elektrische motorverwarmer noordkaap januari

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Houston

Re: elektrische motorverwarmer noordkaap januari

Berichtdoor Houston » 03 Jan 2017, 23:37

Ik denk mét want als ie draait, hoor je m duidelijk.
Ik heb m vorig jaar, via de Landrover paginamarkt gekocht. (Bij jou?)

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Jan 2017, 08:27

Houston schreef:Als ie aan staat, kan ik aan de slangen voelen dat er wel ' iets' warm wordt maar dat is echt maar minimaal.

Misschien deugt de (ingebouwde) thermostaat niet?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 04 Jan 2017, 17:15

Houston schreef:Ik heb m vorig jaar, via de Landrover paginamarkt gekocht. (Bij jou?)

Je bedoelt misschien collega forumlid Landmarcs, ik verkoop die dingen niet. Heb er ook twee van hem gekocht, maar je weet hoe dat gaat, vaak liggen die dingen veel te lang op de plank voor dat je tijd/zin/gelegenheid etc. hebt om in te bouwen. Bovendien krijg je dan een kettingreactie van klussen: parkeerplek voorzien van stroomaansluiting, liefst afsluitbaar, en met afstandsbediening, etc. etc. Voordat het weer eens een écht strenge winter wordt toch maar eens aan beginnen... ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jan 2017, 18:46

VeeTee schreef:
Houston schreef:Ik heb m vorig jaar, via de Landrover paginamarkt gekocht. (Bij jou?)

Je bedoelt misschien collega forumlid Landmarcs, ik verkoop die dingen niet. Heb er ook twee van hem gekocht, maar je weet hoe dat gaat, vaak liggen die dingen veel te lang op de plank voor dat je tijd/zin/gelegenheid etc. hebt om in te bouwen. Bovendien krijg je dan een kettingreactie van klussen: parkeerplek voorzien van stroomaansluiting, liefst afsluitbaar, en met afstandsbediening, etc. etc. Voordat het weer eens een écht strenge winter wordt toch maar eens aan beginnen... ;)

Aangezien ik niet alle aliassen ken weet ik niet onder welke naam Houston in het dagelijks leven doorgaat.
Ik heb hem evenwel vanochtend al een PB-tje met een paar suggesties gestuurd.

Bij onvoldoende doorstroming (eventueel zelfs een luchtbel) zal de thermostaat te vroeg ingrijpen.
Bij de huidige buitentemperatuur is de werking ook niet bovenmatig opvallend.
En sowieso - en dat geldt voor ongeveer iedere motorverwarmer - is het opwarmen door de motor het meest efficient.
In de eerste 10 km gaat er zo een liter of meer diesel door, dus ruim 10 kW warmte ... van die warmte gaat een deel door de uitlaat, een deel wordt gebruikt voor de aandrijving en de rest is restwarmte die de koelvloeistof opwarmt. Zelfs al rijdt je slechts gemiddeld 40 km/u kom je dus op een enorme warmte-productie in vergelijk met de 1 of 2 kW die een normale stand-verwarming levert.

Groeten MarcS

A_Erven

Berichtdoor A_Erven » 06 Jan 2017, 23:05

Ben in februari 2016 naar de Noordkaap gereden met mijn Puma 2.4 voorzien van Eberspaecher standkachel en tal van andere aanpassingen voor extra koude klimaat van vorige trip door Mongolie in de winter.

Standkachel heb je niet nodig voor de koude start 's ochtends. In Noorwegen is de diesel brandstaf erg goed beveiligd tegen gelvorming bij lage temperaturen. Bij sommige pompen kun je zelfs diesel tanken die extra beveiligd is tegen lage temperaturen van -35 c of -40 c. Zorg wel dat gloeibougies goed werken (bij twijfel vervangen), je accu in topstaat is en je waterafscheider in het brandstofsysyeem afgetapt is en wellicht even het filter vervangen als dit al langer niet gebeurd is.

Verder is mijn advies om altijd ruitensproeier antivries bij je te hebben die flink geconcentreerd is. Ondanks dat ik -35c ruitensproeier antivries gebruikte bevroor de sproeikop toch en sprong uiteindelijk de slang achter het dashbord los, niet echt fijn om dit te repareren onderweg.....(staat nog topic op forum hierover van mij van vorig jaar). Zou ook een paar reserve wisserbladen meenemen. Je wisser vriezen regelmatig flink aan waardoor ze niet goed meer wissen, maar ijs verplaatsen over de ruit. Je moet ze dus vaak schoonmaken en hebt dus meer risico op defect rubber.
Je kunt je ruitensproeier en ruitenwissers echt niet missen in Noorwegen waar ze niet met zout strooien maar met een of ander kleverig goedje. Je verbruikt aantal liter sproeiervloeistof per is mijn ervaring en hoe hoger je komt in Noorwegen hoe dunner bevolkt het is om reserve vloeistof te kopen.

De standkachel was overigens superfijn. Je ruiten zijn nl ook ontdooit en veel lijft minder kans op schade aan deurrubbers 's ochtends bij openen deuren. Het is ook veel comfortabelen omdat het anders behoorlijk lang duurt voordat het interieur van de Defender opgewarmd is.

Ander advies is om in Zweden spikes te laten monteren. Deze kun je huren voor je reis naar Noordkaap en laat je er weer afhalen voordat je uit Zweden weer richting huis vertrekt. De spikes maken een behoorlijk verschil tov uitsluitend winterbanden. Heb eventueel nog wel het adres waar wij ze gehuurd hebben in Goteborg (als je reis daar langs komt).

Mijn auto was ook nog voorzien van aantal extra's van eerdere reis zoals verwarmde spiegels, hele carrosserie aan binnenzijde geisoleerd met neopreen, slotverwarming (Defender sloten verliezen veerspanning bij extreme koude waardoor niet meer in slot blijft als deur gesloten wordt) etc.

Mocht je nog vragen hebben of meer adviezen willen, stuur dan even een berichtje.

Grt
Defender 110 SW 2.4 TDCi Puma, 2008

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Jan 2017, 23:45

A_Erven schreef:Standkachel heb je niet nodig voor de koude start 's ochtends. In Noorwegen is de diesel brandstaf erg goed beveiligd tegen gelvorming bij lage temperaturen. Bij sommige pompen kun je zelfs diesel tanken die extra beveiligd is tegen lage temperaturen van -35 c of -40 c.
Grt

Een standkachel heb je ook niet omdat ie anders niet zou starten, die heb je omdat een koude start 25% meer slijtage geeft dan de rest vd rit.. Als het zo koud is dat ie echt niet meer start op alleen de gloeibougies dan kun je ook eerst een fikkie stoken onder je diffs omdat die vastgevroren zijn......... ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Nieuw op het forum”