Staat de turbo alleen vast of is ie aan 1000 stukjes?
Het is onwaarschijnlijk dat bij een turbo die vast loopt of een gebroken as heeft, precies het zelfde moment de rest van de motor in de soep draait.
En ik heb ook al een paar keer turbo's gezien die volledig aan gruzelementen lagen, en er was niet 1 stukje door de motor gegaan.
Als je de turbo slangen demonteert en dan eerst de motor gewoon even zonder luchtfilter en turbo's laat draaien, dan moet je toch wel een inschatting kunnen maken of de rest van het blok nog goed is. Dat kan in 10 minuten getest worden.
Als het blok bij natuurlijke aanzuiging netjes ronddraait zou ik gewoon nieuwe turbo's monteren.
Je kunt zelfs wel een stukje rijden als het niet te stoffig is.
Voor het monteren van die turbo's moet de koest eraf. Dat is natuurlijk wel erg lastig.
Maar er schijnen mensen te zijn die dat in een paar uur kunnen!
En die turbo revisie kan waarschijnlijk ook nog wel een stuk goedkoper.
Met een beetje geluk alleen een nieuwe cartridge. Die zijn niet zo duur.
RRS 06 TDV8 loopt op 4 cilinders
- JoostKenya
Re: RRS 06 TDV8 loopt op 4 cilinders
De turbo zit alleen vast. De andere heeft speling, maar er is niks gezegd van stukjes er af. Er is olie in de intercooler gevonden, wat de reden is dat de dealer verwacht dat er ook olie op de zuigers is gekomen. Dat de injectoren gereinigd moeten worden omdat er olie in is gekomen was volgens de dealer zeker. Of de drijfstang een tik heeft gehad of niet is daarom niet te zeggen. Wel is hij voor het fout zoeken vast een paar keer gestart. Toen hij stuk ging, liep hij immers nog (enigszins). Bij het ophalen om naar de dealer te brengen liep hij al helemaal niet meer. Als alleen de turbo stuk is, dan zou hij nog wel moeten lopen.
-
Landmarcs
Tja ... niks is zeker ... en zelfs dat niet.
Ik ken het verhaal van een 4 cilinder diesel met anderhalve kromme drijfstang (na waterslag) die nog naar de garage is gereden nadat luchtfilter en inlaat watervrij (men leze waterarm) was gemaakt. Ik ken het verhaal van nabij wat ik reed die auto.
Groeten MarcS
Ik ken het verhaal van een 4 cilinder diesel met anderhalve kromme drijfstang (na waterslag) die nog naar de garage is gereden nadat luchtfilter en inlaat watervrij (men leze waterarm) was gemaakt. Ik ken het verhaal van nabij wat ik reed die auto.
Groeten MarcS
Och, ik heb nog mijn vorige auto (de RRS reed mijn vrouw in) vers in het geheugen staan. Een youngtimer. Een Audi A6 Quattro van 2000 met slechts 2 ton op de teller. Na een naaistreek van de garage was ik 3700 euro armer en kreeg ik een lijstje mee van wat er nog moest gebeuren (4 banden, lmm, grote beurt enz). Die Audi was toen hooguit 3000 euro waard. 2 Dagen later dynamo revisie. Week later de achterstallige zaken, weer 1100 euro. Daarna eindelijk rust. Tot de dynamo weer stuk ging. Tot hij olie begon te lekken. Tot..... Totaal na 1 jaar 7800 euro. Verkocht voor 2500 euro.
Misschien dat ik daarom wat terughoudend ben om op goed geluk een paar duizend euro er tegenaan te gooien. Helemaal omdat een RRS tegenwoordig niet meer zo heel duur is.
Misschien dat ik daarom wat terughoudend ben om op goed geluk een paar duizend euro er tegenaan te gooien. Helemaal omdat een RRS tegenwoordig niet meer zo heel duur is.
-
Landmarcs
Siemi schreef:....
t'Is een sommetje (en een gokje).
Wat kost een 10 jaar oude RRS, en daarbij het gokje: waarom wordt ie verkocht, vanwege de verborgen gebreken of vanwege een heel precieze eerste eigenaar die ondanks alle zorg toch bezorgd is en liever nieuw rijdt ? En wat levert het wrak op ??
Wat kost een "zeker" scenario: Een goede ruilmotor + inbouw - - - dat weten we al bij benadering € 6.000-7.000.
Wat kost een "onzeker" scenario: Een set opgeknapte turbo's en het verder opfrissen van inlaat en verstuivers ....
Zet dit op een rijtje en je weet wat de "zekerheid" kost.
Groeten MarcS
PS Ik heb "mooi" praten. Toen mijn geliefde oude trouwe blauwe Td5 op zijn gepoetste kant geland was heb ik ook het wrak verkocht, ook al was het wrak voor een overzichtelijk bedrag weer ± toonbaar te maken, en ook al was toen al duidelijk dat ie waarschijnlijk een ruilmotor nodig had. Ik koos voor een nieuwe "Puma". De oude blauwe opknappen was niet economisch, het kopen van een nieuwe was nog begrotelijker. (Toch rijdt de oude blauwe nog steeds rond.)
Wat kost een 10 jaar oude RRS
9600 euro
-
Landmarcs
Siemi schreef:Wat kost een 10 jaar oude RRS
9600 euro
Da's werkelijk niet heel duur ... de kosten zitten dus vooral in het ermee blijven rijden.
Groeten MarcS
Klopt. Daar was ik ook helemaal op ingesteld. Dat hoort bij zo'n hoogwaardige auto te rijden.
Overigens, ik woon net over de grens in Duitsland. Ik koop dus een RRS ex bpm. Oh ja, mrb is hier maar liefst 570 euro. Per jaar. Duitsers houden van mooie auto's
Overigens, ik woon net over de grens in Duitsland. Ik koop dus een RRS ex bpm. Oh ja, mrb is hier maar liefst 570 euro. Per jaar. Duitsers houden van mooie auto's