LED Koplamp ervaring...? in Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: LED Koplamp ervaring...? in Defender

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2017, 18:24

VeeTee schreef:
Landmarcs schreef:
VeeTee schreef:Waarom niet?

Wellicht omdat de combinatie van de Xenon-lamp + reflector/lamp-glas niet goed werkt ?
Zet de auto eens in het donker voor een egale wand en kijk naar het lichtbeeld.

Dan is het een kwestie van paar woorden vergeten: "kan ze niet goed genoeg afstellen"... Met de stelschroeven kun je de lamp naar beneden stellen, maar als dat niet ver genoeg gaat, is blijkbaar inderdaad de combinatie lamp/reflector niet geschikt.
Ik heb (ouwe zeur :lol: ) wel vaker geschreven over dat de combinatie reflector en lamp, of dat nou een xenonlamp of losse ledlamp is, en de reflector (het armatuur) op elkaar afgestemd (ontworpen) moet zijn. Ga je met andere lampen dan orgineel bedoeld upgraden, dan is dat vaak geen verbetering...

Soms is het nog erger ... dan kan je de lampen niet adequaat afstellen omdat er teveel strooilicht is, dan is door de overmaat licht er wellicht wel een duidelijke gedimd-afgrenzing maar desondanks nog zoveel strooilicht dat het tegenliggers een grootlicht-indruk geeft.

Ik heb zelf geen Xenon-ervaring maar wel ervaring met een langzaam-aan iets vergelend en vermelkend Lexan-glaasje voor de traditionele koplamp.
Uiteindelijk gaf de koplamp gelukkig weinig licht zodat het verstrooide licht niet direct een grootlicht-indruk gaf (iets dergelijks zie je met oudere poly-carbonaat-koplamp-units - die van de eerste generatie, zoals je die in allerlei "luxe" voertuigen ziet - die worden ook melkig en daardoor verblindend).
Ik heb nu een betere kwaliteit Lexan, "cristal-clear" en krasbestendig (vlgs de aanprijzingen - het was overigens ook een stuk prijziger).
Het lijkt de aanprijzingen vooralsnog waar te maken, het blijft helder en krasarm, en dat inmiddels al weer vele jaren lang.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”