Bandendruk voor op het terrein

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
VeeTee

Re: Bandendruk voor op het terrein

Berichtdoor VeeTee » 31 Mar 2017, 14:01

Even door in de Moron-modus: :lol:

VeeTee schreef:Beter dus: C3H8 + 5 O2 -> 3 CO2 + 4 H2O en dat geeft aan de rechterkant één gasmolecuul meer. Nu ligt het een beetje aan welk soort gas (molecuulmassa en zo), maar om het simpel te houden, bij bijvoorbeeld water geeft 1 kg vloeibaar water (dus 1 liter) in gasvorm (waterdamp) een volume van 22,4 liter. Een behoorlijke uitzettingsfactor dus... Die éne molecuul méér is dus genoeg om een behoorlijke expansie in de band te veroorzaken, genoeg om de band goed genoeg op zijn plaats te drukken zodat je de kunt oppompen.

Even een vautje van mezelf corrigeren: het is niet 1 kg water maar 1 mol (een aantal van 6.10^23 moleculen), in dit geval geeft 1 kg (1 l) water dus 1000/18 = 55.6 maal 22.4 =1244 l, dus 1.2 kuub... :shock:

Bij gebruik in het voorbeeld: stel dat je 100 ml vloeibaar propaan gebruikt (dichtheid 1.83 g/ml, mocuulgewicht 18 g/mol), dat is ongeveer 10 mol en geeft dan dus ongeveer 10 x 22.4 l = ruim 224 l gas extra. Ik ga er nu van uit dat de expansie alleen veroorzaakt wordt doordat er waterdamp ontstaat bij de reactie, in de praktijk is het zo dat de vloeibaar propaan zelf ook in gasvorm overgaat en voor ongeveer dezelfde expansie zorgt.
Een band maar 265/70R16 heft een volume van ongeveer 345 l... Om maar met Jamie & Adam te spreken: "Plausible..."

N.B. Als het universum alleen uit protons, electrons & neurons zou bestaan was het nogal saai, gelukkig zijn er ook morons... :lol: :lol: :lol:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Mar 2017, 16:35

VeeTee schreef:Bij gebruik in het voorbeeld: stel dat je 100 ml vloeibaar propaan gebruikt (dichtheid 1.83 g/ml, mocuulgewicht 18 g/mol), dat is ongeveer 10 mol en geeft dan dus ongeveer 10 x 22.4 l = ruim 224 l gas extra. Ik ga er nu van uit dat de expansie alleen veroorzaakt wordt doordat er waterdamp ontstaat bij de reactie, in de praktijk is het zo dat de vloeibaar propaan zelf ook in gasvorm overgaat en voor ongeveer dezelfde expansie zorgt.
Een band maar 265/70R16 heft een volume van ongeveer 345 l... Om maar met Jamie & Adam te spreken: "Plausible..."

Ik denk dat je je beter richt op de kortstondige warmte-ontwikkeling. Temperatuur zit ook in de druk-formule, en dan gaat het om het "totaal" van verwarmde gassen, dus ook de reeds aanwezige banden-lucht die mee opgewarmd wordt.
Kort na de ontstekingsreactie begint alles weer af te koelen, en is er genoeg vocht in het spel om een mooie drukverhoging te geven dan loop je een gerede kans dat minstens een deel in de eerste uren weer zal condenseren, en daarmee verdwijnt plausible weer uit beeld.

Blijft toch een tikje tricky de plof-methode:   Je hebt genoeg overdruk nodig om de band in de velg te drukken, en daarbij genoeg schokgolf om de eerste lekkage te compenseren, maar toch ook liever niet enkele malen meer druk.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 31 Mar 2017, 17:01

Ja ja, warmteontwikkeling speelt zeker ook een rol, pV=nRT (Boyle & Gay-Lussac), maar omdat het een combinatie is van warmteontwikkeling, opwarmen van al bestaand volume en onstaan nieuw gas, blijft het met formules maar een vage benadering van het proces.
Maar toch leuk om zoiets door een laboratorium-bril te bekijken... :lol:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Mar 2017, 18:08

VeeTee schreef:Maar toch leuk om zoiets door een laboratorium-bril te bekijken... :lol:

Ik moet het doen het met een varifocale bril (zie wel veel, maar ook veel een beetje vertekend).

NB Dit is maar een beetje OffTopic:
Zo'n varifocale bril is net als een betere AT-band: overal net niet het beste, maar je komt er wel ver mee.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Apr 2017, 00:11

Tja, hier schiet mijn theoretische kennis meer dan tekort. Ik ben een boer en moet het met die wijsheid doen. Gelukkig heb ik wel twee bandenhandels in de familie en dus een shitload aan ervaring met dit soort domme acties... :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Apr 2017, 10:01

VeeTee schreef:Ja ja, warmteontwikkeling speelt zeker ook een rol, pV=nRT (Boyle & Gay-Lussac), maar omdat het een combinatie is van warmteontwikkeling, opwarmen van al bestaand volume en onstaan nieuw gas, blijft het met formules maar een vage benadering van het proces.
Maar toch leuk om zoiets door een laboratorium-bril te bekijken... :lol:

Nog even qua theorie dan: Waarschijnlijk is aanstekerbenzine of een vergelijkbare laag kookpunt "benzine" de beste ploffer.
Als tijdens de voorbereiding een deel van de brandstof nog in de vloeistof-fase is (maar om genoeg plof te krijgen dicht tegen het verdampen aan zit) heb je een enorme winst in volume-toename). Vernevelen zodat een gas+nevel-wolk ontstaat is daarbij dan het beste.

Blijft staan dat je wel vrij precies moet weten wat je doet: hoeveel van welke brandstof en daarbij speelt dan ook de omgevingstemperatuur mee (want ik neem aan dat je niet met een trappetje aan verschillende kookpunt-benzines op pad gaat).

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Apr 2017, 00:18

Tja, nog even een oude prak opwarmen.

Kijk even hier: https://www.youtube.com/watch?v=bywA5apAkbw en kijk dan goed.
Kort nadat de band na het knaleffect om de velg ligt zakt de band in (ongeveer bij 1min10).
Het knaleffect drukt de band dus wel in de velg maar heeft verder eerder een negatief effect.
Dus ... zonder compressor wordt het daarna nog steeds een work-out met de fietspomp.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Apr 2017, 00:25

Landmarcs schreef:Tja, nog even een oude prak opwarmen.

Kijk even hier: https://www.youtube.com/watch?v=bywA5apAkbw en kijk dan goed.
Kort nadat de band na het knaleffect om de velg ligt zakt de band in (ongeveer bij 1min10).
Het knaleffect drukt de band dus wel in de velg maar heeft verder eerder een negatief effect.
Dus ... zonder compressor wordt het daarna nog steeds een work-out met de fietspomp.

Groeten MarcS

Juist, maar daar gaat erom de band lang genoeg op de velg te krijgen om te kunnen oppompen. Wij deden de slang vd compressor al op het ventiel vóór het exploderen.

Overigens ben je echt zeldzaam stom als je het doet als deze gasten?? :shock: :shock: Je hebt een brandbare vloeistof in je handen die je in de band spuit, waarom is het dan vaak te moeilijk om een spoor te trekken vanaf de band een meter of wat over de grond en dat aan te steken? Te veilig en te simpel zeker....... :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jadatis

Berichtdoor jadatis » 11 Apr 2017, 11:56

[quote="ppw"]@ Bandenkoning.... Terreinrijden en de 4x4 adepten zijn NIETte vergelijken met gewone banden/campers enz. en hun berijders... al kampeert er een hoop hier... zelfs met caravan :roll: , de zijwaartse krachten, de oneffenheid van het terrein enz. spelen veel meer een rol...
om je een idee te geven....hij kan niet meesturen door de modder....
https://youtu.be/wNHHdmP5HZQ

en how to fix it ;)

https://youtu.be/p5lZ3vLizyM[/quote]

Dat weet ik , maar wetten van de natuur en krachtwerkingen gaan ook voor terreinbanden op en zijn met bandendruk en constructie van de velg te beinvloeden.

In een grijs verleden , in mijn schooljaren in de 1970-er jaren, las ik in "de jonge onderzoeker" een artikel over een Canadees voertuig, dat gemaakt was om over de net ontdooide modder te rijden.
Gebruikte druk 0,8 bar , en een "speciale" velg-constructie , die er voor zorgde dat de band er bij die lage druk niet af liep.
Zelf heb ik geconcludeert dat dat die 2 humps moeten geweest zijn, die in die tijd nog niet toegepast werden.
Nu gebeurt tereinrijden ook nog wel met oude legervoertuigen, uit die tijd , die dus die velgconstructie nog niet hebben.

Hier maar even plaatjes van Die druk/draagvermogenslijsten van Michelin, waar ik de wijsheid van die 50% voor mud/sand, en 80% on track , vaandaan heb gehaald, gaat daar om een vrij grote band voor truck, maar voor andere banden kun je de zelfde verhoudingen gebruiken.

Afbeelding

jadatis

Berichtdoor jadatis » 11 Apr 2017, 12:01

2 plaatjes wilde 1 post niet pakken, daarom hier het 2 e.
Afbeelding

Terug naar “Techniek”