Op de weg rij ik op 2.5 en in het terrein tot 0,7 bar. dat laatste hangt erg af van wat voor terrein, wat voor banden en wat voor velgen. En nee, ik heb geen beatlocker velgen en andere "challenge" bullshit.
Bandendruk voor op het terrein
Re: Bandendruk voor op het terrein
Als je in het terrein "nooit" aflaat dan is je doel kennelijk vastrijden....
Op de weg rij ik op 2.5 en in het terrein tot 0,7 bar. dat laatste hangt erg af van wat voor terrein, wat voor banden en wat voor velgen. En nee, ik heb geen beatlocker velgen en andere "challenge" bullshit.

Op de weg rij ik op 2.5 en in het terrein tot 0,7 bar. dat laatste hangt erg af van wat voor terrein, wat voor banden en wat voor velgen. En nee, ik heb geen beatlocker velgen en andere "challenge" bullshit.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Bandendruk voor op het terrein
Heb me ook op dit forum maar geregistreerd om te kunnen reageren.
Noem mezelf tegenwoordig "eigenwijze zelfbenoemde bandendruk-specialist"en story is begonnen op Nederlands camperforum waar ik in de Kennisbank techniek een topic heb mogen plaatsen, het oerartikel.
Heb de officiële formule bemachtigd om druk voor een bepaald gewicht uit te rekenen, met zijn toevoegingen voor snelheid en camberhoek, en ben er mee aan de loop gegaan. In de tijd steeds wijzer geworden.
Zal me dus ook niet voorstellen in een apart topic , omdat ik geen 4x4 heb en alleen op bandendruk vragen reageer.
Bandendruk is om voor de snelheid en gewicht er op , er voor te zorgen dat deze een invering ( deflectie) krijgt die niet zoveel warmte ontwikkelt , dat de band oververhit raakt op plaatsen ( ringen) .
Die warmteontwikkeling is product van warmteontwikkeling per omwenteling X aantal omwentelingen per tijdseenheid ( seconde bijv).
Voor lagere snelheid op de weg, is vanwege minder omwentelingen per seconde, meer invering toegestaan , dus lagere druk voor zelfde gewicht er op.
Heb een druk/draagvermogens lijst van Michelin, waarin zelfs terug gegaan wordt to stilstand , om daarvoor de drukken voor de gewichten te geven.
Dan kun je als vuistregel gebruiken, dan voor "on track" dus in terein , je 80% van de druk voor op de weg voor snelheid van 65 km/u kunt gebruiken.
Voor in Mud/Sand dus modder en zand zelfs 50% van de druk voor 20 km/u op de weg.
Die snelheden zijn dan ook gelijk de maximum snelheden voor die situaties.
Dan kan het , zeker voor in zand, soms zo laag uitkomen als 0,8 bar , maar geeft gewichten en bandgegevens , en ik reken het voor je uit.
Groeten van die eigenwijze zelfbenoemde bandendruk-specialist.
( ja dat is ) Peter
Noem mezelf tegenwoordig "eigenwijze zelfbenoemde bandendruk-specialist"en story is begonnen op Nederlands camperforum waar ik in de Kennisbank techniek een topic heb mogen plaatsen, het oerartikel.
Heb de officiële formule bemachtigd om druk voor een bepaald gewicht uit te rekenen, met zijn toevoegingen voor snelheid en camberhoek, en ben er mee aan de loop gegaan. In de tijd steeds wijzer geworden.
Zal me dus ook niet voorstellen in een apart topic , omdat ik geen 4x4 heb en alleen op bandendruk vragen reageer.
Bandendruk is om voor de snelheid en gewicht er op , er voor te zorgen dat deze een invering ( deflectie) krijgt die niet zoveel warmte ontwikkelt , dat de band oververhit raakt op plaatsen ( ringen) .
Die warmteontwikkeling is product van warmteontwikkeling per omwenteling X aantal omwentelingen per tijdseenheid ( seconde bijv).
Voor lagere snelheid op de weg, is vanwege minder omwentelingen per seconde, meer invering toegestaan , dus lagere druk voor zelfde gewicht er op.
Heb een druk/draagvermogens lijst van Michelin, waarin zelfs terug gegaan wordt to stilstand , om daarvoor de drukken voor de gewichten te geven.
Dan kun je als vuistregel gebruiken, dan voor "on track" dus in terein , je 80% van de druk voor op de weg voor snelheid van 65 km/u kunt gebruiken.
Voor in Mud/Sand dus modder en zand zelfs 50% van de druk voor 20 km/u op de weg.
Die snelheden zijn dan ook gelijk de maximum snelheden voor die situaties.
Dan kan het , zeker voor in zand, soms zo laag uitkomen als 0,8 bar , maar geeft gewichten en bandgegevens , en ik reken het voor je uit.
Groeten van die eigenwijze zelfbenoemde bandendruk-specialist.
( ja dat is ) Peter
Re: Bandendruk voor op het terrein
Terrein rijden is niet alleen aflaten ... het is ook terrein lezen, momentum, juiste versnelling, juiste pad, flex ,staat van het terrein, weersomstandigheden , chauffeur, rust, mazzel...

"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Bandendruk voor op het terrein
ppw schreef:Terrein rijden is niet alleen aflaten ... het is ook terrein lezen, momentum, juiste versnelling, juiste pad, flex ,staat van het terrein, weersomstandigheden , chauffeur, rust, mazzel...
![]()
Precies ... vroegehh (ja heel erg vroegehh) moesten de artillerie-officieren zich bekwamen in de botanie.
Nee, niet om een leuk bloemmetje naar huis te kunnen sturen, maar om aan de plantengroei de aard van de bodem te kunnen inschatten.
Als je "vroegehh" een stuk (dat is dus een kanon, en niet de jonge dame thuis) niet alleen strategisch moest kunnen positioneren, maar ook weer vlot kunnen verplaatsen ... dan ging dat "vroegehh" met een hand vol paarden(krachten). Of met andere woorden: terrein-lezen is niks nieuws onder de zon, en terrein-lezen kan het verschil maken tussen met weg-banden nog weg komen, en met de meest woeste terrein-banden in het terrein vast komen staan.
Overigens zijn de moderne(re) AT banden een heel stuk potenter als de banden van vroeger. Je hebt dus veel minder gauw een speciale band nodig, en ook minder gauw een aangepaste bandendruk.
Groeten MarcS
Re: Bandendruk voor op het terrein
Het vergelijk met hoe het leger het leert is een onnozele steeds terugkerende ontzettend domme vergelijking. Het leger gaat in alles uit van gevechtssituaties. Dan is aflaten wellicht geen goed idee......
Ze hebben in zo'n situatie ook schijt aan de groene code, kun je om een rotte plek heen dan doe je dat. Al moet je daarvoor door een unieke dassenburcht oid heen. Dat is iets wat wij liever niet doen.......
Gelukkig lul je jezelf niet tegen......
Want in het rijtje dat je als laatste noemt hoort dus ook bandendruk. Maar ja, jij liert liever.
En ik reken niks uit. Ik laat af op gevoel en kom er bij het oppompen dan wel achter hoe leeg m'n banden zijn...... Al staan m'n tyre deflators (leeglaat ventielen voor extreem luie mensen) standaard op 1 bar.
Ze hebben in zo'n situatie ook schijt aan de groene code, kun je om een rotte plek heen dan doe je dat. Al moet je daarvoor door een unieke dassenburcht oid heen. Dat is iets wat wij liever niet doen.......
ppw schreef:Persoonlijk laat ik nooit af... En gaat best vaak goed.
Maar zo rond de 1.6-1.8 bar is gebruikelijk.
Als ik vast sta doe ik wat ik het leukst vind... Lieren![]()
ppw schreef:Terrein rijden is niet alleen aflaten ... het is ook terrein lezen, momentum, juiste versnelling, juiste pad, flex ,staat van het terrein, weersomstandigheden , chauffeur, rust, mazzel...
![]()
Gelukkig lul je jezelf niet tegen......
En ik reken niks uit. Ik laat af op gevoel en kom er bij het oppompen dan wel achter hoe leeg m'n banden zijn...... Al staan m'n tyre deflators (leeglaat ventielen voor extreem luie mensen) standaard op 1 bar.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Bandendruk voor op het terrein
Edward schreef:Het vergelijk met hoe het leger het leert is een onnozele steeds terugkerende ontzettend domme vergelijking. Het leger gaat in alles uit van gevechtssituaties. Dan is aflaten wellicht geen goed idee......![]()
![]()
Ze hebben in zo'n situatie ook schijt aan de groene code, kun je om een rotte plek heen dan doe je dat. Al moet je daarvoor door een unieke dassenburcht oid heen. Dat is iets wat wij liever niet doen.......
Edward,
Lees nog even terug ... ik had het over "vroegehh" toen in het leger de paardenkrachten nog uit echte paarden kwamen.
En dat dus in samenhang met terrein-lezen. In dat "vroegehh" waren dassenburchten niet zo'n probleem, want toen nog genoeg van die scheerkwast-beesten (het enige probleem waren wellicht de poten, pardon benen, van de paarden).
En dus in de tijd van de paarden was het niet alleen nuttig, maar ook noodzaak, om alles in te zetten, en dus ook botanische kennis.
Mijns inziens is overigens ook een onderdeel van de "groene code" het niet onnodig stuk rijden van het terrein, en daarvoor is het best handig als je met wat extra kennis het terrein kan lezen. Grappig genoeg is die botanische kennis nog steeds handig.
Groeten MarcS
Re: Bandendruk voor op het terrein
Landmarcs schreef:
Edward,
Lees nog even terug
Groeten MarcS
Marc, dat je de moeite nog neemt..
Peter, dank voor je bijdrage.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re: Bandendruk voor op het terrein
Edward schreef:Het vergelijk met hoe het leger het leert is een onnozele steeds terugkerende ontzettend domme vergelijking. Het leger gaat in alles uit van gevechtssituaties. Dan is aflaten wellicht geen goed idee......![]()
![]()
Ze hebben in zo'n situatie ook schijt aan de groene code, kun je om een rotte plek heen dan doe je dat. Al moet je daarvoor door een unieke dassenburcht oid heen. Dat is iets wat wij liever niet doen.......ppw schreef:Persoonlijk laat ik nooit af... En gaat best vaak goed.
Maar zo rond de 1.6-1.8 bar is gebruikelijk.
Als ik vast sta doe ik wat ik het leukst vind... Lieren
ppw schreef:Terrein rijden is niet alleen aflaten ... het is ook terrein lezen, momentum, juiste versnelling, juiste pad, flex ,staat van het terrein, weersomstandigheden , chauffeur, rust, mazzel...
![]()
Gelukkig lul je jezelf niet tegen......![]()
Want in het rijtje dat je als laatste noemt hoort dus ook bandendruk. Maar ja, jij liert liever.
![]()
![]()
En ik reken niks uit. Ik laat af op gevoel en kom er bij het oppompen dan wel achter hoe leeg m'n banden zijn...... Al staan m'n tyre deflators (leeglaat ventielen voor extreem luie mensen) standaard op 1 bar.
Volgens mij NOEM ik ook aflaten.... Namelijk als eerste:"terrein rijden is NIET alleen aflaten..."
En ja, ik lier liever... Aflaten tot 1 bar heb ik 1x gedaan op het strand & toen was ik tot twee x toe aan de beurt met band van de velg
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Re: Bandendruk voor op het terrein
@ PWW
Dat je band op het stand bij de lage druk loskwam van de velg, kom je tegenwoordig niet zo vaak meer tegen , omdat meeste velgen 2 humps hebben.
Mogelijk is dit niet bij oudere auto's het geval en glijdt de "hiel?" van de band dan naar binnen waardoor die loskomt.
Mischien kun je dit bevestigen voor mij.
Als er 2 humps op de velg zitten , zou je bij montage van de band op velg, 2 x pang horen , als de hiel van de band daar overheen schiet.
Dat je band op het stand bij de lage druk loskwam van de velg, kom je tegenwoordig niet zo vaak meer tegen , omdat meeste velgen 2 humps hebben.
Mogelijk is dit niet bij oudere auto's het geval en glijdt de "hiel?" van de band dan naar binnen waardoor die loskomt.
Mischien kun je dit bevestigen voor mij.
Als er 2 humps op de velg zitten , zou je bij montage van de band op velg, 2 x pang horen , als de hiel van de band daar overheen schiet.
Re: Bandendruk voor op het terrein
@ Bandenkoning.... Terreinrijden en de 4x4 adepten zijn NIETte vergelijken met gewone banden/campers enz. en hun berijders... al kampeert er een hoop hier... zelfs met caravan
, de zijwaartse krachten, de oneffenheid van het terrein enz. spelen veel meer een rol...
om je een idee te geven....hij kan niet meesturen door de modder....
https://youtu.be/wNHHdmP5HZQ
en how to fix it
https://youtu.be/p5lZ3vLizyM
om je een idee te geven....hij kan niet meesturen door de modder....
https://youtu.be/wNHHdmP5HZQ
en how to fix it
https://youtu.be/p5lZ3vLizyM
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten