Oriënteren op series 3; geschikt voor circa 200km per week?

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Juulke

Oriënteren op series 3; geschikt voor circa 200km per week?

Berichtdoor Juulke » 20 Aug 2016, 17:44

Jaren geleden tijdens mijn stage in Wales heb ik mijn hart verloren aan de defender. Nu rij ik een subaru forester 4x4 maar de defender laat me niet los en ik wil toch wel eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Mijn vriend is ook helemaal gek van oud spul en we hebben naast onze gewone dagelijks gebruik auto's een fiat 600 bj. 1973 thuis in de revisie staan en gaan morgen een fiat 238 camper bj. 1973 ophalen als opvolgende revisie project. Een beetje knutselen is dus geen bezwaar :lol:

De wagen moet wel in de plaats komen van mijn huidge 4x4. Dat zou inhouden dat ik er circa 2x per week mee naar mn werk rij (40km enkele reis), wat ritjes in en rondom de woonplaats, hij met regelmaat een autotransporter/caravan/paardentrailer zal moeten trekken over langere afstanden en een paar keer per jaar over een off-road terreintje mag baggeren. Met inachtneming van het normale onderhoud aan een oudere auto wil ik wel een betrouwbare wagen hebben.

Aangezien we toch al een omvangrijk wagenpark hebben en om de hobby nog een beetje leuk te houden, geef ik de voorkeur aan een wegenbelastingvrije serie 3 of 2. Maar is het wel haalbaar om die auto's nog voor normaal dagelijks gebruik op de weg te houden? En zo ja hebben jullie dan een voorkeur voor bijvoorbeeld benzine of diesel?

Edward

Re: Oriënteren op series 3; geschikt voor circa 200km per week?

Berichtdoor Edward » 20 Aug 2016, 19:01

Of het haalbaar is moet ieder voor zichzelf afwegen. Maar er zijn er genoeg die een Serie als dagelijkse auto inzetten. Mits goed onderhouden niks mis mee. Persoonlijk heb ik liever een benzine omdat die net iets minder traag is dan de diesel, maar je moet gewoon met allebei rijden om te kijken wat je leuker vind. ;)

Ik ben een mietje, bij ons stond de '08 Defender alleen maar stil omdat we liever in de Discovery 2 rijden. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Aug 2016, 21:40

We hadden heel lang hier het voorbeeld van Rob S. die zomer en winter, dagelijks Bovenkarspel <=> Purmerend in een open-top LightWeight reed.

Hij is nu verhuisd naar een "uithoek" met een vriendelijker klimaat, of er een oorzakelijk verband is .... .

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Aug 2016, 09:23

denk het niet, aangezien die lightweight hier gebleven is en door een andere LR liefhebber gerestaureerd bereden wordt.... en Rob tegenwoordig in dat "vriendelijkere klimaat" in een Freelander 2 rijdt......

Technisch kun je met een series gerust dagelijks rijden, of je dat zelf als prettig ervaart is eigen voorkeur..... maar haast moet je er zeer zeker niet mee hebben, en helemaal niet met een zware kar er achter...
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Aug 2016, 10:08

Tja, misschien heeft de keuze van een Freelander II wel een klimaat-kantje ....
    .... wellicht is die keuze gewoonweg ingegeven door de wens zonnebrand te voorkomen ¿ :?: ?

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Aug 2016, 11:17

Landmarcs schreef: 
Tja, misschien heeft de keuze van een Freelander II wel een klimaat-kantje ....

Volgens mij is die Freelander II gewoon een belegging (gezien een eerder bericht van Rob S).

Groet,

Erik.

aanvulling:
Ik heb vroeger een Series 3 109 Stawag met 2.25 diesel gehad als dagelijkse auto (na restauratie, zeker 10 jaar lang en gemiddeld 10-15 duizend km/jaar) ging prima, wel regelmatig onderhoud en af en toe gaat er eens iets stuk. Ik ben maar een keer 'gestrand' (op IJsland) met een, bleek later, gebroken hoofdas in de versnellingsbak (en zelfs toen kon ik nog rijden in de eerste en tweede versnelling, wat ook gebeurt is richting boot).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 21 Aug 2016, 20:35

Hallo Juulke,

Welkom hier :)
Series landrovers zijn leuke auto's :) Over het geen haast hebben en onderhoud plegen is al geschreven.
Voor het inzetten van een series landrover als trekkende auto, is er in principe vanaf de fabriek een maximaal trekgewicht van 2000kg mogelijk (op NL kenteken officieel alleen met de inmiddels zeer zeldzame goedgekeurde brink trekhaak). Dat is iets om rekening mee te houden als je een oprijwagen met auto erop of een gevulde paardentrailer achter de landrover gaat meezeulen.

Veel succes met de zoektocht naar een auto :)
gr. Fenna
Afbeelding

Juulke

Berichtdoor Juulke » 22 Aug 2016, 09:05

Bedankt voor alle reacties, dat stelt mij weer optimistisch :lol:

We zijn hier oldtimer liefhebbers dus onderhoud en op het gemak rijden zijn absoluut geen bezwaar. Dat het allemaal wat spartaans is met een serie is nu net de charme ervan 8-)

De opmerking over trekgewicht wil ik graag even op inhaken, want het is mij inderdaad opgevallen dat als ik een kentekencheck doe de ene wel een trekgewicht erop heeft staan en de andere niet terwijl ze wel allemaal van trekhaak voorzien zijn. Dit kom je ook veel tegen bij amerikanen en ik denk dat het iets temaken heeft met import en de papierwinkel daar omheen. Ik was al aan het navragen op een paardenforum hoe ik alsnog een trekgewicht op het kentekenbewijs kan laten zetten bij het rdw. Je opmerking over de trekhaak is mij dus zeer waardevol. Hoe kan ik zien of die trekhaak eronder zit en in hoeverre kijkt het rdw daarnaar? Want in princiepe als ik via de fabrieksopgave kan aantonen wat het trekgewicht van de auto is dan moet de rdw op mijn verzoek dat ook op de papieren zetten.

Zijn er hier leden die trekken met een serie? Op het paardenforum wordt het mij afgeraden maar dat heeft volgens mij meer temaken met de mindere pk's. Het lijkt mij namelijk een prima trekauto zolang je er maar rekening mee houdt dat je niet als eerste weg bent bij het stoplicht en hele korte invoegstrookjes in de spits vermijden.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Aug 2016, 10:12

Inhaken op trekgewichten ... ha ha een leuke woordgrap.

Daar nog even verder op aanhakend:
Zoals je schrijft is het trekgewicht een "papieren" kwestie, in theorie kan de Series zelfs meer als 2000 kg trekken, maar dan wordt het allemaal lastiger - zie ook: viewtopic.php?f=14&t=9476.
    Max Towed weights Series II.jpg
    Max Towed weights Series II.jpg (26.85 KiB) 5623 keer bekeken
Let op met de RDW-site en trekgewichten: De trekgewichten kunnen op twee verschillende plaatsen vermeld staan, op de ene plek staan ze dan op 0 kg en op de andere de ingeschreven waarde, waar het is ingeschreven lijkt willekeurig (of afhankelijk van wanneer het is ingeschreven). Kijk je alleen op die ene plek dan zie je dus soms niks en soms leuke kilo's.
Zo staat er bij mij onder "Basis" "Gewichten" 750 kg ongeremd en 0 kg geremd en onder "Technisch" "Wettelijk toegestane max. massa's" is het geremde trekgewicht ineens 3500 kg (het gaat hierbij dan om een Defender) -- bij mijn vorige Defender was dit omgekeerd, daar vond je onder "Technisch" 750 kg ongeremd en 0 kg geremd en onder "Basis" "Gewichten" 750 kg ongeremd en 3500 kg geremd.

En verder qua trekhaken:   Hier in NL is er dus (kennelijk) als enige de Brink-trekhaak. Op z'n minst in theorie zou je ook een elders in EU-Europa goedgekeurde trekhaak door de RDW "goedgekeurd" kunnen krijgen (waarschijnlijk hoeven ze vlgs de regels een EU trekhaak niet eens te keuren, maar de Europese regels en de RDW-regels lopen niet altijd echt parallel).

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 22 Aug 2016, 11:30, 3 keer totaal gewijzigd.

atilgen

Berichtdoor atilgen » 22 Aug 2016, 11:07

Allereerst welkom op het forum.
Om een Series als dagelijkse auto te gebruiken is goed te doen.
Gedurende de zomermaanden is onze Disco 2 geschorst en rij ik in de Series 3.
Ik rij er regelmatig mee naar mijn werk (Dordrecht -- Den Haag) en zoals gezegd je moet geen haast hebben, maar dat heeft ook zo z'n charmes.
En onderhoud is belangrijk (maar voor welke auto is dat niet).
En mocht er iets kapot gaan, over het algemeen is dat eenvoudig zelf te repareren.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel

Terug naar “Nieuw op het forum”