Versnellingsbak schakeld slecht

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Snu

Versnellingsbak schakeld slecht

Berichtdoor Snu » 06 Dec 2016, 12:59

Hallo,

Mijn naam is Gijs en nieuw op dit forum. Lees veel goede berichten over jullie dus wie weet kan iemand mij helpen :)

Sinds een paar maanden in het bezit van een mooie 130 td5 uit 2002.
Helaas gaf de 5e versnellingr na een week al de geest... :(
Ik heb de auto weggebracht bij een versnellingsrevisiteur en deze heeft zonder de bak losgehad te hebben de 5e versnelling erop geknutseld.
Sinds deze operatie rammelde de bak wat en schakelde hij niet prettig. De 2e en derde vernelling wilde er soms niet lekker in, soms na even wachten. Het gekke is dat de klachten wispelturig waren. Soms schakelde ie goed en soms net het idee dat ie niet helemaal vrijkwam om in de versnelling te gaan. De nieuwe 5e versnelling deed het prima btw.

Na een tijdje auto toch weer teruggebracht. De bak is er toen helemaal afgeweest en zijn de synchromessen en slave cilinder vervangen.
Ook de master cilinder is vervangen. De koppeling en vliegwiel zagen er nog goed uit. deze zijn 100000km terug vervangen.
Auto opgehaald maar schakeld nu nog slechter, vooral de 2 wil er bijna niet in. Aleen met een heele harde ruk...maar dit is niet altijd. Met opschakelen en een beetje tussengas wil ie wel maar dan terugschakelend niet of heel slecht. De 3 komt soms net niet lekker vrij maar gaat wel, de 4 en 5 geen problemen...
De monteur vertelde dat de synchromessen wellicht in moeten schakelen oid..maar dat lijkt me sterk.

Wie herkend er iets in dit verhaal of wie weet wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Ik hoop op een rectie!!

Groet Gijs

Erik Peters

Re: Versnellingsbak schakeld slecht

Berichtdoor Erik Peters » 06 Dec 2016, 13:33

Wel de juiste transmissieolie gebruikt?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Snu

Berichtdoor Snu » 06 Dec 2016, 14:17

Bedankt voor je reactie!
Wat zou er in moeten?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Dec 2016, 14:51

Land Rover adviseert de Texaco MTF 94, maar hier kun je e.e.a. vinden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Dec 2016, 17:16

Gijs, je zegt niet hoeveel kilometers de bak al heeft gereden (en ook niet hoe hij voorheen is behandeld).

Mijn ervaring met de R380 onder een 110Td5 was dat ie - althans de mijne - heel prettig schakelde, ongeveer zo vlot als je de lange pook kon verplaatsen, alleen van 2 naar 3 en omgekeerd vroeg net iets meer geduld, dwz een kort rustpuntje halfweg.
Hakerig en/of onbetrouwbaar schakelen is dus zeker geen typische eigenschap van een R380.

Groeten MarcS

Terug naar “Nieuw op het forum”