2,5 week geleden zijn we met de Range Rover stil gevallen. De motor liep nog wel, maar heel erg niet goed. We hebben de ADAC gebeld en die zijn ter plaatse gekomen. De monteur van de ADAC stelde vrij snel de diagnose dat hij op 4 cilinders liep en dat er 1 cilinder bank niet meewerkt. Volgens hem lag dat er aan dat die bank om wat voor reden dan ook geen diesel krijgt. Meer kon hij niet zeggen, want hij kwam niet goed in de computer en foutmeldingen werden er niet gegeven. Het motorlampje brandde ook niet. Dus, afgesleept naar de garage.
Die hebben hem nu 2 weken. In eerste instantie zou het de EGR zijn. Kan, want die gaf wel eens een storing. Die is schoongemaakt en gecontroleerd. Dat was het niet. Daarna was het de inspuitleiding ( http://www.ebay.de/itm/like/Neu-Origina ... 2535858000 ), want hij lekte iets diesel bij de terugvoer. Dat was het ook niet. Vervolgens was het het dieselfilter, maar ja, die was het uiteraard ook niet.
Net de garage gesproken en ze hebben de handdoek in de ring gegooid. Ze krijgen hem niet klaar. Morgenvroeg 09:00 is hij weer in elkaar gezet en kan ik hem naar een andere garage laten brengen. Maar welke? Specialist? Dealer?
Wie heeft een goede tip waar ik terecht kan? Ik woon in Kleve, net over de grens bij Nijmegen, dus de dealer in Arnhem is een optie.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn met deze niet heldere beschrijving?
RRS 06 TDV8 loopt op 4 cilinders
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: RRS 06 TDV8 loopt op 4 cilinders
... 2006 TdV8 RRS well interesting as the TdV8 was only introduced for the 2007 Model Year
Anyway, it's an unusual problem and diagnosing by replacing random parts because you fell it may be necessary is a good way to spend more than the vehicle is worth on you local garage proprietor and ensures that at least he gets a good summer holiday somewhere warm "all inclusive"
I have checked all the bulletins and SSM's and nothing comes up. I too could guess and hypothesise but I would be wasing both your time and more importantly mine.
So get a fault code read and come back with some codes and I'll do a free diagnosis as I already live in the UK's No 1 Holiday destination
Rob
Anyway, it's an unusual problem and diagnosing by replacing random parts because you fell it may be necessary is a good way to spend more than the vehicle is worth on you local garage proprietor and ensures that at least he gets a good summer holiday somewhere warm "all inclusive"
I have checked all the bulletins and SSM's and nothing comes up. I too could guess and hypothesise but I would be wasing both your time and more importantly mine.
So get a fault code read and come back with some codes and I'll do a free diagnosis as I already live in the UK's No 1 Holiday destination
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: RRS 06 TDV8 loopt op 4 cilinders
Ik ben vanmorgen bij Terlouw in Arnhem geweest. Daar wordt hij vandaag heen getransporteerd. Hun plan van aanpak klinkt in ieder geval goed en veelbelovend.
Helemaal eens met Rob, en ik vind het ook best wel frustrerend dat de garage na 2 weken aangeeft eigenlijk niet eens goed te hebben kunnen onderzoeken, omdat ze niet goed in het diagnose systeem komen.
Foutcodes gaf hij niet. Dat was juist het probleem. Anders was er een aanknopingspunt geweest om mee aan de slag te gaan. De enige melding die er geweest was, was van de EGR.
Helemaal eens met Rob, en ik vind het ook best wel frustrerend dat de garage na 2 weken aangeeft eigenlijk niet eens goed te hebben kunnen onderzoeken, omdat ze niet goed in het diagnose systeem komen.
Foutcodes gaf hij niet. Dat was juist het probleem. Anders was er een aanknopingspunt geweest om mee aan de slag te gaan. De enige melding die er geweest was, was van de EGR.
Re: RRS 06 TDV8 loopt op 4 cilinders
En vanmorgen de uitslag van de eerste 2 uur onderzoek van Terlouw gekregen. Een van de turbo's was vastgeslagen. De andere vertoond veel speling. Er zat olie in onder andere de intercooler. De monteur gaf aan dat de olie opvallend dik was. Ik weet niet wat ik daar mee kan.
De conclusie is dat de beide turbo's vervangen moeten worden. Dat is 13 uur arbeid, onder andere omdat de carrosserie van het chassis gehaald moet worden. De turbo's kosten nieuw, zo uit mijn hoofd, 5400 euro. Daar komt dan arbeid en klein materiaal bij. Daarna moeten vanwege de olie de verstuivers schoongemaakt worden en hopen dat ze nog ok zijn. Dan is het pas daarna in te schatten of de motor de olieslag heeft doorstaan of dat er nog een drijfstang kapot gegaan is. Kortom, totalloss
Het onderzoek was overigens redelijk eenvoudig. Een commonrail heeft 360 bar (uit mijn hoofd) nodig. Als hij die heeft, dan krijgt hij voldoende diesel. Verder was het eenvoudig te constateren dat hij wel diesel kreeg, dus daar zat het hem niet. Daarna een slang van de intercooler losgehaad en daar kwam olie uit. Zo kwamen ze vrij snel bij de turbo uit.
De conclusie is dat de beide turbo's vervangen moeten worden. Dat is 13 uur arbeid, onder andere omdat de carrosserie van het chassis gehaald moet worden. De turbo's kosten nieuw, zo uit mijn hoofd, 5400 euro. Daar komt dan arbeid en klein materiaal bij. Daarna moeten vanwege de olie de verstuivers schoongemaakt worden en hopen dat ze nog ok zijn. Dan is het pas daarna in te schatten of de motor de olieslag heeft doorstaan of dat er nog een drijfstang kapot gegaan is. Kortom, totalloss
Het onderzoek was overigens redelijk eenvoudig. Een commonrail heeft 360 bar (uit mijn hoofd) nodig. Als hij die heeft, dan krijgt hij voldoende diesel. Verder was het eenvoudig te constateren dat hij wel diesel kreeg, dus daar zat het hem niet. Daarna een slang van de intercooler losgehaad en daar kwam olie uit. Zo kwamen ze vrij snel bij de turbo uit.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: RRS 06 TDV8 loopt op 4 cilinders
Dat zou kunnen betekenen dat het motorblok is afgevuld met de verkeerde olie (door.....??).Siemi schreef:De monteur gaf aan dat de olie opvallend dik was. Ik weet niet wat ik daar mee kan.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: RRS 06 TDV8 loopt op 4 cilinders
Dat moet dan zo'n 15.000 km geleden gebeurt zijn. Al heb ik er erg op gelet dat er toen de juiste olie werd gebruikt.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: RRS 06 TDV8 loopt op 4 cilinders
Siemi schreef:...... Kortom, totalloss![]()
Is een "ruilmotor" uit een voorzichtig totalloss gereden "donor" geen optie ??
Groeten MarcS
-
Waterrover
- Beheerder
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
- Locatie: Zoutkamp
Re: RRS 06 TDV8 loopt op 4 cilinders
Siemi schreef:En vanmorgen de uitslag van de eerste 2 uur onderzoek van Terlouw gekregen. Een van de turbo's was vastgeslagen. De andere vertoond veel speling. Er zat olie in onder andere de intercooler. De monteur gaf aan dat de olie opvallend dik was. Ik weet niet wat ik daar mee kan.
De conclusie is dat de beide turbo's vervangen moeten worden. Dat is 13 uur arbeid, onder andere omdat de carrosserie van het chassis gehaald moet worden. De turbo's kosten nieuw, zo uit mijn hoofd, 5400 euro. Daar komt dan arbeid en klein materiaal bij. Daarna moeten vanwege de olie de verstuivers schoongemaakt worden en hopen dat ze nog ok zijn. Dan is het pas daarna in te schatten of de motor de olieslag heeft doorstaan of dat er nog een drijfstang kapot gegaan is. Kortom, totalloss![]()
Het onderzoek was overigens redelijk eenvoudig. Een commonrail heeft 360 bar (uit mijn hoofd) nodig. Als hij die heeft, dan krijgt hij voldoende diesel. Verder was het eenvoudig te constateren dat hij wel diesel kreeg, dus daar zat het hem niet. Daarna een slang van de intercooler losgehaad en daar kwam olie uit. Zo kwamen ze vrij snel bij de turbo uit.
Revisie van de turbo's zou een oplossing kunnen zijn, en een onderzoek naar de oorzaak van het falen. Wellicht goedkoper dan nieuwe.
https://www.th-group.eu/turbos/remanufacturing Voor wat betreft de olie, die zou 15.000 km mee moeten gaan. Is er niets aan de olie toegevoegd, en zijn de filters tegelijk vervangen? Mijn ervaring met olie, deze wordt dikker na langdurig gebruik (beurten uitstellen) i.v.m. het toenemen van de koolstof verbrandingsresten. Soms wordt de olie tijdens het verversen door de garage afgezogen (dat is sneller) , daarmee blijft echter een hoop residu achter. Uiteindelijk zal dit voor een smeerprobleem kunnen zorgen door snellere verstopping van de filters. Verder raad ik een second opinion aan bij een andere dealer.
Chris
Re: RRS 06 TDV8 loopt op 4 cilinders
Geeft trouwens wel aan wat voor kwaliteiten die ADAC meneer en die garage hebben. Tering zeg, wat schandalig slecht dat niemand dat ontdekt heeft. 
Re: RRS 06 TDV8 loopt op 4 cilinders
Inderdaad. Triest gewoon. Daarom heb ik ook de analyze methode van de monteur van de dealer er bij vermeld. Dat had volgens mij een monteur zonder computer ook kunnen uitvogelen.
De ADAC strassenwacht is inderdaad niet op het nivo van de ANWB wegenwacht. Hij kwam niet in de computer, kon nog niet eens via OBD foutmeldingen uitlezen, en was daarmee eigenlijk klaar.
Revisie van turbo heb ik ook naar gekeken. Als ik zo wat prijzen heb gekregen kom ik dan rond de 1800 euro uit voor 2 gereviseerde turbo's met garantie. Die moeten er dan weer door een andere garage gemonteerd worden, want voor de dealer was dat geen optie. Dan komt er dus nog steeds 13 uur (zeg maar 15) bij voor montage. Dus rond de 1000 euro aan arbeid. Met wat klein materiaal er bij, kom ik dan rond de 3000 euro uit, waarna we kunnen vaststellen of de motor het overleefd heeft. Die gok is me te groot. Een snelle blik op eBay.de (altijd leuk voor prijzen zoeken) leert dat een motor zeker 5000 euro kost. Daar komt dan ook weer inbouw bij. Dus, met heel veel geluk zou ik voor 3000 euro klaar kunnen zijn, maar als het tegen zit, komt er nog 6 a 7000 bij voor een andere motor.
Dan is helaas verkoop en een andere auto kopen de verstandigere optie. De kinderen hebben al wel gedreigd dat als de nieuwe auto geen Range Rover Sport is, ze heel erg boos zullen worden
Het zal dus waarschijnlijk weer een RRS worden.
De ADAC strassenwacht is inderdaad niet op het nivo van de ANWB wegenwacht. Hij kwam niet in de computer, kon nog niet eens via OBD foutmeldingen uitlezen, en was daarmee eigenlijk klaar.
Revisie van turbo heb ik ook naar gekeken. Als ik zo wat prijzen heb gekregen kom ik dan rond de 1800 euro uit voor 2 gereviseerde turbo's met garantie. Die moeten er dan weer door een andere garage gemonteerd worden, want voor de dealer was dat geen optie. Dan komt er dus nog steeds 13 uur (zeg maar 15) bij voor montage. Dus rond de 1000 euro aan arbeid. Met wat klein materiaal er bij, kom ik dan rond de 3000 euro uit, waarna we kunnen vaststellen of de motor het overleefd heeft. Die gok is me te groot. Een snelle blik op eBay.de (altijd leuk voor prijzen zoeken) leert dat een motor zeker 5000 euro kost. Daar komt dan ook weer inbouw bij. Dus, met heel veel geluk zou ik voor 3000 euro klaar kunnen zijn, maar als het tegen zit, komt er nog 6 a 7000 bij voor een andere motor.
Dan is helaas verkoop en een andere auto kopen de verstandigere optie. De kinderen hebben al wel gedreigd dat als de nieuwe auto geen Range Rover Sport is, ze heel erg boos zullen worden
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten