ex-mod 110 - geschiedenis?

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Koen110

Re: ex-mod 110 - geschiedenis?

Berichtdoor Koen110 » 09 Jan 2017, 13:22

hnb1965 schreef:Ik denk dat Rob Stewart gelijk heeft ! Het is WEL een wagen van de Nederlandse strijdkrachten geweest ,maar NIET de mariniers. De mariniers hebben 2 types 110 gehad ,een eerste type die een beetje op deze wagen lijkt en de latere uitvoering gebaseerd op de WOLF. De Laro op de foto is volgens mij een exKLu wagen. De mariniers Laro heeft een compleet andere snorkel deluchtinlaat zit aan de bovenkant van het linker spatbord . De KLu Laro heeft wel de luchtinlaat in de zijkant van het linker spatbord. Dan zitten de Hella achterlichten laag, die van de marine zitten hoog. Tevens zie ik aan de achterbak bij de achterlichten vlaggenstokhouders, de mariniers heeft deze niet. Verder zit de nummerplaat bij de mariniers lager.Op de foto niet zichtbaar ; de luchtinlaat van de kachel zit bij de mariniers Laro voor aan de zijkant van het rechter voorspatbord , bij de KLu op de normale plek bovenaan in het spatbord .Dan zitten op de KLu Laro normale stads en knipperlichten aan de voorkant , op de mariniers zitten op de bovenkant van de voor spatborden ''torentjes''. De KLU heeft normale ontluchtingskleppen onder de voorruit , bij de mariniers zijn ze dicht. Ik denk dus dat het een exKLu wagen is, nadat ik de foto's wat beter heb bekeken. De wielen zijn niet de originele ,evenals de grille en de koplamproosters.. Verder ontbreken de achterbumpers en de NATO trekhaak. Overigens MOD betekend Ministry Of Defence , dus de Britse strijdkrachten . Vr gr Henk B.

Bedankt! Echt héél nuttige info allemaal! Rob, ik stuur je even het volledige chassis nr door ;)

Koen110

Berichtdoor Koen110 » 10 Jan 2017, 16:16

Rob heeft het chassis nr opgezocht en het is geen mariniers wagen, aangezien die een apart contract hadden en deze besteld was door LR NL (voor defensie). Dus het is dan een ex klu? Buiten de mariniers en de luchtmacht hadden geen andere strijdkrachten laro? Zoals de landmacht?

Koen110

Berichtdoor Koen110 » 10 Jan 2017, 16:34

We zijn er aan het komen! Ik heb dit artikel gevonden:

http://www.suvlifestyle.nl/wp3/lezersau ... x-defensie

Nu lijkt de mijne er heel fel op. Puntjes die overeenkomen met de eerste foto:

- Op de motorkap zit een ronde sticker, ik heb op mijn motorkap op die exacte plaats een rond kleurverschil even groot als die sticker!
- Kleurverschil op mijn deuren waar op de foto een logo staat
- zijdelingse reflectoren achter de deuren
- bovenkant van de snorkel is identiek dezelfde (al kan je niet zien op de eerste foto waar die aangesloten is)

Haha, en nu zie ik het pas, de nummerplaat is identiek aan diegene die ik gekocht heb :lol: :D :P :P

hnb1965

Berichtdoor hnb1965 » 10 Jan 2017, 19:00

Koen , dan weten we nu dat het inderdaad een ex KLu wagen is , zoals we al dachten . Zoals in het artikel staat dat het een ex Landmachtwagen is geweest klopt natuurlijk niet . De Landmacht heeft alleen maar Series 3 88 en 109 gehad , en geen 110 's Vr gr Henk B.

Koen110

Berichtdoor Koen110 » 10 Jan 2017, 19:25

Bedankt voor de verduidelijking! Dat wist ik niet van de landmacht.

Ook heeft hij blijkbaar in Afghanistan gezeten, ISAF logo aan de zijkant :)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Jan 2017, 19:31

hnb1965 schreef:Koen , dan weten we nu dat het inderdaad een ex KLu wagen is , zoals we al dachten . Zoals in het artikel staat dat het een ex Landmachtwagen is geweest klopt natuurlijk niet . De Landmacht heeft alleen maar Series 3 88 en 109 gehad , en geen 110 's Vr gr Henk B.

Henk,

Zeg nooit nooit. Ik kan de foto niet terugvinden, maar ik herinner me een niet-mariniers 110 waarvan ik het hoe en wat niet precies meer weet ... wel weet ik dat "de strijdkrachten" (dus in brede zin) ook een UMM en een Toyauto gekocht hebben in het voortraject van de aanschaf van de G-wagen, dus waarom toen niet ook een 110 ? Het kan natuurlijk zijn dat deze niet standaard-voertuigen daarna heel snel hun weg vonden naar bijv. de luchtmacht.

Groeten MarcS

hnb1965

Berichtdoor hnb1965 » 10 Jan 2017, 23:29

Marc , de landmacht heeft nooit de Toyota echt operationeel gehad. Wel waren er een paar aangeschaft (samen met Landrover en Jeep CJ 6) als beproevingsauto's in de 70er jaren toen men de NEKAF wilde gaan vervangen .De Toyota kwam als beste uit de bus , maar om politieke redenen werden toch Landrovers aangeschaft. Deze Toyota's zijn toen omgebouwd en gebruikt als brandweerwagens op diverse schietkampen. Tegenwoordig rijden er wel een paar (nieuwere) Toyota pickups rond voor de terreinopzichters , maar dit zijn geen echte militaire wagens. De UMM 's waren een militaire ruil met Portugal destijds tegen een paar DAF vrachtwagens. Toen de Landrover Series 3 88/109 bij de Koninklijke Landmacht aan het eind van zijn werkzame leven kwam , ging men weer een paar beproevings wagens aanschaffen , waaronder de Mercedes G en de Landrover 110. We weten dat hier uiteindelijk de Mercedes als winnaar uit de bus kwam . Van deze wagens heb ik nog foto's , ik zal ze eens opzoeken en hier plaatsen . De Landrover 110 heeft in ieder geval nooit echt bij de KL gereden als operationele wagen . De beproevingswagens werden niet door de KL aangeschaft , maar door het ministerie van defensie en werden oa Huijbergen beproeft.. De KLu en Marine stond hier geheel los van ......Vr gr Henk B

Koen110

Berichtdoor Koen110 » 12 Jan 2017, 09:07

Bedankt voor de info mannen! Nu is nog de vraag waarom er op die foto militairen van de landmacht naast de LaRo staan.. Of misschien is dat toeval :)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jan 2017, 10:47

Koen110 schreef:Bedankt voor de info mannen! Nu is nog de vraag waarom er op die foto militairen van de landmacht naast de LaRo staan.. Of misschien is dat toeval :)

Naast de gewone onduidelijkheden is er natuurlijk ook een overmaat aan toeval.

Voor mij maakt bijv ook het niet zoveel uit of een "militair" voertuig door het ministerie van defensie wordt aangeschaft of door KL, Klu of Marine.
Voor mij is dat een pot nat, waarschijnlijk komt dat mede omdat ik niet in dienst hoefde (en daar niet bedroefd over was), en bijna zeker is dat tegen allerlei zere benen want er spreekt natuurlijk een grote onkunde uit.

Maar afgezien van die onkunde kan ik me heel goed voorstellen dat een beproevingsvoertuig na de eerste technische beproeving ook wordt ingezet, misschien niet eens "officieel" maar wel in een min of meer praktijk-situatie, hetzij als verlengde van de beproevingen, of gewoon omdat het nu eenmaal kan als het beproevingsvoertuig toch beschikbaar is - omdat de werkvloer ook graag zijn eigen proefjes doet.

(Ik weet wat meer van spoorwegen, en daarvan weet ik maar al te goed dat er naast officieel ook heel veel semi- en on-officieel wordt beproefd.)

Groeten MarcS

hnb1965

Berichtdoor hnb1965 » 13 Jan 2017, 22:35

Hierbij nog wat foto's van KLU Laro's. Vr gr Henk B.
Bijlagen
KLU Laro 1.jpg
LM-30-30

Terug naar “Nieuw op het forum”