Td5 maakt rauw geluid

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Edward

Re: Td5 maakt rauw geluid

Berichtdoor Edward » 19 Jan 2017, 21:20

Landmarcs schreef:Of je nu voortgloeit in de betekenis van wachten tot het voorgloeilichtje uit gaat of niet ... een Td5 gloeit vóór (wellicht heel kort) en ook ná.   P
Groeten MarcS

Dat verklaart ook dat er absoluut geen enkel verschil in geluid is bij +10 graden en -6 graden........ :roll: :roll:

En dat in geval van de onze dat verschijnsel zich dan na 300.000 kilometer ineens voordoet en daarvoor nooit.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Disko

Berichtdoor Disko » 19 Jan 2017, 21:56

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ken het verhaal van de vier voorgloeiers bij 5 cilinders :? Mooi systeempje zeg maar :mrgreen:
Maar hij is ook erg rauw als ie goed warm is. Soms is het zelfs minder bij een koude moter. Ook lijkt het met een zware aanhanger minder te zijn maar dat kan verbeelding zijn. De egr is er vanaf gehaald dus die doet niet meer mee.
Vooral als ik het gaspedaal een klein beetje induw , beetje gas geef is het niet om aan te horen...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jan 2017, 22:10

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Of je nu voortgloeit in de betekenis van wachten tot het voorgloeilichtje uit gaat of niet ... een Td5 gloeit vóór (wellicht heel kort) en ook ná.   P
Groeten MarcS

Dat verklaart ook dat er absoluut geen enkel verschil in geluid is bij +10 graden en -6 graden........ :roll: :roll:

En dat in geval van de onze dat verschijnsel zich dan na 300.000 kilometer ineens voordoet en daarvoor nooit.

Edward, eerder schreef je:

Edward schreef:De onze doet dat sinds kort ook als ie koud is en onbelast draait bij rustig optrekken. Dat is echt niet om aan te horen.
....

Ik zie nu dat ik het anders moet lezen: Hij is luidruchtig geworden zonder ook maar enige reden of samenhang met omgevingstemperatuur.

En ... dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Groeten MarcS

PS Wellicht zijn de voorgloeiers gesneuveld :? Dat kan natuurlijk ook.

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 20 Jan 2017, 00:43

Disko schreef:Bedankt voor jullie reacties.

Ik ken het verhaal van de vier voorgloeiers bij 5 cilinders :? Mooi systeempje zeg maar :mrgreen:
Maar hij is ook erg rauw als ie goed warm is. Soms is het zelfs minder bij een koude moter. Ook lijkt het met een zware aanhanger minder te zijn maar dat kan verbeelding zijn. De egr is er vanaf gehaald dus die doet niet meer mee.
Vooral als ik het gaspedaal een klein beetje induw , beetje gas geef is het niet om aan te horen...

Welke motorolie gebruik je?

Chris

Disko

Berichtdoor Disko » 20 Jan 2017, 07:02

Eurol. Weet niet uit mijn hoofd. Maar uit de oiladvisor van eurol.
Niet lang geleden nog ververst btw.
Mizschien heeft het er mee te maken maar als ik van rijdend tot stilstand
kom en ik sta dan stil dan loopt de motor ook onregelmatig en duurt het een paar tellen
voordat ie weer rustig draait stationair.
Als de moter stationair draait klinkt ie niet rauw trouwens.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Jan 2017, 08:11

Edward schreef:En dat in geval van de onze dat verschijnsel zich dan na 300.000 kilometer ineens voordoet en daarvoor nooit.

Misschien is ie toe aan een nieuwe distributieketting?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Jan 2017, 10:21

Zou kunnen, maar waarom klinkt ie warm dan weer als een naaimachine? Moet me er eens in verdiepen want meer dan het geluid constateren heb ik nog niet gedaan. Niet eens geluisterd met de kap open...... :oops: :oops:
Edward van Vugt

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Jan 2017, 20:29

De pompverstuivers worden op druk gebracht door de nokkenas, en met een fractie langere distributieketting gebeurt dat iets later.
De elektronica zorgt voor het juiste tijdstip van inspuiting, wat bij warme motor geen problemen oplevert. Bij een koude motor zou de elektronica van slag kunnen raken door de misschien net te late drukopbouw in de verstuivers, nodig voor een vroege inspuiting.

Groet

Erik.

p.s. Is maar een theorie.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Jan 2017, 20:33

Erik Peters schreef:p.s. Is maar een theorie.

Maar wel een goeie! ;)

Zal er eens naar kijken, moet toch eindelijk iets aan onderhoud doen want hij lekt op de kleppendekselpakking. Dus de motorkap moet toch open :lol: :lol:
Edward van Vugt

ppw

Berichtdoor ppw » 20 Jan 2017, 20:37

en kleppen stellen?? wellicht teveel klepspeling??
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Terug naar “Nieuw op het forum”