Hallo allemaal.
ik ben nieuw hier dus maar even voorstellen:
Mijn naam is Gijs en rijdt al een poosje een defender130 td5 uit 2002 handgeschakeld.
Wie van jullie heeft er wel eens te maken gehad met een erg rauw lopende td5?
Het lijkt of er een cilinder niet lekker mee loopt maar bij het uitlezen komt verder niets naar boven. Ook de waarden per verstuivers zijn normaal.
Auto rijdt verder goed en trekt goed op.
Zit verder geen olie in de CPU stekker en kabelboom onder kleppendeksel is reeds vervangen. Ook olie ververst en filters.
Vooral bij half gas klinkt ie erg rauw. Het gekke is wel dat ie de ene keer rauwer klinkt als de andere keer.
Ik hoop dat er iemand is die me verder kan helpen.
groet Gijs
Td5 maakt rauw geluid
- Erik Peters
Re: Td5 maakt rauw geluid
Niet helemaal de juiste plek voor een technische vraag, maar ik vermoed dat als de egr-klep open gaat/staat er meer lawaai hoorbaar is. Bij mijn Td5 heb ik ook wisselend lawaai zeker als het blok nog koud is en ik denk dat dit door de egr komt (en de vervroegde inspuiting uiteraard).
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
De onze doet dat sinds kort ook als ie koud is en onbelast draait bij rustig optrekken. Dat is echt niet om aan te horen.
Had nog niet aan de EGR gedacht....
Had nog niet aan de EGR gedacht....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Disko schreef:...
Wie van jullie heeft er wel eens te maken gehad met een erg rauw lopende td5?
Het lijkt of er een cilinder niet lekker mee loopt maar bij het uitlezen komt verder niets naar boven. Ook de waarden per verstuivers zijn normaal.
Auto rijdt verder goed en trekt goed op.
...
Is het niet gewoon het geluid van de koude motor met de aan de kou aangepaste inspuiting EN .... het "hakketak" geluidseffect van 4 voorgloeipluggen en 5 cylinders ?
Het is al lang niet meer koud geweest dus je mentale geluidsgeheugen verbleekt wat ... en dat wordt dan opgeschud door de ongewone klank.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Dat aanslaan op 4 cilinders waarna de vijfde ook eens mee gaat doen (stoort mij nog steeds), maar is na een halve minuut stationair draaien 'over'.Landmarcs schreef:Is het niet gewoon het geluid van de koude motor met de aan de kou aangepaste inspuiting EN .... het "hakketak" geluidseffect van 4 voorgloeipluggen en 5 cylinders ?
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
voorgloeien???? whasdah??
start nog steeds zonder 
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
ppw schreef:voorgloeien???? whasdah??![]()
start nog steeds zonder
Daar zal het bij de onze ook niet door komen want dat doen we ook nooit!
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:ppw schreef:voorgloeien???? whasdah??![]()
start nog steeds zonder
Daar zal het bij de onze ook niet door komen want dat doen we ook nooit!![]()
Tja ... toch weer een gevalletje van Ja en Nee.
Of je nu voortgloeit in de betekenis van wachten tot het voorgloeilichtje uit gaat of niet ... een Td5 gloeit vóór (wellicht heel kort) en ook ná. Pas na een tijdje (tijd+temperatuur-gerelateerd als ik het goed heb) stopt het nagloeien.
Dus na het starten heb je weldegelijk 4 cilinders met een (na)gloeiende gloeiplug, en een 5º zonder.
Die vier + één ... geeft bij een koude motor een naar rauw geluid.
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 19 Jan 2017, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
bij mijn 110 (200tdi) HÉB ik wel voorgloeirelais.... maar gebruik het nooit

"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
― Robert Downey Jr.
-
Landmarcs
ppw schreef:bij mijn 110 (200tdi) HÉB ik wel voorgloeirelais.... maar gebruik het nooit![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Hoe het bij een 200Tdi bedraad is weet ik niet, bij modernere diesels zit er bijna standaard een nagloei-fase in die de lopende diesel wat vlotter vriendelijker rond laat draaien. Zo'n nagloei-schakeling zat minstens al in 1991 in een Renault diesel (en wellicht 5 jaar eerder ook al).
Groeten MarcS
Terug naar “Nieuw op het forum”