defender td4 2009 aandrijfasmontage

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ralphrutten
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 Feb 2015, 14:23
Locatie: 's-Heerenberg

defender td4 2009 aandrijfasmontage

Berichtdoor Ralphrutten » 04 Mar 2017, 20:26

Hallo allemaal,

ik zit met de vraag hoe de aandrijfassen gemonteerd dienen te worden?
is het van belang waar de schuifstukken komen?
Van de achterste as staan de kruiskoppelingen iets van elkaar verdraait, dit weet ik dat dat moet!!
maar is het nog belangrijk hoe de achterste as tov de voorste as (die naar de vooras loopt) gemonteerd is?

De vraag heb ik omdat de auto vibreert bij gasgeven bij zeg maar 70km/uur.

alvast bedankt voor de reacties

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: defender td4 2009 aandrijfasmontage

Berichtdoor Landmarcs » 04 Mar 2017, 21:38

Goedenavond Ralph,

Tussen de voor- en de achter-cardan-as zit de tussenbak, en in die tussenbak zit een (blokkeerbaar) differentieel teneinde de weg-lengte-verschillen tussen voor en achteras te kunnen verwerken.
De twee cardan-assen draaien dus ieder hun eigen omwentelingen (behalve als het DiffLock is ingeschakeld, in dat geval draaien ze gelijk).

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 08 Mar 2017, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: defender td4 2009 aandrijfasmontage

Berichtdoor tim » 04 Mar 2017, 23:21

Iig bij de wat oudere (200 en 300 tdi's)defenders dienen de schuifstukken in/van de cardanassen richting de Tb gemonteerd te zitten.
Ik geloof ook bij de td5 en vermoedelijk zal de Puma geen uitzondering hierin zijn.
Het is niet op voorhand gezegd dat dit de oorzaak zal zijn van je fiberatie, dat kan (ook) in andere zaken zitten.
De montagestand van de assen tov elkaar maakt volgens mij niets uit.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Ralphrutten
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 Feb 2015, 14:23
Locatie: 's-Heerenberg

Re: defender td4 2009 aandrijfasmontage

Berichtdoor Ralphrutten » 04 Mar 2017, 23:28

Hoi

De tussenlassen tov van elkaar wissels natuurlijk steeds, was een domme opmerking van mij.
Ik weet alleen niet of de schuifstukken, als die dus niet bij de Tb zitten een probleem geven.
Maar om het zekere voor het onzekere te nemen monteer ik ze maar beide bij de Tb.

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: defender td4 2009 aandrijfasmontage

Berichtdoor tim » 04 Mar 2017, 23:35

Ralphrutten schreef:Maar om het zekere voor het onzekere te nemen monteer ik ze maar beide bij de Tb.



Dan weet je iid iig dat dat okee is.

De balanceer plaatjes op de assen;nog aanwezig?
Handremtrommel vast?
Schuifstukken van de assen recentelijk eruit gehad en in dezelfde stand tov het lange deel erin gestoken?
kruisje's okee/gesmeerd?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Ralphrutten
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 Feb 2015, 14:23
Locatie: 's-Heerenberg

Re: defender td4 2009 aandrijfasmontage

Berichtdoor Ralphrutten » 04 Mar 2017, 23:42

De schuifstukken niet uit elkaar gehad. Kruisjes zijn
Goed en gesmeerd. Balaceerplaatjes ook aanwezig.

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: defender td4 2009 aandrijfasmontage

Berichtdoor tim » 05 Mar 2017, 00:10

Okee, duidelijk.

Je trilling; ineens, geleidelijk erin gekomen, hoe en wat?

Profiel/balancering van je banden, okee?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

hnb1965
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 Dec 2013, 13:57

Re: defender td4 2009 aandrijfasmontage

Berichtdoor hnb1965 » 05 Mar 2017, 00:45

Hallo Ralph , in je vraag schrijf je dat de kruiskoppelingen van de achterste aandrijfas iets ten opzichte van elkaar verdraait zitten en dat je weet dat dit zo moet . Helaas klopt dit niet. De gaffels van de kruiskoppelingen van de achterste aandrijfas moeten evenwijdig/gelijk staan .De kruiskoppelingen van de voorste aandrijfas moeten WEL verdraait staan ten opzichte van elkaar. Je hebt de merktekens/ pijlen op de assen /schuifstukken dus waarschijnlijk niet gecontroleerd ! Het schuifstuk van de voorste aandrijfas zit aan de vooraskant en niet aan de tussenbakkant . Vr gr Henk B.

Ralphrutten
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 Feb 2015, 14:23
Locatie: 's-Heerenberg

Re: defender td4 2009 aandrijfasmontage

Berichtdoor Ralphrutten » 05 Mar 2017, 09:12

Hallo henk b

Bedankt voor de reactie. De schuifstukken zijn door mij nooit losgehaald,
Maar ik ga dit controleren vandaag of morgen.
Bedankt in ieder geval!

Ralphrutten
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 Feb 2015, 14:23
Locatie: 's-Heerenberg

Re: defender td4 2009 aandrijfasmontage

Berichtdoor Ralphrutten » 05 Mar 2017, 13:10

Hallo,

Toch nog even gekeken onder de auto, voorste en achterste aandrijfashandjes zijn verdraait tov elkaar.
dit geld voor beide assen
volgens werkplaatshandboek(nu weet ik het waar ik het kon vinden) dienen beide assen verdraait te zijn.
ze schrijven de voor en achteras zijn phased, with the joints at each end, a and b mis- aligned as shown.
kan hier geen foto's plaatsen toch? om het te laten zien.
nu weet ik alleen niet hoeveel, volgens de foto denk ik 45 graden tov elkaar.

Dus er is toch nog verschil in de defenders denk ik?


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten