Alle vloestoffen verversen.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Alle vloestoffen verversen.

Berichtdoor Landmarcs » 26 Apr 2017, 20:54

Edward schreef:Wat kan het schelen wat er gezegd wordt? Na 10 jaar een keer een olie vervangen vind ik geen luxe.....

Moderne bakken en automaten hebben zogenaamd ook geen nieuwe olie nodig maar ik wil 8 ton met de techniek doen. De fabrikant vind 3 ton eigenlijk al teveel.......

Moderne bakken zijn vaak "levenslang" gesmeerd .... als het leven op is is de olie op (of als de olie op is is het leven eruit).
Zo modern is dit overigens niet, deze praktijk zag je al bij een VW-Golfje uit de 70-er jaren -- na 200.000 km ging die bak dan ook zelf schakelen.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Apr 2017, 21:33

Landmarcs schreef:
Edward schreef:Wat kan het schelen wat er gezegd wordt? Na 10 jaar een keer een olie vervangen vind ik geen luxe.....

Moderne bakken en automaten hebben zogenaamd ook geen nieuwe olie nodig maar ik wil 8 ton met de techniek doen. De fabrikant vind 3 ton eigenlijk al teveel.......

Moderne bakken zijn vaak "levenslang" gesmeerd .... als het leven op is is de olie op (of als de olie op is is het leven eruit).
Zo modern is dit overigens niet, deze praktijk zag je al bij een VW-Golfje uit de 70-er jaren -- na 200.000 km ging die bak dan ook zelf schakelen.

Groeten MarcS

Ja, maar wat versta je onder die term? Een D2 cardanas is ook "greased for life" Dat leven duurt ongeveer 3 ton. Dat is ook de levensduur die door sommige fabrikanten als levensduur voor een hele wagen genoemd wordt......

Dus als iets voor het leven gesmeerd is dan is dat leven hoe dan ook te verlengen door het wel te smeren, te verversen en te onderhouden.

De meeste km die ik met een Golfje op de tellert heb gezet was 360.000 km met een 1.8 benzine blokje. Maat van me heeft voor de leut nog z'n eerste GTD die z'n kleinzoon nu rijdt. (ja, zo'n oude lul ben ik dat ik zo'n vrienden heb) Die GTD staat nu op 1.4 miljoen :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Apr 2017, 22:17

Edward schreef:....
Dus als iets voor het leven gesmeerd is dan is dat leven hoe dan ook te verlengen door het wel te smeren, te verversen en te onderhouden.

De meeste km die ik met een Golfje op de tellert heb gezet was 360.000 km met een 1.8 benzine blokje. Maat van me heeft voor de leut nog z'n eerste GTD die z'n kleinzoon nu rijdt. (ja, zo'n oude lul ben ik dat ik zo'n vrienden heb) Die GTD staat nu op 1.4 miljoen :shock: :shock:

Precies, dat is het probleem met "voor het leven" .... wijzelf zitten ook vol met onderdelen die het stuk voor stuk levenslang doen (of die niet noodzakelijk zijn voor de basale levensfuncties).

En wat betreft die GTD: De Golf GTD van mijn wederhelft was bij 200.000 km op. Misschien was ze genept en had ie 100.000 km meer gereden toen ze 'm tweede hands kocht, maar dan was ie bij 300.000 km op. En dat was niet alleen de versnellingsbak, ook het motortje ging meer en meer roken, hij ging meer en meer roesten, en bijv. de dynamo was ook al eens bijna zoek geraakt (en die hing sindsdien aan een M12 ... de oplossing tegen de ovale gaten vanwege het steeds weer los raken).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Apr 2017, 23:08

Gebrek aan onderhoud dus. Roest is verwaarlozing, net als ovale gaten. Dan heeft er al een tijd iets losgezeten anders slijten die gaten niet uit.

Dan is zo'n auto niet "op" maar "opgebruikt". Voor de meeste mensen is het wegwerp spul.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Apr 2017, 09:04

Edward schreef:Gebrek aan onderhoud dus. Roest is verwaarlozing, net als ovale gaten. Dan heeft er al een tijd iets losgezeten anders slijten die gaten niet uit.

Dan is zo'n auto niet "op" maar "opgebruikt". Voor de meeste mensen is het wegwerp spul.

Tja, ik weet niet of het onderhoud het beste was ... maar roest van binnen uit, gewoon door de lak heen ... da's geen kwestie van onderhoud, da's een kwestie van kwalitatief uitermate teleurstellend blik. (Er waren enkele jaren dat de Golfjes harder roestten als de spreekwoordelijk roestige Franse auto, met name de Golfjes in het fraaie "Mexico beige" zagen er vaker uit alsof ze regelrecht uit een oorlogsgebied kwamen.)

De ovale gaten ... die waren misschien minder ovaal geweest met meer aandacht maar de dynamo was nogal fragiel opgehangen, meneer VW had niet echt rekening gehouden met een langere tijd de stevige "diesel klop".

En een zelfschakelende versnellingsbak ... en de roetwolken ... die waren gewoon ondanks de normale onderhoudsintervallen.
(Er waren nog meer voorgeprogrammeerde gebreken, bijv een uitlaat die na 5 jaar al doorgeroest was ... )

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”