Lightweight IIA 1971 startmotor

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rudolfo1

Lightweight IIA 1971 startmotor

Berichtdoor Rudolfo1 » 15 Mar 2017, 11:50

Ik ben al 15 jaar in het bezit van een LWIIA van 71 met een door het leger gereviseerde motor van 1966. Brandstof LPG. Vijf jaar geleden een ruildynamo van 50 ampere gemonteerd en de startmotor door een elektrotechnisch revisiebedrijf geheel laten nakijken. Destijds ook startsolenoïde vervangen alsmede een nieuwe hoofdschakelaar gemonteerd die meer dan genoeg ampères aankan. Motorolie gebruik ik 20W50. Na 7 jaar weer een nieuwe accu gemonteerd van 90 ampere. Alles 12 volt. De LW staat altijd binnen maar wordt (te) weinig gebruikt. Tussen de tweejaarlijkse APK zit nog geen 500 miles. Bij een lage temperatuur merk ik dat bij het starten de startmotor na een paar keer rondgaan soms een soort van hick-up geeft en stopt. Bij opnieuw starten loopt hij door. Is de motor op temperatuur dan hoef je de startknop maar aan te raken en de starmotor vliegt rond. Waar kan ik aan denken?. Is het gewoon de koude dikke olie of wordt de startmotor te weinig gebruikt? Ondanks alle positieve en negatieve berichten op dit forum zit ik ook stiekem te denken aan een high torque startmotor.

vr gr Ruud

piet_g

Re: Lightweight IIA 1971 startmotor

Berichtdoor piet_g » 24 Mar 2017, 13:11

punt waar ik even aan zat te denken is dat hij in de winter meer problemen heeft omdat de motor zelf moeilijker aan slaat omdat hij koud is. dus het voorgloeien werkt niet helemaal warm of zuiver voor gloeid misschien? dat maakt starten ook een stuk lastiger bij koud weer.

de olie maakt het idd zwaarder om te starten, maar dat zou geen probleem mogen zijn volgens mij.

ander vraagje, je rijd weinig kilometers, zit de accu (zeker in de winter) aan een druppel lader? want anders zou het ook kunnen zijn dat de combinatie van het koude weer en mogenlijk een spanningsval door de kou, opgeteld er voor zorgd dat je startmotor naar een paar cycles even de accuspanning naar beneden trekt.

maar goed, dat is te meten.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Mar 2017, 17:20

piet_g schreef:punt waar ik even aan zat te denken is dat hij in de winter meer problemen heeft omdat de motor zelf moeilijker aan slaat omdat hij koud is. dus het voorgloeien werkt niet helemaal warm of zuiver voor gloeid misschien? dat maakt starten ook een stuk lastiger bij koud weer.
Rudolfo1 schreef:Brandstof LPG.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Mar 2017, 17:28

Een LPG-diesel misschien ?

Maar goed, een door het lange staan wat vermoeide accu zou kunnen.
De tweede keer starten is dan alles "opgeschud" incl. eventueel wat geoxideerde kontakten.

Ik merk in het winterseizoen een groot verschil tussen een week (of langer) stilstaan en vrij regelmatig een eind(je) rijden.
Staat de auto langer stil en heeft ie aan de druppellader gehangen ... dan is de accu weer (bijna) zo jeugdig als 7 jaar geleden.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”