Oriënteren op series 3; geschikt voor circa 200km per week?

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Edward

Re: Oriënteren op series 3; geschikt voor circa 200km per week?

Berichtdoor Edward » 23 Aug 2016, 19:53

Dat is het lot van erg veel van die wagens. Zonde want een 110 met een 2.25 is een heerlijke auto. Het gevoel en de sfeer van een Serie maar het "comfort" van een 110.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Aug 2016, 20:08

Ja, maar die kennis was meer een handelaar dan een (echte) Land Rover liefhebber. En een diesel rijdt nou eenmaal iets zuiniger.

Groet,

Erik.

Met mijn Land Rover diesels (type <2.25 , 2.5 , 2.5 TD of 300 Tdi> maakt niet zo veel uit) reed ik doorgaans 1:8 à 1:8,5. Met de Td5 rij ik tegenwoordig 1:9,5 à 1:10.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Juulke

Berichtdoor Juulke » 25 Aug 2016, 09:15

De V8 was ik ook over getipt door iemand. Helaas is de stage 1 voorlopig nog niet wb vrij en zijn ze allemaal de grote uitvoering en dus zwaar. Nog maar even niet te spreken over de zeldzaamheid en bijbehorend prijskaartje.

Andere optie is een 3 serie die is omgebouwd naar een V8. Staat er nu één te koop maar daar zit geen apk op en heb het gevoel dat er iets niet in orde is met die wagen.

Wat zijn de mogelijkheden om een 2.25 benzine blokje te optimaliseren om er meer power uit te krijgen? Ik had al iets gelezen over een andere carburateur en spruitstuk van een 2.5 turbo diesel erop plaatsen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Aug 2016, 10:07

Juulke schreef:De V8 was ik ook over getipt door iemand. Helaas is de stage 1 voorlopig nog niet wb vrij en zijn ze allemaal de grote uitvoering en dus zwaar. Nog maar even niet te spreken over de zeldzaamheid en bijbehorend prijskaartje.

Andere optie is een 3 serie die is omgebouwd naar een V8. Staat er nu één te koop maar daar zit geen apk op en heb het gevoel dat er iets niet in orde is met die wagen.

Wat zijn de mogelijkheden om een 2.25 benzine blokje te optimaliseren om er meer power uit te krijgen? Ik had al iets gelezen over een andere carburateur en spruitstuk van een 2.5 turbo diesel erop plaatsen.

Juulke,

Je hebt het over een "grote uitvoering" -- ik neem aan dat je daarmee bedoeld een 109 (en de kleine is dan een 88).
Een 88 omgebouwd naar V8 is eigenlijk altijd een knutselwerkje (eigenlijk past het allemaal niet, dus alleen met de nodige modificaties wil het redelijk werken).
Aan de andere kant heb je gelijk: een Stage 1 is leuk maar prijzig - ook in het onderhoud want een aantal delen zijn specifiek Stage 1 (het is een eerste "tussenstap" op weg naar de Defender(oïden).

En ... ik heb er geen ervaring mee maar mijns inziens rijd een "lange" 109 (of 110) een stuk rustiger als een korte en heb je met een zware aanhanger bij een korte 88 wel makkelijker manoeuvreren maar verder, zeker op de iets langere trajecten, nog meer last van het hobbelkoffer-effect.

Je kan een 2,25 benzine-blokje een stukje optimaliseren, een (partiële) revisie of een "nieuw"revisieblok helpt natuurlijk ook (is eigenlijk stap één bij het optimaliseren) en ga voor een goede electronische ontsteking (dus niet alleen electronische puntjes, maar eerder zoiets als een 123-ignition) -- een ontsteking die ervoor zorgt dat het motorretje mooi rond draait is een grote winst.
Bedenk dat zelfs een redelijk 2,25 benzine-blok al meer vermogen levert als een 2,25 diesel, enige waar de diesel in uitblinkt is het koppel bij lage toeren.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 25 Aug 2016, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 25 Aug 2016, 17:35

Waarom heeft men het hier plotseling over Defenderoiden? Wat voor een model is dat, ik ken alleen de Defender 90, 110 en 130 (en natuurlijk de Series x, 109, One-Ton, FC101, Stage 1, Ninety, One-Ten, 127, etc. etc. :lol: )... :shock: ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Aug 2016, 21:08

VeeTee schreef:Waarom heeft men het hier plotseling over Defenderoïden?

Met Defender(oïden) – je kan het ook lezen als Defender-oid-en - bedoel ik de Defenders en de daarop gelijkende Ninety, Oneten en 127.
...... oïde een een .....gelijkende (denk bijv aan planetoïde), en grappig genoeg komt dit potjeslatijn in het Nederlands overeen met o.i.d. (=of iets dergelijks).
Defender(oïden) is dus een waardige tegenhanger van de term "Series", een aanduiding van een min of meer samenhangende groep automodellen.
Het is een nette oplossing om de opmerkingen in de geest van "Defender?" die bestaat pas sinds ... je hebt het over een Ninety/OneTen.
War mij betreft mag je de Defenderoïden ook de NOTD's noemen (van Ninety-OneTen-Defender's) maar mijnsinziens bekt dat niet lekker.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 25 Aug 2016, 22:07

I know I know... Die hele redenering was natuurlijk ook al lang door mijn hoofd gegaan, maar mijn opmerking was ietwat sarcastisch bedoeld, zie het knipoogje. Het viel me op dat een tot dan toe onbekend en ongebruikte term maar graag herhaald werd... ;)
Ik pak m'n jas al... :lol: al heb je die bij het huidige weer ook niet echt nodig...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Robin Kalshoven

Berichtdoor Robin Kalshoven » 22 Sep 2016, 20:22

Beste Laro liefhebber,

Een series 2 of 3 gaat heel goed voor dagelijks gebruik. Ik ben sinds februari '16 in het bezit van een series 3 '88 uit 1969 en rij er bijna dagelijks mee. Het onderhoud kost altijd geld, maar laat er dit weekend een gas tank inbouwen + geen wegenbelasting. Als je het onderhoud voor lief neemt en zo nu en dan een beetje olie voor hem haalt, laat hij jou niet zitten en rijd je zeer voordelig. "s winters is het wel wat fris maar daar kun je je op kleden.

Verder wordt je gewoon rustig van zo'n auto want haast bestaat dan niet meer. haha

Veel plezier met de aanschaf ervan.

Vriendelijke groet,

Robin Kalshoven

Terug naar “Nieuw op het forum”