zo, dat is nog eens een vliegende start...gisteren een recent gekochte LR 88 uit 1974, series III opgehaald, en gelijk gestrand na ca. 12-13 km rijden....Probleem lijkt te zitten in de brandstof-toevoer. Vanmiddag diesel getankt in één van de twee tanks, gisterenavond een paar liter getankt in de andere tank...brandstofmeter op nul, en na 10 km begon de moyor te haperen, sloeg uiteindelijk af. Na een paar minuten opnieuw gestart, en liep weer, trok goed op, maar na een 500 m hetzelfde gedonder weer. tot drie keer toe, en toen waren de accu's leeg.....staat nu in de berm bij een garage...
Ik vrees dat de brandstoftanks (eerst een benzine-motor gehad, en nu diesel...) en de brandstofpomp schoon gemaakt moeten worden...met schone brandstof...
Iemand ervaring met schoon maken vd brandstofpomp etc?
eerste proefrit LR 88 series III 1974, gestrand......
eerste proefrit LR 88 series III 1974, gestrand......
LR series III 88 uit 1974 en een LR serie II 109 uit 1969, resp. op diesel en LPG. 'Gekkigheid'...
LR Freelander 2 uit 2011, dagelijks gebruik
- Erik Peters
Re: eerste proefrit LR 88 series III 1974, gestrand......
Eigenlijk is dit een onderwerp voor de sectie techniek.
Maar of een beetje benzine in de diesel dit probleem veroorzaakt betwijfel ik. Vroeger werd wel tot 20 % benzine bij de diesel gevoegd om 's winters startproblemen te voorkomen (dit is met de moderne diesels niet aan te raden).
Misschien deugt de opvoerpomp niet, maar het kan ook zo zijn dat er ergens een verstopping zit in de aanvoerleiding(en).
Of er zit lucht in de Lucas CAV inspuitpomp en soms heeft de inspuitpomp moeite om die lucht zelf weg te werken.
Overigens werden die Lucas CAV inspuitpompen vroeger ook wel gebruikt voor benzine motoren met inspuiting.......
Groet,
Erik.
Maar of een beetje benzine in de diesel dit probleem veroorzaakt betwijfel ik. Vroeger werd wel tot 20 % benzine bij de diesel gevoegd om 's winters startproblemen te voorkomen (dit is met de moderne diesels niet aan te raden).
Misschien deugt de opvoerpomp niet, maar het kan ook zo zijn dat er ergens een verstopping zit in de aanvoerleiding(en).
Of er zit lucht in de Lucas CAV inspuitpomp en soms heeft de inspuitpomp moeite om die lucht zelf weg te werken.
Overigens werden die Lucas CAV inspuitpompen vroeger ook wel gebruikt voor benzine motoren met inspuiting.......
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Erik,
ik zal beter opletten in welke rubriek ik zaken aan de orde stel. Dank voor je reactie.
Aangezien ik gisterenavond, na het tanken in de rechter brandstoftank (onder de bijzitters-stoel) geen problemen had, en vandaag, na het tanken in de linker tank, onder de chauffeurs-stoel het probleem ontstond, denk ik dat de opvoerpomp wel oke is, maar er sprake is van een vervuiling. Heb het idee, dat de motor alleen gebruik maakt van de linker tank...., vandaar deze 2e tankbeurt...het kraantje om dat te regelen is defect, verdraaien met een sleutel betekent meteen lekkage aldaar...
groeten,
Herman
ik zal beter opletten in welke rubriek ik zaken aan de orde stel. Dank voor je reactie.
Aangezien ik gisterenavond, na het tanken in de rechter brandstoftank (onder de bijzitters-stoel) geen problemen had, en vandaag, na het tanken in de linker tank, onder de chauffeurs-stoel het probleem ontstond, denk ik dat de opvoerpomp wel oke is, maar er sprake is van een vervuiling. Heb het idee, dat de motor alleen gebruik maakt van de linker tank...., vandaar deze 2e tankbeurt...het kraantje om dat te regelen is defect, verdraaien met een sleutel betekent meteen lekkage aldaar...
groeten,
Herman
LR series III 88 uit 1974 en een LR serie II 109 uit 1969, resp. op diesel en LPG. 'Gekkigheid'...
- Erik Peters
Hallo Herman,
Zit er (veel) rotzooi in het brandstoffilter? Want dat kan ook nog bijna dicht zitten.
Soms zit er een zeefje in de opvoerpomp dat verstopt kan zitten.
Succes met de zoektocht (en de reparatie van het kraantje).
Groet,
Erik.
Zit er (veel) rotzooi in het brandstoffilter? Want dat kan ook nog bijna dicht zitten.
Soms zit er een zeefje in de opvoerpomp dat verstopt kan zitten.
Succes met de zoektocht (en de reparatie van het kraantje).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
idd, daar zat ik ook aan te denken die rommel. ook als er bijvoorbeeld lang diesel in heeft gestaan, kan dat ook een vervuiling opleveren omdat diesel kan gaan vlokken. een beetje rest benzine moet geen probleem zijn, zolang het maar voor het merendeel diesel is in de tank.
wat je kunt doen is een aantal dingen.
- als je de inhoud van de tank niet vertrouwd, dan zit er onder aan de tank een drainage plug. als je die er uit draait dan komt alles er uit. het zou kunnen zijn dat wanneer dat die tank lang niet gebruikt is, dat er wat water in zit van condens enzo.
- controleer je brandstof filter of die nog schoon is, als er rommel in de tank zat, dan zit dat nu in je filter.
- bij mijn 109 zit er onder de passagiers stoel (rechterkant vanuit de bestuurder gezien) een water afscheider. laat die ook eens even leeg lopen.
- dat kraantje is een rotte.. daar zijn er ook niet veel van te vinden. ben er ook heel lang naar op zoek geweest namelijk. maar wat je kunt doen is tijdelijk de schakelaar bypassen naar de tank waar de motor wel goed op liep. vergeet ook niet om de draden van de vlotter ook direct aan te sluiten op de vlotter van die tank
- als laatste, als je bijvoorbeeld de filter hebt leeg gemaakt of je wilt handmatig je diesel even door het systeem pompen (en de lucht er uit), dan moet je op het brandstof filter de leiding van de retour een klein stukje open draaien zodat er lucht uit kan en dan met de hand de opvoerpomp bedienen. zit een klein pomp hendeltje daar.
wat je kunt doen is een aantal dingen.
- als je de inhoud van de tank niet vertrouwd, dan zit er onder aan de tank een drainage plug. als je die er uit draait dan komt alles er uit. het zou kunnen zijn dat wanneer dat die tank lang niet gebruikt is, dat er wat water in zit van condens enzo.
- controleer je brandstof filter of die nog schoon is, als er rommel in de tank zat, dan zit dat nu in je filter.
- bij mijn 109 zit er onder de passagiers stoel (rechterkant vanuit de bestuurder gezien) een water afscheider. laat die ook eens even leeg lopen.
- dat kraantje is een rotte.. daar zijn er ook niet veel van te vinden. ben er ook heel lang naar op zoek geweest namelijk. maar wat je kunt doen is tijdelijk de schakelaar bypassen naar de tank waar de motor wel goed op liep. vergeet ook niet om de draden van de vlotter ook direct aan te sluiten op de vlotter van die tank
- als laatste, als je bijvoorbeeld de filter hebt leeg gemaakt of je wilt handmatig je diesel even door het systeem pompen (en de lucht er uit), dan moet je op het brandstof filter de leiding van de retour een klein stukje open draaien zodat er lucht uit kan en dan met de hand de opvoerpomp bedienen. zit een klein pomp hendeltje daar.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Luitjes, dank voor jullie suggesties en tips. Daarmee ben ik 'uit de brand'....., heb vandaag de 2 brandstoftanks geheel afgetapt, doorgespoeld met water, droog gemaakt en gevuld met gezeefde, schone diesel, het brandstoffilter ook schoon gewassen in diesel, het handpompje even gebruikt, en (nadat ik het probleem met de niet draaiende startmotor had gevonden (massa was los geschoten), liep de auto vanavond weer probleemloos en pittig!
En daar doe je het voor....!
groeten,
Herman
En daar doe je het voor....!
groeten,
Herman
- Erik Peters
Normaal zou ik het brandstoffilter vervangen, om de kosten hoef je het niet te laten. Die CAV 296 filterelementen kosten een euro of 6. Er even van uitgaand dat er zo'n standaard brandstoffilter is gemonteerd.BriJo schreef:het brandstoffilter ook schoon gewassen in diesel
Groet,
Erik.
Erik,
terechte aanbeveling, dezelfde uitvoering zit op mijn LR. Voor mij één probleem, heb niet zo'n brandstoffilter op voorraad, en ben ook nog niet bekend met mogelijke leveranciers. Suggesties?
groeten, Herman
terechte aanbeveling, dezelfde uitvoering zit op mijn LR. Voor mij één probleem, heb niet zo'n brandstoffilter op voorraad, en ben ook nog niet bekend met mogelijke leveranciers. Suggesties?
groeten, Herman
passen menige filters in...allemaal dezelfde diameter voor zover ik weet
http://www.paddockspares.com/catalogsea ... uel+filter
ik heb op m'n 200 tdi eentje met een residuscheider...onderop gooit het de zooi eruit

http://www.paddockspares.com/catalogsea ... uel+filter
ik heb op m'n 200 tdi eentje met een residuscheider...onderop gooit het de zooi eruit

"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
- Erik Peters
BriJo schreef:Erik,
groeten, Herman
Zeker vroeger was het een algemeen voorkomend filter. Ze zitten ook op (oudere) landbouwtrekkers (soms 2 in serie).
Een landbouwmechanisatiebedrijf heeft ze doorgaans op voorraad en een automaterialen leverancier normaal ook. Vragen om een CAV 296 brandstoffilter. Als je even zoekt op internet zijn er ook genoeg 'online' te bestellen. Normaal zitten er altijd (in ieder geval 3, soms 4) rubberen ringen bij voor de afdichting (van groot tot klein).
Groet,
Erik.
p.s. Tegenwoordig heet het Delphi HDF296 CAV filterelement en er zijn ook andere fabrikanten die passende filterelementen maken, maar vaak zit daar harmonica gevouwen filterpapier in. In het 'originele' filterelement zit het filterpapier opgerold, waardoor er veel meer papier in zit en het dus minder snel verstopt raakt.
Terug naar “Nieuw op het forum”