Beste forumleden,
Ik ben Charlie, 53 jaar en binnenkort de trotse (mede)bezitter van een auto van dezelfde leeftijd, tenminste... ik vermoed dat het een Series IIa is. Tot nu toe ben ik helemaal niet bezig geweest met Land Rover. Druk met andere zaken en andere prioriteiten. Ik en mijn vrouw zijn wel altijd zeer gecharmeerd geweest van de oude Land Rover modellen, maar nooit tijd noch geld daarvoor gehad. Tot eergisteren.
Het volgende deed zich voor. Vorig jaar op vakantie geweest in Spanje. Daar een wat oudere Engelsman ontmoet en mee bevriend geraakt. Vorig jaar dan ook een stukje gereden in zijn Land Rover pick-up (88" wielbasis). Het karretje is (volgens de eigenaar) nog in orginele staat. Er hoort een aanhanger bij van het Engelse leger, waar een generator op gestaan heeft. De dissel is voorzien van een sleepoog, welke inpikt op een Nato towing hitch.
Door omstandigheden zag ons Engelse vriend zich onlangs genoodzaakt zijn Land Rover te koop aan te bieden, hetgeen hem zeer aan het hart gaat. Toen we dat hoorden, besloten wij (samen met mijn zwager) de auto over te nemen. Volgens de Engelsman dateert zijn wagen uit 1962. Ik heb de wagen slechts twee keer gezien en één keer een stukje in gereden. Mijn zwager ook.
Wij hebben dus toegezegd de auto plus aanhanger over te nemen en sindsdien zijn wij ons aan het inlezen over Land Rover. Wij zijn er echt blij mee. We rijden ook een Mitsubishi Pajero Pinin en dat is natuurlijk puur luxe vergeleken met een Series IIa. Maar we zijn dan ook niet van plan om er grote tochten mee te maken. Ze zal puur gebruikt worden rond het huis en in de omgeving (platteland Zeeland).
Ik twijfel of ze daadwerkelijk uit 62 stamt, aangezien de koplampen al in de spatborden zitten. Voor 1968 werd dat al wel gedaan, maar dan vooral voor export auto's. Bij deze zit het stuur rechts, dus waarschijnlijk voor de Engelse markt gebouwd. Maar dat gaan we allemaal zien als we haar hier hebben. En dat is het volgend punt!
Zoals het nu lijkt, gaan we haar zelf ophalen op een trailer. Tenzij er iemand is die ervaring heeft met of een goedkope manier weet om een wagen plus aanhanger naar vanuit Spanje te transporteren. Zelf rijden en een trailer huren, komt op ongeveer € 1.000. De eerste offerte voor transport door een derde, kwam al op € 1.100 ex-BTW.
Dus zijn er ideeën of ervaringen, brandt maar los. En anders tot op het forum,
Vriendelijke groet,
Charlie
LandRover Series IIa
-
Landmarcs
Re: LandRover Series IIa
Zelf rijden - met de LandRover - is waarschijnlijk goedkoper (als de auto nu in goed rijdbare toestand is).
Dat geeft dan direct de eerste sprong in het diepe / de eerste ervaringen.
Eventueel, indien de auto niet (meer) verzekerd is, kan je tijdelijk de auto op het chassis-nummer verzekeren.
Wil je het helemaal correct doen dan vraag je ontheffing voor het rijden met een auto met buitenlands kenteken op NL-bodem
(maar "het platte land van Zeeland" is maar een beperkt aantal kilometers op NL bodem dus je kan wellicht ook zonder al dit gedoe).
Groeten MarcS
Dat geeft dan direct de eerste sprong in het diepe / de eerste ervaringen.
Eventueel, indien de auto niet (meer) verzekerd is, kan je tijdelijk de auto op het chassis-nummer verzekeren.
Wil je het helemaal correct doen dan vraag je ontheffing voor het rijden met een auto met buitenlands kenteken op NL-bodem
(maar "het platte land van Zeeland" is maar een beperkt aantal kilometers op NL bodem dus je kan wellicht ook zonder al dit gedoe).
Groeten MarcS
Hoi MarcS,
Die mogelijkheid heb ik overwogen, maar dat durf ik toch niet aan. Hoewel wagen rijdt, weet ik niet precies in welke staat zij is. En we hebben het hier over een Series IIa, die rijdt maximaal 90 km/uur. Dat is een heel eind hobbelen vanuit Spanje
Groeten
Charlie
Die mogelijkheid heb ik overwogen, maar dat durf ik toch niet aan. Hoewel wagen rijdt, weet ik niet precies in welke staat zij is. En we hebben het hier over een Series IIa, die rijdt maximaal 90 km/uur. Dat is een heel eind hobbelen vanuit Spanje
Groeten
Charlie
- MKorendijk
Wat een heerlijk avontuur om zelf de auto te halen.
Geld voor transport is niet de enige investering, ook de tijd is er één. Of dit berekend dient te worden is aan u.
Terughobbelen of op de auto-transporter lijkt me beide lang duren; hoe hard rijdt u met een aanhanger?
Mijn voorkeur als ik zowel de tijd als het geld had; zelf halen, rijdend terug (na me ervan te hebben vergewist dat het met onderhoud wel goed zit.) Dan is de verliefdheid tijdens de reis reeds omgezet naar " houden van".
Veel plezier,
Groet Marcel
Geld voor transport is niet de enige investering, ook de tijd is er één. Of dit berekend dient te worden is aan u.
Terughobbelen of op de auto-transporter lijkt me beide lang duren; hoe hard rijdt u met een aanhanger?
Mijn voorkeur als ik zowel de tijd als het geld had; zelf halen, rijdend terug (na me ervan te hebben vergewist dat het met onderhoud wel goed zit.) Dan is de verliefdheid tijdens de reis reeds omgezet naar " houden van".
Veel plezier,
Groet Marcel
Groet Marcel
-
Landmarcs
Charlie schreef:Die mogelijkheid heb ik overwogen, maar dat durf ik toch niet aan. Hoewel wagen rijdt, weet ik niet precies in welke staat zij is. En we hebben het hier over een Series IIa, die rijdt maximaal 90 km/uur. Dat is een heel eind hobbelen vanuit Spanje![]()
Hmm ... heb je een auto die de trailer+lading mag trekken ? En hoe hard mag die? (in Frankrijk wellicht "ongelimiteerd", maar de rest van de rit is 80 of 90 km/u denkelijk de max toegelaten snelheid).
Van waar in Spanje moet je komen? (dat scheelt eventueel ook nog een slok op de spreekwoordelijke borrel)
Volgens sommigen hier rijd ik nooit harder als 90 km/u (dat is niet waar, ik rijd een 110 en vaak is 110 ook een prettige kruissnelheid), ik rijd daarbij graag "binnendoor" dwars door Frankrijk (ik beperk ieder geval het betalen voor de autowegen tot het uiterste minimum), dus is dan 90 km/u zelfs meestentijds het wettelijk maximum.
Maar goed, als je echt niet weet of de auto het aan kan dan wordt het een gok. Gewoon in Spanje bij een garage met ervaring met Santana's passende nieuwe olieën erin etc. en proberen lijkt mij een optie -- een trailer huren kan dan altijd nog.
Groeten MarcS
In België mag je toch ook gewoon 130 met een kar? Blijft alleen een stukkie Nederland en Spanje over. 
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
MarcS schreef:Hmm ... heb je een auto die de trailer+lading mag trekken ? En hoe hard mag die? (in Frankrijk wellicht "ongelimiteerd", maar de rest van de rit is 80 of 90 km/u denkelijk de max toegelaten snelheid).
Van waar in Spanje moet je komen? (dat scheelt eventueel ook nog een slok op de spreekwoordelijke borrel)
MKorendijk schreef:Wat een heerlijk avontuur om zelf de auto te halen.
Veel plezier,
Groet Marcel
Ik rijd een Ford Transit, die kan dat makkelijk trekken.
Ik moet toegeven dat het zelf rijden wel aantrekkelijk begint te klinken. En als we stranden in Frankrijk, kunnen we altijd nog met een trailer haar op gaan halen.
Ik moet ook nog uitzoeken of ik er een tijdelijk kenteken op kan krijgen. Die Land Rover rijdt al 10 jaar geschorst in de bergen van Spanje. En Spanje doet redelijk moeilijk met uitvoeren van voertuigen, zo begreep ik van een collega.
Ik kom erop terug.
Charlie
-
Waterrover
- Beheerder
Ik moet toegeven dat het zelf rijden wel aantrekkelijk begint te klinken. En als we stranden in Frankrijk, kunnen we altijd nog met een trailer haar op gaan halen.
Ik moet ook nog uitzoeken of ik er een tijdelijk kenteken op kan krijgen. Die Land Rover rijdt al 10 jaar geschorst in de bergen van Spanje. En Spanje doet redelijk moeilijk met uitvoeren van voertuigen, zo begreep ik van een collega.
Ik kom erop terug.
Charlie
Zo maar een ingeving: kan bij het uitvoeren niet aan het licht komen dat de auto al 10 jaar 'geschorst' in de bergen rondrijdt en dat er geen belasting of verzekering of beiden is betaald? Een eventuele navordering + boete zou de waarde van de auto flink kunnen overstijgen.
Ik heb begrepen dat je hebt toegezegd de auto te kopen, echter een technische keuring naar de werkelijke staat van de auto lijkt mij niet onbelangrijk. Emotie aankopen kunnen duur uitpakken
Ik vertrek over een dag of tien naar Spanje en ben wel benieuwd naar de betreffende auto, mocht je nog een paar extra ogen en oren nodig hebben dan hoor ik het graag.
Chris
Waterrover schreef:Zo maar een ingeving: kan bij het uitvoeren niet aan het licht komen dat de auto al 10 jaar 'geschorst' in de bergen rondrijdt en dat er geen belasting of verzekering of beiden is betaald? Een eventuele navordering + boete zou de waarde van de auto flink kunnen overstijgen.![]()
Ik heb begrepen dat je hebt toegezegd de auto te kopen, echter een technische keuring naar de werkelijke staat van de auto lijkt mij niet onbelangrijk. Emotie aankopen kunnen duur uitpakken![]()
Ik vertrek over een dag of tien naar Spanje en ben wel benieuwd naar de betreffende auto, mocht je nog een paar extra ogen en oren nodig hebben dan hoor ik het graag.
Chris
Hi Chris,
Ik weet niet precies hoe het werkt met geschorste auto's, maar ik verwacht daar geen problemen mee. Eventuele controleurs kunnen toch niet beoordelen of ze 10 jaar in de bergen gereden heeft of 10 jaar onder het hooi gestaan? Ik heb wel begrepen dat het lastig is een Spaanse auto uit te voeren, en dat het niet mogelijk is een buitenlandse auto op een tijdelijk Nederlands kenteken om er mee vanuit het buitenland mee naar Nederland te tuffen.
Ik vrees toch dat het een kwestie van autoambulance gaat worden.
We hebben een Nederlandse vriend in Spanje zitten die mee gaat denken en kijken wat er mogelijk is.
Bedankt voor je aanbod om te gaan kijken, maar de plaats is echt afgelegen en het adres niet in te voeren op een navigatiesysteem.
Charlie
-
Landmarcs
Eén ding snap ik niet ... dat het uitvoeren van een Spaanse auto lastig is.
Soms passen de regels niet handig (zoals het probleem dat je bij een officiele verkoop het kenteken kwijt kan raken omdat dat in sommige landen eigenaar-gerelateerd is en niet auto-gebonden -- iets wat op te lossen is door pas over te schrijven als de auto hier is).
Verder zou binnen de EU een dergelijke oude auto geen groot probleem horen te zijn ... er rijden hier in NL ook heel wat voormalige Spaanse LandRovers (incl Santana's) rond, dus al te lastig kan het niet zijn.
Langdurig geschorst is misschien een iets groter probleem, het mooist is de auto te "ontschorsen" en vlgs de Spaanse regels te keuren, dan weet je direct of ie "street-legal" is en op z'n minst minimaal aan de minimum eisen voldoet.
Groeten MarcS
Terug naar “Nieuw op het forum”