hulp 7 oktober in Almere

Evenementen, clubavonden, routes, terreinen, convooien enz.
Bram Willems

Re:hulp 7 oktober in Almere

Berichtdoor Bram Willems » 04 Okt 2012, 23:42

Je kan bellen zie mijn profiel!
Herinner je gisteren,
droom van morgen,
Leef vandaag!

Dixo

Berichtdoor Dixo » 05 Okt 2012, 01:58

ernsts schrijft:
Nu vast een vraag: Diff-lock schakel je pas in als je echt vastzit/de wielen doorslaan en zo gauw het kan weer uit. Klopt dat?

Mocht je dwars-sperren hebben, niet af-fabriek geleverd, van bijvoorbeeld ARB of Ashcroft dan schakel je die na een lastige passage inderdaad zo snel mogelijk weer uit. Wel vooruit kijken met inschakelen, want als je al vast staat kan het best wel eens te laat zijn ook al zet je de sper erin.

De langs-sper, de diff-lock pook naar links en naar rechts bij veel latere Land Rovers, kun je er in het terrein gewoon in laten staan. Vergeet 'm op de verhard weg er niet uit te halen, dat gaat wringing in de aandrijflijn met uiteindelijk schade tot gevolg hebben.

Als je 'm weinig gebruikt hebt kan het in en uitschakelen soms wel eens wat lastiger gaan.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Okt 2012, 09:37

ik zal wel de enige zjjn die niet per definitie het difflock inschakeld in het terrein....alleen als ik kans op noodzaak inschat, ook in het terrein heb je echt last van een ingeschakeld difflock...korte bochtjes draai je een stuk wijder met ingeschakeld difflock
gone

R1200C

Berichtdoor R1200C » 05 Okt 2012, 11:20

Roger B. schrijft:
ik zal wel de enige zjjn die niet per definitie het difflock inschakeld in het terrein....alleen als ik kans op noodzaak inschat, ook in het terrein heb je echt last van een ingeschakeld difflock...korte bochtjes draai je een stuk wijder met ingeschakeld difflock

Ach het eerste wat de "marshals" roepen is banden aflaten, lage gearing en difflock aan.

Maar ja, heb je dan nog wel lol in het terrein?
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

StefaN

Berichtdoor StefaN » 05 Okt 2012, 11:32

R1200C schrijft:
Roger B. schrijft:

Ach het eerste wat de "marshals" roepen is banden aflaten, lage gearing en difflock aan.

Al vliegend hoog in de lucht wordt voor de sprong tegen je gezegd; doe je bril op, helm vast en denk halverwege aan de handgreep waaraan je moet trekken.... Heb je dan ook geen lol meer in springen?? Joost jongen, volgens mij heb jij een heel ander gevoel bij off-roaden :blink: :laugh:

R1200C

Berichtdoor R1200C » 05 Okt 2012, 12:24

StefaN schrijft:
R1200C schrijft:
Roger B. schrijft:

Al vliegend hoog in de lucht wordt voor de sprong tegen je gezegd; doe je bril op, helm vast en denk halverwege aan de handgreep waaraan je moet trekken.... Heb je dan ook geen lol meer in springen?? Joost jongen, volgens mij heb jij een heel ander gevoel bij off-roaden :blink: :laugh:

Die bril is prettig om het tranen van je ogen tegen te gaan, die helm moet je vast doen omdat je hem anders kwijt raakt en die handgreep, ach als je al zover bent dat je zonder static line wilt springen... Overigens hoor ik die tips liever voordat ik het vliegtuig in stap, anders zit je op 5000 voet en is het antwoord: "Bril? Welke bril?".

Banden aflaten en alle andere "tips" ("even vol gas geven dan trek je hem wel even met een ruk los") zijn toch van een heel ander kaliber. Al eens afgevraagd waarom je dat soort "adviezen" altijd krijgt van mensen die het terrein in zijn gewandeld? :P
Kei veel groeten,

Joost

StefaN

Berichtdoor StefaN » 05 Okt 2012, 12:59

R1200C schrijft:
StefaN schrijft:
R1200C schrijft:
Roger B. schrijft:

Die bril is prettig om het tranen van je ogen tegen te gaan, die helm moet je vast doen omdat je hem anders kwijt raakt en die handgreep, ach als je al zover bent dat je zonder static line wilt springen... Overigens hoor ik die tips liever voordat ik het vliegtuig in stap, anders zit je op 5000 voet en is het antwoord: "Bril? Welke bril?".

Banden aflaten en alle andere "tips" ("even vol gas geven dan trek je hem wel even met een ruk los") zijn toch van een heel ander kaliber. Al eens afgevraagd waarom je dat soort "adviezen" altijd krijgt van mensen die het terrein in zijn gewandeld? :P

Al eens afgevraagd waarom je dat soort "adviezen" altijd krijgt van mensen die het terrein in zijn gewandeld?

Da's een nog makkelijkere Joost: 'anders staan de wagens van deze ervaren jongens in de weeeeeeg' :silly:

Maar ook nog serieus: Mijn (jarenlange) ervaring (klinkt al goed) bij het naar evenementen gaan... je komt daar aan met een verhoogd adrenaline-peil, je schrijft je haastig in, je begroet de vele kennissen die je eigenlijk nog niet wilt spreken want je wil zo graag dat terrein in....dan kom je een marshal tegen die je op een vriendelijke wijze wijst op wat dingetje die je onder bedwelming van het avontuur gewoon (weer) eens bent vergeten. Bij mij valt dat inmiddels mee want van scha(n)de wordt je wel eens wijs hoor ;)

Last but not least: de heren (en soms ook dames) hebben het parcour zelf gereden van te voren (zwart betwijfel ik overigens)

R1200C

Berichtdoor R1200C » 05 Okt 2012, 13:20

StefaN schrijft:
Maar ook nog serieus: Mijn (jarenlange) ervaring (klinkt al goed) bij het naar evenementen gaan... je komt daar aan met een verhoogd adrenaline-peil, je schrijft je haastig in, je begroet de vele kennissen die je eigenlijk nog niet wilt spreken want je wil zo graag dat terrein in....dan kom je een marshal tegen die je op een vriendelijke wijze wijst op wat dingetje die je onder bedwelming van het avontuur gewoon (weer) eens bent vergeten. Bij mij valt dat inmiddels mee want van scha(n)de wordt je wel eens wijs hoor ;)

Last but not least: de heren (en soms ook dames) hebben het parcour zelf gereden van te voren (zwart betwijfel ik overigens)

Laat ik het zo zeggen: in al die jaren (ja, dat kan ik ook :P ) dat wij terrein rijden heb ik bij een LRCH evenement nog nooit de bandenspanning verlaagd en hebben we dat nog nooit nodig gehad. Nou rij ik geen zwarte routes en meer blauw dan rood maar volgens de adviseurs zou ik vast komen te zitten op plekken waar ik met normale bandenspanning gewoon doorheen reed. De paar keer dat ik vast heb gezeten had een lagere bandenspanning me niet geholpen en de vraag is of diflock etc. me daar wel had geholpen (de reden lag eerder bij het feit dat ik niet oplette of een zwart stuk in reed zonder dat ik me daar van bewust was). De bodem van de auto wordt niet hoger van het verlagen van je bandenspanning of het aanzetten van je diflock ;)

Er zijn maar weinig mensen waar ik blindelings advies van aanneem, de mensen langs de kant en (in iets mindere mate) de marshals horen daar eigenlijk per definitie niet bij...
Kei veel groeten,

Joost

StefaN

Berichtdoor StefaN » 05 Okt 2012, 14:04

Soms is het gewoon raadzaam om aftelaten, zeker wanneer er meerdere tot vele zanderige delen in het parcours zitten. De theorie is dat je toch meer over zandpartijen en modderpartijen gedragen wordt; dan worden er iets minder opstoppingen veroorzaakt (= ergernis nummer 1 op een evenement) en na 2 uur is dat traject waar die lekkere heuvel deel van uitmaakt nog begaanbaar en niet al na 3 onervaren rijders, die te langzaam inzetten en zich met te harde banden dieper ingraven dan wenselijk. En dat klinkt heel overdreven nu...is gebaseerd op theorie waaraan we ons dan dienen te houden wanneer de marshals dat hebben besloten. Maar ook bij deze club gelden gewoon de Nederlandse vrijheid-blijheid-maatstaven en beslis je dus zelf wel wat goed is :blush: Heeft ook z'n voordelen....het is altijd 'gezellig' ;)

piet_g

Berichtdoor piet_g » 05 Okt 2012, 23:19

ik zou zeggen.. kom zondag gewoon naar het terrein toe, schrijf je in, laat je banden af en zoek het begin van het blauwe parcours en heb plezier. zorgen dat je het stuur altijd aan de buitenkant vast hebt (DUS GEEN DUIMEN IN HET STUUR) en dan gewoon proberen. probeer de mogelijkheden van de laro en zie hoever je komt. Wees niet bang om vast te rijden, maar probeer dit vanwege de uitdaging natuurlijk wel te voorkomen ;)

buiten dat inderdaad gewoon je vragen stellen en ook gewoon wat rond kijken wat andere doen om ergens door heen te komen.

veel plezier en misschien tot zondag.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Terug naar “Evenementen”