110 '85 V8: welke vering?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
miloman

110 '85 V8: welke vering?

Berichtdoor miloman » 13 Feb 2017, 20:41

Wij hebben een defender 110 v8 uit 1985. Heb onlangs spatlappen gemonteerd, en kwam er achter dat tijden het rijden van de grote 5 safari’s dat de spatlappen over de grond sleepten als ‘ie helemaal vol met mensen zit (max. 9 personen). Werd geconstateerd door mederijders, die ook aangaven dat de veren ‘slap’ waren. Met nieuwe veren zou ‘ie zowiezo een stuk hoger komen.
Omdat we voor de rest meestal met 2 personen onderweg zijn, en evt. een (voorlopig) ongeremde 750kg aanhanger, zou ik graag advies over welke vering ik het best kan kiezen, zonder dat ‘ie heel erg stug/hard word. Verhogen hoeft van mij ook niet perse. Gewoon standaard houden, of HD, of een andere set?
Is het ook verstandig om meteen de dempers te vervangen?
Defender 110 V8 1985 LT85 Edelbrock 1404

Landmarcs

Re: 110 '85 V8: welke vering?

Berichtdoor Landmarcs » 13 Feb 2017, 22:01

Dag Miloman,

Wellicht heb je nog de oude veren die bedoeld waren om samen met de centrale nivomat de achteras op hoogte te houden.
Ik zal even niks over deze opzet zeggen (anders dan "een beetje dom"), maar gelukkig is die nivomat hetzij verwijderd danwel gewoon stuk.
Dus heb je waarschijnlijk de nogal slappe veren die bij de nivomat horen.

Mijns inziens is het het beste om de moderne drie-traps-progressieve veren te monteren, de veren die uiteindelijk onder de 110 CSW standaard gebruik werden. Deze veren zijn beslist wat stugger als wat je nu hebt, maar ze beginnen in ieder geval met een relatief soepele eerste trap -- en dat is prettig bij een nauwelijks belaste auto.

Ons orakel Rob S. heeft er al eens iets over geschreven, en Erik P. kan er recente praktijk-ervaring over melden.
Ikzelf denk erover om ze onder mijn 110 HT te willen ... de 110 HT heeft standaard een iets stuggere twee-traps-progressieve veer.

O ja, kijk uit met "verhogen", want niet zelden krijg je dan HD veren en dat is zonder belading hyper-stug (en beroerd voor de wegligging).

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 13 Feb 2017, 22:47

Nivomat onder een '85 er 110??
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Feb 2017, 23:37

ppw schreef:Nivomat onder een '85 er 110??

Hmmm ... tja ... ik weet eigenlijk niet wanneer die dingen gekomen zijn, wel dat ze weer verdwenen zijn eind 90er jaren.

En, als we nu toch wijsneuzig gaan doen: een 1985-er 110 is geen Defender maar een oneten.

Blijft staan dat de drie-traps-progressieve veren eerste keus zijn.

Groeten MarcS

miloman

Berichtdoor miloman » 14 Feb 2017, 01:37

Dank voor je reactie. Ik ga op zoek naar die drie-traps-progressieve veren. Ik heb zitten kijken, maar zie verder niks 'fancies' aan de achterkant, anders dan enkele veren en dempers.... Dus zal er idd iets weggehaald zijn.
Heb je nog een link naar die drie-traps-progressieve veren?
Hier kan ik ze niet vinden: http://www.red90.ca/rovers/springinfo.html
Defender 110 V8 1985 LT85 Edelbrock 1404

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 14 Feb 2017, 08:03

Ik heb exact hetzelfde probleem: auto vol met mensen en de bumpstops worden bij elke drempel voelbaar.

De boge hydromat is een grote gasgevulde bol die bij de a-frame kogel zit, nummertje 3:
IMG_0629.PNG

Er zijn 2 bedrijven in de wereld die ze voor veel te veel geld reviseren en new old stock zal ook niet meer de beste zijn.

De drie traps veren die men hier noemt zijn RKB500300 wit-groen-wit. Wel de Genuine pakken als je er wat langer plezier van wil hebben.

Mocht je toch nog een boge eronder hebben zitten: dit is de test methode om te kijken of die nog wat doet:
IMG_0630.PNG

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Feb 2017, 09:01

ppw schreef:Nivomat onder een '85 er 110??

Ja, echter alleen onder de stationwagen.
De 110 uit 1984, die ik ooit gehad heb, had al een boge nivomat. Onder deze auto heb ik eens een nieuwe gemonteerd (toen nog te koop bij de dealer voor 1200,- gulden). En onder mijn 1998 Defender CSW zat er ook nog eentje en toen die nivomat het opgegeven had waren ze niet meer leverbaar. De 300 Tdi is het laatste model geweest met een nivomat.
Onder de 300 Tdi heb ik toen andere veren gemonteerd (en later die nivomat er helemaal onderweg gehaald; scheelt nogal gewicht).
De dikte van het verenstaal van de originele (nivomat) veren is 16 mm. De veren die nu onder de 300 Tdi zitten komen van een 110 hardtop en hebben 20 mm dik verenstaal en zijn niet progressief (330 lbs). Dat rijdt met een paar honderd kilo belading super comfortabel. Ik vermoed dat met volle belading de auto wel af en toe in de bumpstops slaat.
De 110 Td5 (ook de stationwagen) heeft standaard een progressieve veer RKB101111 (paars-bruin, 270-420 lbs), die een hogere belasting kan hebben en wel geschikt is onder een auto vol met mensen, maar leeg rijdend vind ik de veer iets te stug. Van daar dat ik drie weken geleden de RKB500300 (groen-groen-wit, 269-315-406 lbs) onder mijn Td5 heb gemonteerd (besteld bij Paddock en ze kwamen van Britpart).
Leeg staat de Td5 nu nog een factie hoger dan met de originele veren, maar die RKB500300 zijn ook iets langer dan dan de originele veren.
IMG_0766.jpg

Maar ik vind leeg rijdend het comfort nu beter. Met volle belading heb ik nog niet gereden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Feb 2017, 09:43

Erik Peters schreef:....

De 110 Td5 (ook de stationwagen) heeft standaard een progressieve veer RKB101111 (paars-bruin, 270-420 lbs), die een hogere belasting kan hebben en wel geschikt is onder een auto vol met mensen, maar leeg rijdend vind ik de veer iets te stug. Van daar dat ik drie weken geleden de RKB500300 (groen-groen-wit, 269-315-406 lbs) onder mijn Td5 heb gemonteerd (besteld bij Paddock en ze kwamen van Britpart).
Leeg staat de Td5 nu nog een factie hoger dan met de originele veren, maar die RKB500300 zijn ook iets langer dan dan de originele veren.
IMG_0766.jpg

Maar ik vind leeg rijdend het comfort nu beter. Met volle belading heb ik nog niet gereden.

Als ik het goed onthouden heb kregen de latere/laatste 110 Td5 CSW ook al de drie-traps-progressieve veren.

En ... niet iedereen weet dat Erik's originele paars-bruine veren 13 jaar nauwelijks werk hebben verricht, dus ondanks de authentieke gebruikte staat op de foto zijn het veren die vrijwel "zo goed als nieuw" zijn.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Feb 2017, 09:51

Joep Weijers schreef:...

Er zijn 2 bedrijven in de wereld die ze voor veel te veel geld reviseren en new old stock zal ook niet meer de beste zijn.

....

Ik zou niet weten waarom je die nivomat zou willen reviseren, behalve als je nooit zwaar beladen rijdt en per sé een originele auto wilt.

Naarmate de nivomat zijn werk gaat meer doet wordt de achteras meer in het midden gedragen. De twee veren links en rechts gaan relatief minder dragen en dus krijgt de auto achter een toenemende instabiliteit. Ik vind dat een erg hoge prijs voor de niveau-stabilisatie.
En ... nu de revisie een godsvermogen kost kan je, als je toch iets wilt achter, je geld beter steken in een ombouw naar Disco-lucht-vering (of gewoon zuinig de drie-traps-progressieve veren monteren).

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 14 Feb 2017, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 14 Feb 2017, 09:52

Voor een goede vering, zowel beladen als onbeladen zou je kunnen denken aan Koni Raid met het juiste veerpakket. Zie de test met Koni Raid in de Australische outback: http://www.beadelltours.com.au/shock_absorbers.html
Verkrijgbaar bij: https://www.efkaimport.nl/Koni_assortiment/index.php

Chris

Terug naar “Techniek”