Hallo allemaal!
Ben Henk-Paul, woonachtig in Friesland.
Niet in het bezit van een Land Rover, maar wel aan het orienteren om er één aan te schaffen.
Geen haast mee, komt vanzelf. Gewoon info verzamelen met wat niet kopen en wat wel.
Enige eisen voor aanschaf zijn diesel, 109", 5 deurs en <'77/'78.
Kan iemand mij ook al info verschaffen over de diverse dieselmotoren? Dan met name dus die van vóór plm. 1980 dus?
Frisse jongen!
Frisse jongen!
Series 3 109" Hardtop 200DI uit 1980 "Milady"
Series 3 88" 2.25 diesel uit 1982 "Bruno"
Re: Frisse jongen!
Hallo Henk Paul
welkom
Bij een landrover uit de jaren 70 was er op de diesel afdeling keuze uit een 4 cilinder 2,25 diesel.
Van origine een blok met 3 hoofdlagers dat begin jaren 80 5 hoofdlagers kreeg.
De spaanse landrovers (Santana) kregen op een gegeven moment als upgrade een 6 cilinder diesel.
groetjes, Fenna
welkom
Bij een landrover uit de jaren 70 was er op de diesel afdeling keuze uit een 4 cilinder 2,25 diesel.
Van origine een blok met 3 hoofdlagers dat begin jaren 80 5 hoofdlagers kreeg.
De spaanse landrovers (Santana) kregen op een gegeven moment als upgrade een 6 cilinder diesel.
groetjes, Fenna

Ja, de 2.25 is mij bekend, net als de 4.0 Perkins (lijkt mij wel bruut) en de Indenor/Peugeot?
Wel naderhand ingebouwde diesels, weet ik, maar dat maakt mij niet zoveel uit...
Maar series 3 staat wel vast. En diesel dus...
Wel naderhand ingebouwde diesels, weet ik, maar dat maakt mij niet zoveel uit...
Maar series 3 staat wel vast. En diesel dus...
-
Landmarcs
fenix2 schreef:De Spaanse landrovers (Santana) kregen op een gegeven moment als upgrade een 6 cilinder diesel.
Die 6 cylinder diesel was natuurlijk eigenlijk wat LandRover zelf had moeten ontwikkelen.
Santana ontwikkelde overigens ook nog een 4 cylinder turbo-diesel.
Winst - maar ook een probleem - is dat Santana eind 70er/begin 80er jaren de auto steeds verder ontwikkelde.
Dus zie je allerlei verbeteringen, maar 't wordt ook minder standaard.
HPS schreef:Ja, de 2.25 is mij bekend, net als de 4.0 Perkins (lijkt mij wel bruut) en de Indenor/Peugeot?
De Indenor ombouw is een goede geciviliseerde keuze als je niet voor origineel gaat. De Indenor heb je desgewenst ook nog als turbo.
Groeten MarcS
-
DAppeldorn
ligt er aan wat je er mee wil.
Kleine afstanden, thuis en in je eigen dorp.
Dan is een diesel wel leuk.
Maar de diesel was geen superieure krachtbron in vergelijking tot de benzine van die tijd qua vermogen.
Daarom zijn er nog maar weinig te vinden met het originele blok. (2.25 dan)
En zit er vaak een 2.5 200 300 di of tdi blok in. (of andere)
Met de 6 cylinder diesel heb ik geen ervaring, weet ook niet hoe vaak die zal voorkomen in nederland.
Een benzine is rustiger (zeker voor je oren) en voelt wat vlotter.
Mijn jongere broer heeft zijn 1975 s3 88 diesel verkocht, want hij vond dat lawaai maar niks.
Dus zou er wel bij een test rit, iemand mee nemen en proberen of je nog een gesprek kan voeren
Puur voor offroad..................zeker een diesel nemen.
Kleine afstanden, thuis en in je eigen dorp.
Dan is een diesel wel leuk.
Maar de diesel was geen superieure krachtbron in vergelijking tot de benzine van die tijd qua vermogen.
Daarom zijn er nog maar weinig te vinden met het originele blok. (2.25 dan)
En zit er vaak een 2.5 200 300 di of tdi blok in. (of andere)
Met de 6 cylinder diesel heb ik geen ervaring, weet ook niet hoe vaak die zal voorkomen in nederland.
Een benzine is rustiger (zeker voor je oren) en voelt wat vlotter.
Mijn jongere broer heeft zijn 1975 s3 88 diesel verkocht, want hij vond dat lawaai maar niks.
Dus zou er wel bij een test rit, iemand mee nemen en proberen of je nog een gesprek kan voeren
Puur voor offroad..................zeker een diesel nemen.
Welkom op het forum! Ik ben ook nieuw (en zal me binnekort even voorstellen) en lees graag mee naar de antwoorden op je post
Heb nou eenmaal diesel in mijn bloed, dus wel grote kans dat het een diesel gaat worden. Maar ook een Land Rover zal hier en daar toch wel te isoleren zijn? Ga hem hoofdzakelijk als hobby-auto gebruiken. Off-road, thuis en in het dorp voornamelijk. Maar een keertje snelweg of weekendjes richting Brabant zal ook wel eens gebeuren...
Kom ze af en toe wel tegen inderdaad met 200 TDI blok erin. Zijn die blokken een beetje bulletproof, bij normaal onderhoud? Ben niet vies van zelf sleutelen en alles zelf doen. Moet volgens mij ook wel als je zo'n oud Engels kippenhok wil aanschaffen!
(owja, Santana gaat 'm ook niet worden, tsja, niet echt Brits he...)
-
Landmarcs
HPS schreef:Kom ze af en toe wel tegen inderdaad met 200 TDI blok erin. Zijn die blokken een beetje bulletproof, bij normaal onderhoud? Ben niet vies van zelf sleutelen en alles zelf doen. Moet volgens mij ook wel als je zo'n oud Engels kippenhok wil aanschaffen!
D'r is niks tegen een Santana uit de gezochte jaren, hoogstens is ie iets beter/moderner als de "Britse" oorsprong.
De Santana fabrieken begonnen met puur assemblage, en later was het een langzaamaan wat verbeterde licentie.
Enige nadeel van niet 100% Brits is dat soms onderdelen - de typische Santana delen - minder makkelijk te vinden zijn.
De winst van de Spaanse origine is een heel veel grotere kans op weinig roest.
Groeten MarcS
haha.. diesel is idd luidruchtiger, maar eerlijk is eerlijk, het is een geluid alsof je met een vrachtwagen of trekker op pad bent. ik vind het heerlijk.
ik heb destijds wel mijn 2.25 vervangen voor een 2.5NA. de 2.25 was op en wilde net wat meer vermogen.
ik heb destijds wel mijn 2.25 vervangen voor een 2.5NA. de 2.25 was op en wilde net wat meer vermogen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Terug naar “Nieuw op het forum”