puma 2007
Re: puma 2007
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: puma 2007
Roger schreef:ja is goed punt die disco overbrenging.
jammer dat die 6 bak beetje tegenvalt.
olie in kabelboom heb ik bij mijn beide TD5 gehad en bij beide heeft vervangen nooit geholpen. het euvel kwam steeds weer terug na enige tijd.
wellicht kocht ik verkeerde parts.
Niet iedereen moppert over de 6-bak ... maar hij wordt erg heet (de R380 wordt ook heet), en de ongelijke stappen storen mij (nu afgelopen weken weer in het bijzonder, rijdt je in een berg-achtig gebied dan is één versnelling terug verrassend, dwz als je intuïtief terugschakelt dan is van 6 naar 5 een grote stap, van 5 naar 4 een kleine stap, en van 4 naar 3 weer groter (maar niet zo groot als van 6 naar 5), van 3 naar 2 is ook groot en de 1º is echt laag (dat is soms ook verduiveld handig, maar ik rijd normaal, op de vlakke weg, weg in de 2º).
Bij het opschakelen heb je minder ongemak, maar in principe het spiegelbeeldige effect. (Kijk ook eens naar de Ashcroft calculator, dan zie je de ongelijkheden.)
Qua olie in de kabelboom: Misschien moet je 1º kwaliteit kopen en daarna geluk hebben ... misschien ben je als klant gewoon de kwaliteits-check ... en zitten er min of meer zeldzaam ook echt goede kabelboompjes tussen. Heb je eenmaal een niet lekkend kabelboompje, gewoon tevreden zijn !!
Groeten MarcS
PS Waarom kijk je naar een 130 ? Een 110 en indien nodig een aanhanger is mijns inziens universeler, handiger in het dagelijks gebruik.
Re: puma 2007
ik wil een pick-up maar wel met 5 zitplaatsen.
en heb 15 jaar een 110 gehad.
bigger is better toch?

en heb 15 jaar een 110 gehad.
bigger is better toch?
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: puma 2007
Roger schreef:ik wil een pick-up maar wel met 5 zitplaatsen.
en heb 15 jaar een 110 gehad.
bigger is better toch?
Op het lange eind rijdt een 130 lekkerder/rustiger, da's gewoon een feit.
Rijd je ook (of veel) op kleinere weggetjes en zit er nogal eens manoeuvreren bij dan is mijns inziens een 110 ideaal.
Een 90 is een hobbelkoffer (sorry, ben je 90-fan lees dit dan als een autistische opvatting van iemand die niet beter weet).
De draaicirkel van een 110 op niet te dikke banden is al zodanig dat je bij de supermarché soms al moet steken.
Of te wel: bigger is niet altijd better -- het is niet altijd size that matters.
Groeten MarcS
PS Dat bigger niet altijd better is zie je op het moment heel mooi in Frankrijk bij de presidentsverkiezingen geïllustreerd: De gedoodverfde winnaar blijkt de grootste zakkenvuller ... zo groot dat ie speciale maatpakken geschonken krijgt (pakken met extra grote zakken) ... en nu lijkt het erop dat ie met zijn rijkelijk gevulde zakken door de dansvloer zakt. Ik voorspel dat op een vergelijkbare wijze de "fausse blonde" met haar grote mond uiteindelijk ook weer op een echec afstormt.
Re: puma 2007
Die test van motoren in een Defender ben ik het helemaal mee eens. ALS je een aanhanger buitenbeschouwing laat.
Zelfs een Puma is een matige trekker. Dan is een D3/D4 100x beter maar ik heb die niet staan omdat ik me een avontuur als dat van Roger wil besparen. Ik denk dat een D3 geen slechte auto is maar de kans dat je er pech mee hebt is wel groter dan met menig andere wagen.
Heb al vet mazzel gehad met 3 Disco's en een Range P38 dus m'n geluk moet wel haast op zijn
Qua Tc en abs ging ik idd uit van een 130....... Die wordt ook genoemd in de eerste post, vandaar.
Zelfs een Puma is een matige trekker. Dan is een D3/D4 100x beter maar ik heb die niet staan omdat ik me een avontuur als dat van Roger wil besparen. Ik denk dat een D3 geen slechte auto is maar de kans dat je er pech mee hebt is wel groter dan met menig andere wagen.
Heb al vet mazzel gehad met 3 Disco's en een Range P38 dus m'n geluk moet wel haast op zijn
Qua Tc en abs ging ik idd uit van een 130....... Die wordt ook genoemd in de eerste post, vandaar.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: puma 2007
ja Edward gelijk heb je.
ik heb de gok genomen en ben gevallen voor de looks en rijcomfort van de D3, hoewel ik al direct de connectie met het merk Landrover miste. voor mij blijft de Defender de enige echte.
de D3 is op alle fronten veruit superieur aan de Defender in mijn optiek behalve de charme en de eenvoud, dus betrouwbaarheid.
ik heb er ongeveer 10 maanden zonder enig probleem mee gereden, maar daarna begon de ellende.
gloeipluggen vervangen moet je gewoon op minimaal 1000€ rekenen als je geluk hebt een specialist te vinden die ze eruit wil halen zonder de koppen te verwijderen, anders is het bedrag minimaal 2000€.
bij mij zaten alle 6 moervast en onmogelijk te verwijderen.
reken op 1600€ puur voor vervangen van de distributie, riemen en pompen.
compressor kost gewoon 700€ als je een AMK wilt bij de dealer.
wil je een goedkopere moet je de software vervangen en is vrijwel onmogelijk zelf te doen.
zelfs voor de AMK moet dat overigens.
ieder probleem mbt waarschuwingslampjes en vooral special programs is een regelrechte catastrophe.
daarna duurt het gewoon maanden voordat je het vertrouwen een beetje terugkrijgt, maar je blijft met angst en beven op een volgende 'ping' van je dashboard wachten, waardoor je weer lang stil staat en enorme rekeningen kan verwachten.
ik onderhoud de mijne tiptop en bespaar niks, maar dit blijft dweilen met de kraan open en de auto wordt gezien de investering zowieso onverkoopbaar zonder giga verlies.
hierdoor is voor mij de lol van het Landrover rijden er na 16 jaar binnen 3 maanden volledig af.
ik heb de gok genomen en ben gevallen voor de looks en rijcomfort van de D3, hoewel ik al direct de connectie met het merk Landrover miste. voor mij blijft de Defender de enige echte.
de D3 is op alle fronten veruit superieur aan de Defender in mijn optiek behalve de charme en de eenvoud, dus betrouwbaarheid.
ik heb er ongeveer 10 maanden zonder enig probleem mee gereden, maar daarna begon de ellende.
gloeipluggen vervangen moet je gewoon op minimaal 1000€ rekenen als je geluk hebt een specialist te vinden die ze eruit wil halen zonder de koppen te verwijderen, anders is het bedrag minimaal 2000€.
bij mij zaten alle 6 moervast en onmogelijk te verwijderen.
reken op 1600€ puur voor vervangen van de distributie, riemen en pompen.
compressor kost gewoon 700€ als je een AMK wilt bij de dealer.
wil je een goedkopere moet je de software vervangen en is vrijwel onmogelijk zelf te doen.
zelfs voor de AMK moet dat overigens.
ieder probleem mbt waarschuwingslampjes en vooral special programs is een regelrechte catastrophe.
daarna duurt het gewoon maanden voordat je het vertrouwen een beetje terugkrijgt, maar je blijft met angst en beven op een volgende 'ping' van je dashboard wachten, waardoor je weer lang stil staat en enorme rekeningen kan verwachten.
ik onderhoud de mijne tiptop en bespaar niks, maar dit blijft dweilen met de kraan open en de auto wordt gezien de investering zowieso onverkoopbaar zonder giga verlies.
hierdoor is voor mij de lol van het Landrover rijden er na 16 jaar binnen 3 maanden volledig af.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Re: puma 2007
HALLO ROGER
bij mijn 3 td5 def 2001 ,disco2 ,disco2 heb ik nooit problemen gehad met een normaal onderhoud de disco en de def was gechipt hier in oostmalle
ik heb veel in frankrijk gereden en op de hellingen ga je de benzinekachels gewoon voorbij met een lager verbruik dan voorheen 1 op 12 of op zen bels 8,5l op 100 zowel in bretange, normandie,dordonge, alpen, no problems
mvg Luc
bij mijn 3 td5 def 2001 ,disco2 ,disco2 heb ik nooit problemen gehad met een normaal onderhoud de disco en de def was gechipt hier in oostmalle
ik heb veel in frankrijk gereden en op de hellingen ga je de benzinekachels gewoon voorbij met een lager verbruik dan voorheen 1 op 12 of op zen bels 8,5l op 100 zowel in bretange, normandie,dordonge, alpen, no problems
mvg Luc
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: puma 2007
Edward schreef:....
Alleen de allerlaatsten hebben abs.
....
Dat van die ABS/ETC op de allerlaatsten is overigens een interessant dingetje.
Eerder kon de ABS/ETC niet vanwege de te grote lengte van de 130.
Of dat nu samenhing met de te lange remleidingen, of met de soms te grote weglengte verschillen tussen voor en achter ??
In ieder geval hebben ze het uiteindelijk toch gekregen ... wat de oplossing was weet ik niet.
Groeten MarcS
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: puma 2007
Landmarcs schreef:Roger schreef:olie in kabelboom heb ik bij mijn beide TD5 gehad en bij beide heeft vervangen nooit geholpen. het euvel kwam steeds weer terug na enige tijd.
wellicht kocht ik verkeerde parts.
Qua olie in de kabelboom: Misschien moet je 1º kwaliteit kopen en daarna geluk hebben ... misschien ben je als klant gewoon de kwaliteits-check ... en zitten er min of meer zeldzaam ook echt goede kabelboompjes tussen. Heb je eenmaal een niet lekkend kabelboompje, gewoon tevreden zijn !!
Groeten MarcS
PS Waarom kijk je naar een 130 ? Een 110 en indien nodig een aanhanger is mijns inziens universeler, handiger in het dagelijks gebruik.
Net alle garage nota's even doorgekeken van de Td5 (die ik een aantal jaren geleden heb gekocht), maar daar stond geen kabelboompje op (alleen een nieuwe brandstofdruk regelaar en normaal onderhoud). M.a.w. de originele kabelboom zit er, na 179.000 km, nog steeds in. De stekker aan de motor bekeken en die was van buiten iets vettig (stekker schoongemaakt met remreiniger). Gelijk maar even de ecu stekker(s) los gehad om te kijken of daar mogelijk olie in zat, maar dat is niet het geval. Motor loopt ook uitstekend (en is niet gechipped).
Ik vind de 110 stationwagon de perfecte Land Rover. Ooit een 109 D stawag gehad, daarna een 110 D SW en vervolgens een Defender 110 300 Tdi CSW commercial en een Defender 110 Td5 SW commercial. In de 300 Tdi had ik een GKN-overdrive geplaatst en omdat die overdrive inmiddels defect is en het niet went zonder overdrive, een Roamer-overdrive gekocht (die moet er nog onder, maar ik moest eerst bepalen wat voor olie er dan in de tussenbak komt, want een GL-5 olie mag niet in de Roamer-overdrive). De Td5 is voorzien van een nog goed functionerende GKN-overdrive en dat vind ik wel prettig rijden.
Een keer een testrit gemaakt in een 110 puma SW commercial en dat reed ook goed (kennissen in Tsjechië hadden daar belangstelling voor). In die stationwagon paste ik ten minste achter het stuur (in de hardtop van Marc kon de deur niet dicht).
Dat was de reden dat de houthandelaar hier, na een Defender 300 Tdi, een Discovery Td5 en een Discovery 3 is overgestapt naar een Toyota Land Cruiser.Roger schreef:ik onderhoud de mijne tiptop en bespaar niks, maar dit blijft dweilen met de kraan open en de auto wordt gezien de investering zowieso onverkoopbaar zonder giga verlies.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: puma 2007
Erik Peters schreef:Net alle garage nota's even doorgekeken van de Td5 (die ik een aantal jaren geleden heb gekocht), maar daar stond geen kabelboompje op (alleen een nieuwe brandstofdruk regelaar en normaal onderhoud). M.a.w. de originele kabelboom zit er, na 179.000 km, nog steeds in.
Mijn oude trouwe blauwe Td5 reed ook bijna 200.000 km met de originele kabelboom ... en daarna kwam ie op z'n gepoetste kant, daar kon de kabelboom niks aan doen. Brandstofdrukregelaar en de luchtmassa-sensor waren toen inmiddels wel aan vervanging toe.
Een keer een testrit gemaakt in een 110 puma SW commercial en dat reed ook goed (kennissen in Tsjechië hadden daar belangstelling voor). In die stationwagon paste ik ten minste achter het stuur (in de hardtop van Marc kon de deur niet dicht).
Met een Td5 dashboard had Erik wel in de HardTop gepast, en ook als meneer LandRover het originele schutbord van de laadbak niet onnodig had vertimmerd ... ik moet nog steeds die ongein eens losnemen en nog eens opnieuw vertimmeren, dan kan de stoel weer net die kritische centimeters naar achter (ik zit met een dikke winterjas al aardig klem en ik ben uiterst gemiddeld van lengte -- die lengte is wellicht het enige waarin ik uiterst gemiddeld ben
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten