disco 2 Bouwjaar 2002 TD5 Lekkage Koelvloeistof

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Frits51

disco 2 Bouwjaar 2002 TD5 Lekkage Koelvloeistof

Berichtdoor Frits51 » 17 Mar 2017, 15:35

Hallo,

De verwarming van onze disco deed het niet meer, dus dacht ik een of andere sensor stuk. Na wat onderzoek bleek dat het koelvloeistof niveau te laag was. Bijgevuld en de verwarming werkte weer. Nu blijkt dat wanneer er te weinig koelvloeistof aanwezig is de verwarming ook niet werkt. Kan dat kloppen? Ik moet nu dagelijks koelvloeistof (water) bijvullen om het niveau op peil te houden. Ik kan nergens een lek ontdekken. Ik weet ook niet hoe je dat opzoekt en kan verhelpen. Ik hoop dat iemand van jullie daar ervaring mee heeft.

Alvast bedankt!

Frits

Waterrover
Beheerder

Re: disco 2 Bouwjaar 2002 TD5 Lekkage Koelvloeistof

Berichtdoor Waterrover » 17 Mar 2017, 16:22

Frits51 schreef:Hallo,

De verwarming van onze disco deed het niet meer, dus dacht ik een of andere sensor stuk. Na wat onderzoek bleek dat het koelvloeistof niveau te laag was. Bijgevuld en de verwarming werkte weer. Nu blijkt dat wanneer er te weinig koelvloeistof aanwezig is de verwarming ook niet werkt. Kan dat kloppen? Ik moet nu dagelijks koelvloeistof (water) bijvullen om het niveau op peil te houden. Ik kan nergens een lek ontdekken. Ik weet ook niet hoe je dat opzoekt en kan verhelpen. Ik hoop dat iemand van jullie daar ervaring mee heeft.

Alvast bedankt!

Frits

Als er te weinig koelvloeistof aanwezig werkt de kachel inderdaad niet. Het water is een transportmiddel en als dat ontbreekt, dan werkt de kachel niet. Wanneer je dagelijks water bijvult is dat alarmerend. Kijk even of de motorolie er nog normaal uitzien! Verder kan de radiator een lek vertonen wat je mogelijk niet ziet. Het lekkende water kan door de hitte (meteen) verdampen en dan zie je mogelijk geen lekkage. Verder kan het zijn dat je koppakking vernieuwd moet worden, is dat al gedaan? De meesten komen tussen de 160 en 250 k, uitzonderingen daargelaten. Verder geeft oververhitting een grote kans op haarscheurtjes in de cilinderkop. Met alle problemen van dien. Het bijvullen van water doet de anti-corrosie werking van de standaard koelvloeistof teniet. Dit kan leiden tot inwendige corrosie problemen. Je kan het beste even langs een dealer gaan, die kan het koelsysteem onder druk zetten en de cilinderkop controleren.

Chris

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Mar 2017, 19:32

Inderdaad wat Chris schrijft en ook de waterpomp kan lekken of de brandstofkoeler. Ook zou de kachelradiateur lek kunnen zijn (alhoewel je dit normaal wel ruikt in de auto).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Rangie

Berichtdoor Rangie » 17 Mar 2017, 20:39

Bovenstaande geeft een duidelijke, mogelijke prognose weer.
Misschien is het handig om de koelvloeistof te laten analyseren, en het koelsysteem te laten afpersen. Dit om onnodig zoeken en of kosten te besparen.
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Frits51

Berichtdoor Frits51 » 18 Mar 2017, 11:37

Bedankt voor jullie reacties! Die zijn helder. Ik ga naar de dealer om het verder te laten onderzoeken.

Frits

Terug naar “Techniek”