Beste leden,
Heb een disco 2 uit 2000 gekocht met kapotte motor. Nieuwe motor erin en lopen.
Echter: hij wil niet rijden. Ik heb geen storing op het dashbord, kan alle versnellingen schakelen. Motor wordt niet zwaarder belast of zo, er lijkt geen verbinding met de bak. met de bak in P kan ik toch de auto voorruit duwen, dit zou ook niet moeten kunnen toch? ook kan ik door de versnellingen schakelen zonder de rem in te drukken.
wie kan mij op het goede spoor zetten? Zou het een electrisch probleem zijn?
gr. Bert
DISCO 2 TD5 automaat
-
Landmarcs
Re: DISCO 2 TD5 automaat
Staat de tussenbak wellicht in z'n vrij ?
Je zou de eerste niet zijn.
Groeten MarcS
Je zou de eerste niet zijn.
Groeten MarcS
Al aan gedacht, kan er wat mis gegaan zijn bij het terugplaatsen van de viscokoppeling?
- Erik Peters
petersb schreef:Al aan gedacht, kan er wat mis gegaan zijn bij het terugplaatsen van de viscokoppeling?
Viscokoppeling??.....vloeistofkoppeling (torque converter) bedoel je waarschijnlijk. Geen idee, maar dan moet je de auto niet in P vooruit kunnen duwen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:petersb schreef:Al aan gedacht, kan er wat mis gegaan zijn bij het terugplaatsen van de viscokoppeling?
Viscokoppeling??.....vloeistofkoppeling (torque converter) bedoel je waarschijnlijk. Geen idee, maar dan moet je de auto niet in P vooruit kunnen duwen.
Ik meen al wel eens gelezen te hebben dat de plaatsing van de torque-converter nogal precies komt.
Wellicht wind je met de zoekfunctie meer.
Groeten MarcS
Koppelomvormer valt in de oliepomp als een soort van vorkje. Vaak word dit vergeten, en reeks het af en heb je geen aandrijving. Maar dan zou je de wagen in P niet moeten kunnen rollen
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'
De P werkt toch goed, vandaag gecheckt. Heb wat gegoogeld en denk inderdaad dat ik de koppelomvormer verkeerd heb gemonteerd. Ik heb hem eerst aan de motor geschroefd en toen de moter aan de transmissie gebout zonder rekening te houden met de sparingen voor de oliepomp. Tja, denk dat ik nu maar de bak eronderuit ga halen en eens kijken wat de schade is. De oliepomp schijnt beschadigd te kunnen zijn.
Is me nog een raadsel hoe je de omvormer aan het vliegwiel bevestigd als je hem eerst op de versnellingsbak zet, wie heeft hier een tip?
Is me nog een raadsel hoe je de omvormer aan het vliegwiel bevestigd als je hem eerst op de versnellingsbak zet, wie heeft hier een tip?
Even werkplaatshandboek lezen, staat daar keurig in.
Maar kort gezegd zit er in de bellhousing ergens een gat of luikje of iets dergelijks waardoor je de koppelomvormer aan de flexplate kunt vastzetten.
Het komt nogal precies want ik weet niet of dat bij een TD5 ook zo is (ga ik overigens wel van uit), maar een 300TDi flexplate moet worden uit-geshimd om de koppelomvormer op de juiste afstand te krijgen v.w.b. de versnellingsbak en dan met name inderdaad de oliepomp.
Dus toch maar even ergens het WPH vandaan toveren en je even goed inlezen anders heb je straks nog even een paar honderd tot duizend Eurootjes extra schade/kosten.
Het is allemaal geen rocket science maar moet wel correct gebeuren.
Op TV lijkt het allemaal zo makkelijk, maar werkplaats-tarief is niet voor niets zo hoog.
Gert-Jan.
Maar kort gezegd zit er in de bellhousing ergens een gat of luikje of iets dergelijks waardoor je de koppelomvormer aan de flexplate kunt vastzetten.
Het komt nogal precies want ik weet niet of dat bij een TD5 ook zo is (ga ik overigens wel van uit), maar een 300TDi flexplate moet worden uit-geshimd om de koppelomvormer op de juiste afstand te krijgen v.w.b. de versnellingsbak en dan met name inderdaad de oliepomp.
Dus toch maar even ergens het WPH vandaan toveren en je even goed inlezen anders heb je straks nog even een paar honderd tot duizend Eurootjes extra schade/kosten.
Op TV lijkt het allemaal zo makkelijk, maar werkplaats-tarief is niet voor niets zo hoog.
Gert-Jan.
Het heeft even allemaal wat lang geduurd, maar heb de versnellingsbak er toch onderuit gehaald en bekeken. Voor zover ik kon zien is er geen schade door de verkeerde montage opgetreden en ik heb de bak nu correct gemonteerd. Wel de flexplaat iets terug moeten buigen omdat de ruimte met de omvormer wat groot was.
Een euforisch moment gehad, want na het afvullen van de bak met olie reed hij! Alles leek goed te werken tot na 2 km, niets doet het meer. ik stond haast stil en toen naar zijn achteruit geschakeld. Het is zelfs zo erg dat dat als ik hem in P wil zetten de bak kraakt en ratelt. En in P kan ik de auto voor en teruguit duwen.
Ik denk zelf aan het volgende: Door het terugbuigen van de flexplaat loopt de omvormer tegen de oliepomp waardoor deze alsnog de geest heeft gegeven (kan ik controleren door de olieleiding naar de koeler los te gooien en de auto te starten). Ik kan dan niet verklaren waarom de P niet goed werkt.
Heeft iemand nog tips? Ik ben ook al een beetje aan het zoeken naar een andere bak, als iemand iets weet houd ik me aanbevolen. Ook op mijn verlanglijstje staat een hefbrug, heb het afgelopen jaar een motor en 2 versnellingsbakken gede- en ge-monteerd en dat blijft een k-klus met de auto op blokken.
Een euforisch moment gehad, want na het afvullen van de bak met olie reed hij! Alles leek goed te werken tot na 2 km, niets doet het meer. ik stond haast stil en toen naar zijn achteruit geschakeld. Het is zelfs zo erg dat dat als ik hem in P wil zetten de bak kraakt en ratelt. En in P kan ik de auto voor en teruguit duwen.
Ik denk zelf aan het volgende: Door het terugbuigen van de flexplaat loopt de omvormer tegen de oliepomp waardoor deze alsnog de geest heeft gegeven (kan ik controleren door de olieleiding naar de koeler los te gooien en de auto te starten). Ik kan dan niet verklaren waarom de P niet goed werkt.
Heeft iemand nog tips? Ik ben ook al een beetje aan het zoeken naar een andere bak, als iemand iets weet houd ik me aanbevolen. Ook op mijn verlanglijstje staat een hefbrug, heb het afgelopen jaar een motor en 2 versnellingsbakken gede- en ge-monteerd en dat blijft een k-klus met de auto op blokken.
-
Landmarcs
Crazy-G schreef:Even werkplaatshandboek lezen, staat daar keurig in.
...
Zelf klussen lijkt heel voordelig, maar als je daarna een nieuwe (ruil) bak nodig hebt dan wordt het werkplaats-tarief in eens minder hoog.
Of, moet je dit soort gebeurtenissen zien als leer-school ? (Ik denk bij een leerschool toch meer aan aspirant schoenmakers.)
Groeten MarcS