Hallo,
Ik ben Filip en woon in Lent bij Nijmegen met mijn vrouw en twee dochters van 4 en 6. In 2014 heb ik voor het eerst in een Discovery 4 gereden bij het Experience Center van Eastnor Castle. We konden o.a. gearbox-hill omhoog en hebben ervaren wat de auto kan. Super dag gehad! Vorig jaar heb ik in Nederland een 110 gehuurd en een greenlane tocht door Wales gemaakt. Dit was een van mijn mooiste vakanties ooit. Daarna heb ik het landrover kompas gekocht en lang getwijfeld. Nu toch de knoop doorgehakt. Er komt een landrover.
De Defender is het ultieme doel maar gezien de prijzen nu niet te doen. Voor mijn budget is het alternatief de Disco 2 of Freelander 2.
Ik wil de auto gaan gebruiken voor dagelijks gebruik en daarnaast greenlanen en vooral kunnen genieten van plekken waar je met een asfaltauto niet komt. Mijn budget is maximaal € 15.000. Ik heb helaas geen eigen bedrijf zodat ik voor de wegenbelasting het volle pond betaal. Ik rij ongeveer 15.000 - 20.000 km per jaar. Voor mijn budget vind ik meerdere Disco 2's en enkele Freelanders. Bij de Disco hou ik geld achter de hand voor onderhoud. Bij de Freelander geef ik meer uit maar hoop/verwacht ik meer.
Nu is mijn vraag; wat adviseren jullie? Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.
Nieuw en op zoek Disco2 of Freelander 2
- Bowmore_and_more
Re: Nieuw en op zoek Disco2 of Freelander 2
Ik heb beide gehad. Bij de Freelander (wat overigens een prima auto is op de weg) miste ik bodemvrijheid en is het niet echt een 4X4 (de fiscose koppeling heeft mij niet geïmponeerd zal ik maar zeggen). De Disco beviel beter: meer ruimte, beter in het terrein, luchtvering en een fraaiere uitstraling. Als je bij de aanschaf van een Disco wat geld over houdt, kun je in ieder geval de kabelboom en luchtveren (laten) doen.
André Nagel
Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..
Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)
Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)
Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..
Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)
Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)
-
Landmarcs
Bowmore_and_more schreef:Ik heb beide gehad. Bij de Freelander (wat overigens een prima auto is op de weg) miste ik bodemvrijheid en is het niet echt een 4X4 (de fiscose koppeling heeft mij niet geïmponeerd zal ik maar zeggen). De Disco beviel beter: meer ruimte, beter in het terrein, luchtvering en een fraaiere uitstraling. Als je bij de aanschaf van een Disco wat geld over houdt, kun je in ieder geval de kabelboom en luchtveren (laten) doen.
Een Freelander 2 heeft geen visco-koppeling meer en is daarmee waarschijnlijk op dit punt ook wat betrouwbaarder.
Hoe goed de Haldex (van de Freelander 2) als 4x4 werkt weet ik niet, 't is een concept dat veel meer gebruikt wordt.
't Zijn gewoon twee verschillende auto's dus gewoon eens proberen.
Groeten MarcS
Welkom! Ervaringen met de Freelander hebben we niet, maar na een aantal V8 en TDI Range Rovers, 2 defenders en 2 stuks 200 TDI en een 300 TDI Disco hebben we nu een TD5 Disco.
Dit is toch echt de 'most versatile' wagen die je maar kunt bedenken. Heerlijke reiswagen met veel goed toegankelijke ruimte, luxe en toch doet ie niet onder voor een Defender.
Mocht je nog op zoek zijn naar een Disco TD5 waar je direct zonder zorgen mee de weg op kunt: http://link.marktplaats.nl/m1114160176
Ik moet het Land Rover rijden na 27 jaar helaas opgeven, en hoop onze trots aan een liefhebber te kunnen verkopen.
Dit is toch echt de 'most versatile' wagen die je maar kunt bedenken. Heerlijke reiswagen met veel goed toegankelijke ruimte, luxe en toch doet ie niet onder voor een Defender.
Mocht je nog op zoek zijn naar een Disco TD5 waar je direct zonder zorgen mee de weg op kunt: http://link.marktplaats.nl/m1114160176
Ik moet het Land Rover rijden na 27 jaar helaas opgeven, en hoop onze trots aan een liefhebber te kunnen verkopen.
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'
'per aspera ad astra'
Oh en euh...LRCH forum leden krijgen er de Nanocom EVO met raamhouder bij 
Gr. Rangie
'per aspera ad astra'
'per aspera ad astra'
Allereerst welkom op het forum.
Tja moeilijke keuze een Disco 2 of een Freelander 2.
Ik heb beide en weet aardig de voor- en nadelen of liever de beperkingen van de auto's.
De Disco 2 is een prettige auto om in te rijden, veel luxe (Gant uitvoering) en de TD5 in combinatie met de ZF automaat voldoet prima.
In het terrein komt je een heel eind, en soms nog wel eens verder dan een Defender.
Voordeel van een Disco 2 is dat hij aan te passen valt, zowel voorzieningen zoals stalen bumpers, lieren etc. Ook kan je ervoor kiezen om de auto te laten verhogen.
Nadeel is wel dat de meeste Disco 2 aardig wat kilometers hebben, op zich voor de TD5 geen probleem, maar je kan soms voor verassingen komen te staan in de zin van hoge reparatie rekeningen.
Het verbruik is redelijk 1 op 9 à 10 is haalbaar. De wegenbelasting is aan de hoge kant, maar goed je moet er wat voor over hebben.
De Freelander 2 doet het in het terrein niet slecht, en zeer zeker Greenlaning is meer dan goed te doen. De bodemvrijheid is wel een beperking, maar goed dat is een kwestie van goed kijken en sommige obstakels links laten.
De Haldex koppeling in combinatie met de Terrain Response voldoet prima.
De TD4 is een lekker blok, vlot en voldoende koppel. Zuiniger dan een TD5, maar ja hoeft ook minder gewicht mee te slepen. En goedkoper in de wegenbelasting.
De Freelander achteraf aanpassen is lastig, er zijn geen stalen bumpers en dergelijke. Ook is er geen verhogingset voor te krijgen.
Succes met je zoektocht en je keuze (ik ben benieuwd wat je keuze gaat zijn).
Tja moeilijke keuze een Disco 2 of een Freelander 2.
Ik heb beide en weet aardig de voor- en nadelen of liever de beperkingen van de auto's.
De Disco 2 is een prettige auto om in te rijden, veel luxe (Gant uitvoering) en de TD5 in combinatie met de ZF automaat voldoet prima.
In het terrein komt je een heel eind, en soms nog wel eens verder dan een Defender.
Voordeel van een Disco 2 is dat hij aan te passen valt, zowel voorzieningen zoals stalen bumpers, lieren etc. Ook kan je ervoor kiezen om de auto te laten verhogen.
Nadeel is wel dat de meeste Disco 2 aardig wat kilometers hebben, op zich voor de TD5 geen probleem, maar je kan soms voor verassingen komen te staan in de zin van hoge reparatie rekeningen.
Het verbruik is redelijk 1 op 9 à 10 is haalbaar. De wegenbelasting is aan de hoge kant, maar goed je moet er wat voor over hebben.
De Freelander 2 doet het in het terrein niet slecht, en zeer zeker Greenlaning is meer dan goed te doen. De bodemvrijheid is wel een beperking, maar goed dat is een kwestie van goed kijken en sommige obstakels links laten.
De Haldex koppeling in combinatie met de Terrain Response voldoet prima.
De TD4 is een lekker blok, vlot en voldoende koppel. Zuiniger dan een TD5, maar ja hoeft ook minder gewicht mee te slepen. En goedkoper in de wegenbelasting.
De Freelander achteraf aanpassen is lastig, er zijn geen stalen bumpers en dergelijke. Ook is er geen verhogingset voor te krijgen.
Succes met je zoektocht en je keuze (ik ben benieuwd wat je keuze gaat zijn).
Defender 130 TD5
88 Series III diesel
88 Series III diesel
Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties. Dit weekend ga ik de eerste proefritten maken om te kijken wat bevalt. Ik hou jullie op de hoogte. Ik heb al op het forum gezocht en tips gevonden. Ook hiervoor bedankt!
@Rangie. Heb net je advertentie bekeken. Ziet er fraai uit. Voor mij in deze fase nog iets te ver om te gaan kijken. Misschien dat ik na het weekend alsnog contact met je opneem
Je hebt PB'je. Veel plezier met de zoektocht! alleen dat is al leuk toch? 
Gr. Rangie
'per aspera ad astra'
'per aspera ad astra'
Beste forummers,
Bedankt voor jullie reacties. Ook in de pb'tjes. Mijn financiële situatie is helaas veranderd dus ik moet de aanschaf uitstellen. Eind 2017 ziet het er voorlopig beter uit. Dan ga ik opnieuw op zoek. In de tussentijd blijf ik hier wel meelezen. Nogmaals bedankt!!
Bedankt voor jullie reacties. Ook in de pb'tjes. Mijn financiële situatie is helaas veranderd dus ik moet de aanschaf uitstellen. Eind 2017 ziet het er voorlopig beter uit. Dan ga ik opnieuw op zoek. In de tussentijd blijf ik hier wel meelezen. Nogmaals bedankt!!
Terug naar “Nieuw op het forum”