110 '85 V8: welke vering?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: 110 '85 V8: welke vering?

Berichtdoor Landmarcs » 14 Feb 2017, 10:28

Waterrover schreef:Voor een goede vering, zowel beladen als onbeladen zou je kunnen denken aan Koni Raid met het juiste veerpakket. Zie de test met Koni Raid in de Australische outback: http://www.beadelltours.com.au/shock_absorbers.html
Verkrijgbaar bij: https://www.efkaimport.nl/Koni_assortiment/index.php

Als de 110 gemiddeld slechts bescheiden belast wordt dan zijn de (LandRover) standaard schokbrekers al heel goed.
Tegen het diep doorzakken helpen ze sowieso niet, hoogstens tegen het te diep doorslaan.

Extra "goede" schokbrekers zijn vooral van belang bij langdurig erg slechte wegen, langdurig zware lading en/of grotere dak-lasten (omdat je de body-roll dan meer wilt dempen).

Bij een Disco2 ga je denkelijk eerder aan "up-rated springs & shocks" denken, de auto heeft meer oversteek achter en af-fabriek een soepeler vering, dus loop je eerder tegen de grenzen aan.

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 14 Feb 2017, 10:56

Ik ben erg tevreden over de opblaasbare balgen die je in je schroefveren moet monteren; leeg veert het lekker soepel en bij belading zet je even 2,5 bar op die balgen. Prima oplossing voor wisselende belading.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Feb 2017, 12:52

conny schreef:Ik ben erg tevreden over de opblaasbare balgen die je in je schroefveren moet monteren; leeg veert het lekker soepel en bij belading zet je even 2,5 bar op die balgen. Prima oplossing voor wisselende belading.

Tja, ik heb in twijfel gestaan of ik de originele veren van de 300 Tdi (met nivomat) onder de Td5 zou zetten met inderdaad zo'n luchtbalgje erin.
Maar ik twijfelde over de levensduur van zo'n luchtbalgje die in zo'n schroefveer zit te schuren, zeker als ze nog wel eens onder de modder/zand zitten.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Feb 2017, 14:59

Erik Peters schreef:
conny schreef:Ik ben erg tevreden over de opblaasbare balgen die je in je schroefveren moet monteren; leeg veert het lekker soepel en bij belading zet je even 2,5 bar op die balgen. Prima oplossing voor wisselende belading.

Tja, ik heb in twijfel gestaan of ik de originele veren van de 300 Tdi (met nivomat) onder de Td5 zou zetten met inderdaad zo'n luchtbalgje erin.
Maar ik twijfelde over de levensduur van zo'n luchtbalgje die in zo'n schroefveer zit te schuren, zeker als ze nog wel eens onder de modder/zand zitten.

En ... ik denk dat je om een voldoende doorslag-reserve te hebben je de balgjes altijd al een zekere hulp-druk moet geven.

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 14 Feb 2017, 16:55

Zitten er al 4 jaar onder; in bagger, zand en ellende. Probleemloos. Geen aandelen. :roll:

miloman

Berichtdoor miloman » 14 Feb 2017, 17:05

Iedereen dank voor de uitgebreide antwoorden!!
laro.PNG
Heb wel een SW maar heb die bol nog nooit gezien. Ga er dus eens onderkruipen. Als het er nog zit is het streven om'm weg te halen, en dan ga ik voor die RKB500300 veren.
Defender 110 V8 1985 LT85 Edelbrock 1404

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Feb 2017, 00:06

Landmarcs schreef:
Waterrover schreef:Voor een goede vering, zowel beladen als onbeladen zou je kunnen denken aan Koni Raid met het juiste veerpakket. Zie de test met Koni Raid in de Australische outback: http://www.beadelltours.com.au/shock_absorbers.html
Verkrijgbaar bij: https://www.efkaimport.nl/Koni_assortiment/index.php

Als de 110 gemiddeld slechts bescheiden belast wordt dan zijn de (LandRover) standaard schokbrekers al heel goed.
Tegen het diep doorzakken helpen ze sowieso niet, hoogstens tegen het te diep doorslaan.

Onder de 300 Tdi zitten Koni Heavy Track dempers en die dempen uitstekend, ik vind ze beter dan de originele Land Rover schokdempers.
MAAR die Land Rover dempers zijn na 13 jaar nog redelijk en zien er nog uit als 'nieuw', in tegenstelling tot de Koni dempers die zijn met een jaar of 5 al 'verrot', de demping is nog steeds prima, maar het ziet er niet uit:
IMG_0784.jpg

Een volgende keer maar weer gewoon de originele dempers (daar is die buitenpijp van kunststof en die blijft in takt).

Groet,

Erik.

PS. Nee, ik was hem niet wekelijks.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Feb 2017, 00:22

conny schreef:Zitten er al 4 jaar onder; in bagger, zand en ellende. Probleemloos. Geen aandelen. :roll:

Wat is nu 4 jaar.......die 'zwaardere' veren zitten zeker al 8 jaar onder de 300 Tdi.

Uiteindelijk toch gekozen voor andere veren (voor de Td5), omdat die aardig goedkoper (€ 110,65 excl. btw; incl. verzending) waren dan een setje luchtbalgjes en omdat ik ergens had gelezen dat iemand problemen had met het bovenste kunststof deksel (dit deksel kwam bij tijd en wijle uit de bovenste veerhouder zetten).

Groet,

Erik.

hnb1965

Berichtdoor hnb1965 » 16 Feb 2017, 01:30

Erik , inderdaad ! Ziet er niet uit ;-) ! Dat die dempers al na 5 jaar doorgerot zijn dan . Vr gr Henk B.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Feb 2017, 10:38

hnb1965 schreef:Erik , inderdaad ! Ziet er niet uit ;-) ! Dat die dempers al na 5 jaar doorgerot zijn dan . Vr gr Henk B.

Precies, een "topprestatie" van meneer Koni, zo vlot roestten vroeger alleen AlfaSud's.  
Je moet je natuurlijk wel afvragen hoeveel zooi die hulzen buiten houden ... maar aan de andere kant, zo onbeschermd als het er nu bijhangt betekent dat alles nu af hangt van de keer-ringen (of zijn het keringen).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”