij voorkeur op gras en niet op verhard oppervlak.
-overig: trek onder de voorstoelen even de accubak en (bij TD5) elektronica bak open en kijk goed in de hoekjes: is ie niet brandschoon, dan heeft de auto waarschijnlijk onder water gestaan. Hoeft geen probleem te zijn, maar vergt wel aandacht bij onderhoud.
Succes!
Waar ik op zou letten:
-chassis rot? Met name achterbalk, veerpoten en outriggers. Check deze goed!
-carrosserie rot? Met name deuren (onderaan en op slothoogte) en brandscherm/bulkhead bij de voorruit en onderaan bij het portier.
-geschiedenis: wat kun je te weten komen over de auto? Belangrijkste is dat ie op tijd zijn olie heeft gehad. Liefst geen werkpaard en altijd binnen gestaan/van een omaatje geweest
-Techniek: olielekkage? Zweten doen ze altijd, maar hij mag niet zichtbaar druppelen. Let op oliesporen op het gehele onderstel: blok/carter, diffs en bak en tussenbak. Als een Defender geen olie lekt, zit er over het algemeen ook geen olie in.
-motor / bak: rijden maar! Hoe hoog zit de koppeling (heel hoog betekent dat ie aan vervanging toe is) Schokkerig wegrijden op de koppeling en/of gierend geluid bij koppeling intrappen betekent dat de koppeling/druklager er aan zit te komen. Auto moet op de koppeling in z'n twee weg kunnen rijden (mijn TD5 iig). Motor moet mooi regelmatig lopen. Zwarte rook uit de uitlaat is (mits niet idioot veel) normaal. Andere kleuren zoals blauw en wit; niet doen. Lawaai en trillingen (niet in het stuur) boven 80km/u horen bij de ervaring. Bij remmen moet de auto enigszins netjes rechtdoor blijven rijden, anders heb je slechte remmen. Test ook de lage gearing en het diff lock. Laatstgenoemde moet in- en uitschakelen (lampje op dash). Kan even duren, beetje vooruit en achteruit rijden. Doe dit bij voorkeur op gras en niet op verhard oppervlak.
-overig: trek onder de voorstoelen even de accubak en (bij TD5) elektronica bak open en kijk goed in de hoekjes: is ie niet brandschoon, dan heeft de auto waarschijnlijk onder water gestaan. Hoeft geen probleem te zijn, maar vergt wel aandacht bij onderhoud.
Succes!
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5
Re: Kilometerstand
Nog ontzettend bedankt Laurens! Dit was een heel fijn lijstje om als leek te gebruiken in de aanschaf van m'n nieuwe 110! 
Re: Kilometerstand
Voor 9,50 koop je in de clubshop 'Land Rover Kompas'.
Boordevol aankooptips en zaken waar je op moet letten als je een gebruikte LR koopt.
Beslist het geld waard.
groetjes,
Vivian
Boordevol aankooptips en zaken waar je op moet letten als je een gebruikte LR koopt.
Beslist het geld waard.
groetjes,
Vivian
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Kilometerstand
nicknick schreef:Nog ontzettend bedankt Laurens! Dit was een heel fijn lijstje om als leek te gebruiken in de aanschaf van m'n nieuwe 110!
We zijn nu natuurlijk wel nieuwsgierig naar je aanwinst, en vooral ook de kilometerstand
Groeten MarcS
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Kilometerstand
Zijn aanwinst is hier te aanschouwen, al staat er verder niet veel info bij.Landmarcs schreef:We zijn nu natuurlijk wel nieuwsgierig naar je aanwinst, en vooral ook de kilometerstanden de verdere vooraf bekende gebreken.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Kilometerstand
We hadden meerdere modellen op het oog, vandaar ook dit topic & vraag.
Uiteindelijk is het een '98 Defender 110 geworden. Met een 300TDI motor, 220k op de teller. Laatste 10 jaar is hij onderhouden bij een Land Rover specialist, en heb hem zelf laten keuren door Bas van Slooten. D'r kwamen wat standaard (kleine) dingen uit van versleten raamrubbers, tot achterdemper & remschijven die binnenkort vervangen mogen worden, en het verversen van alle olie, etc. Qua roest ziet hij er nog héél goed uit; wat oppervlakte roest maar chassis, deuren, bulkhead zijn allemaal in prima staat.
Foto staat in het topic dat Erik deelde
.
Uiteindelijk is het een '98 Defender 110 geworden. Met een 300TDI motor, 220k op de teller. Laatste 10 jaar is hij onderhouden bij een Land Rover specialist, en heb hem zelf laten keuren door Bas van Slooten. D'r kwamen wat standaard (kleine) dingen uit van versleten raamrubbers, tot achterdemper & remschijven die binnenkort vervangen mogen worden, en het verversen van alle olie, etc. Qua roest ziet hij er nog héél goed uit; wat oppervlakte roest maar chassis, deuren, bulkhead zijn allemaal in prima staat.
Foto staat in het topic dat Erik deelde
Re: Kilometerstand
Mooie auto!
Is dat de Bilderdijkstraat in Utrecht of een straat die er veel op lijkt?
groetjes,
Vivian
Is dat de Bilderdijkstraat in Utrecht of een straat die er veel op lijkt?
groetjes,
Vivian
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten