Edward schreef:Landmarcs schreef:Maarrrr ... met koplampen heeft het weinig van doen.
Nou Marc, je kunt me veel vertellen maar je gaat me niet wijsmaken dat jij begin vorige eeuw niet met je fietsje naar school ging met voorop een trotse carbid lamp
On topic: in plaats van steeds maar meer licht op de wagen te bouwen kunnen mensen ook overwegen om hun rijstijl aan te passen..........

Qua fietsen:
Jammergenoeg heb ik nooit een goede carbid-lamp kunnen vinden
(ik kende de verhalen van mijn opa - maar die was van nog een eeuw eerder).
Ik heb wel met een olielamp voor- en achterop rondgefietst (maar handig was dat niet).
Dus tegenwoordig toch maar een LED-lantaarntje voorop, en een verbeterde rode reflector + LED-lichtjes achter.
Waarmee we toch weer on topic komen ....
Meer licht is leuk, maar het is ook een heilloze wapenwedloop, meer licht maakt ook dat het nog donkerder is daar waar je geen licht hebt ...
Je rijdt dan wel in een prachtig verlichte cocon en dat lijkt geweldig veilig, de echte gevaren komen uit het donker (denk maar aan een fietser of een ree of zwijn).
En (veel) meer licht ook nog eens asociaal, want al die anderen zonder worden verblind ... ook als de lampen 100% goed zijn afgesteld en er geen regen is etc. dan geeft zo'n plas licht op de weg in de ogen van een tegenligger al een verblindings-effect.
Groeten MarcS