Oriënteren op series 3; geschikt voor circa 200km per week?

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs

Re: Oriënteren op series 3; geschikt voor circa 200km per week?

Berichtdoor Landmarcs » 22 Aug 2016, 23:22

Roger B. schreef:kan me vergissen, maar was het geremd aanhanger gewicht offroad voor een defender niet slechts 750kg? en die mag 3500 met oplooprem trekken

Dat kan ...

Volgens een tabelletje uit het pre-Td5 tijdperk kan een Defender* 1000 kg OffRoad aan, net als de Disco** en RangeRover uit die tijd.
    * Men leze voor Defender "incl. Ninety en Oneten", zelfs de 2,5 NA zou 1000 kg OffRoad aan kunnen
    ** De Disco Mpi is dan een uitzondering, die kan zelfs die 1000 kg OffRoad niet aan
Volgens datzelfde tabelletje kan 4000 kg OnRoad in een aantal gevallen (met dus een "duur" remsysteem).
Koop je een LandRover uit Zwitserland dan heb je iets meer kans op een "duur" remsysteem naar het schijnt (ik ken de Zwitserse aanhanger-regels niet, wellicht waren die strenger, wellicht werd daar het "dure" remsysteem "gesubsidieerd" net als er in het verleden een financieel interessante regeling bestond voor "mobiliseerbare" bedrijfsvoertuigen).

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 22 Aug 2016, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Aug 2016, 23:23

Precies.
Owners Manual 1996.png

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Aug 2016, 23:39

nou, oke, dan heb ik dat verkeerd in mijn kop. maar dan nog..... die mogen 3,5 ton met oplooprem en offroad 1000......

en dan lijk je met deze opmerking over een series die 2000kg met oplooprem onroad mag trekken, te twijfelen of 2000kg niet op het randje is?

LandMarcs schreef:grappig zijn de Off-Road cijfers (slechts 1000kg) die mijns inziens weergeven dat er weinig marge is
gone

Juulke

Berichtdoor Juulke » 23 Aug 2016, 00:47

Ja ik vraag me oprecht af of dat in het verkeer van nu veilig kan. Die opgaves zijn nog ouder dan de meeste 3 series zelf en komen uit een tijd waarin niemand er vreemd van op keek als je 60 reed op de snelweg. Inmiddels tikken de vrachtwagens de 100 aan en hebben we ons platte landje vol gelegd met indrukwekkende bruggen en diepe tunnels. Voor heuvelwerk hoeven we de grens niet meer over. Zo'n fabrieksopgave zegt mij niet meer dan wat die auto aankan voordat je dingen aan de wagen zelf kapot maakt. Dat vind ik iets anders dan trekgewichten waarmee je veilig in het huidige verkeer mee kan komen. Ik rij met levende have en kan bijvoorbeeld niet aan het einde van een invoegstrook vol in de ankers gaan omdat ik snelheid tekort kom en er ook geen vluchtstrook is waar ik even op verder kan. Dan krijg ik mijn knol van 800 kilo de volgende keer de trailer niet meer op, en dan geef ik d'r geen ongelijk. Daarnaast vind ik dat je het niet kan maken om met een combi te rijden als je een beetje viaduct niet harder dan 80 op komt.

In de paardenwereld zeggen we altijd 'op papier kan je niet rijden' dus ik ben heel erg benieuwd naar gebruikerservaringen van een serie 3 als trekauto tussen het moderne, snelle en asociale wegverkeer.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Aug 2016, 01:26

ik kan uit ervaring zeggen dat een beetje stevig viaduct voor een disco 200tdi met 3 ton er achter al een flinke dobber is om de 80 te halen...
ik kan alleen maar aannemen dat een series 2,25D zeker niet makkelijker zo'n klusje klaart
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Aug 2016, 08:06

Nou, dat was met mijn 109 al het geval zonder aanhanger, dus met aanhanger schiet het al helemaal niet op. Ik reed doorgaans dan ook met de vrachtwagens mee (die tegenwoordig inderdaad ook sneller zijn geworden). Dat verbeterde wel iets met een 2,5 NA diesel (uit een 110) er in, maar echt vlot met het overige verkeer mee komen, nee.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Juulke

Berichtdoor Juulke » 23 Aug 2016, 18:24

Weer erg bedankt voor de reacties. Hier kan ik echt wat mee.

Helaas moet ik hem gewoon tot mn beschikking hebben voor gebruik. Ik kan hem dus niet een paar weken aan de kant houden voor bijvoorbeeld een motor swap of flinke upgrade. Daar zou ik naast een fulltime baan en een ander revisieproject ook geen tijd voor hebben.

Ik ga er dus nog maar eens heel goed over nadenken. Defender is denk ik wel geschikter voor wat ik ermee wil maar de eerste genereaties bestaan geloof ik niet in benzine hè?

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Aug 2016, 18:31

Juulke schreef:
Ik ga er dus nog maar eens heel goed over nadenken. Defender is denk ik wel geschikter voor wat ik ermee wil maar de eerste genereaties bestaan geloof ik niet in benzine hè?

Jawel hoor. Dan ligt er een supersnelle en zuinige 2.25 benzine in. :lol: :lol:

(ofwel gewoon hetzelfde blok als in de Serie lag) ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Aug 2016, 19:05

Tja.... tussen series en "defender"(oiden) zit de stage one... mooie benzine motor... 3.5V8... de 2.25 zuipt ongeveer net zo veel dus daar hoef je een V8 niet om te laten staan....

Geen idee vanaf wanneer de "deferder"(oiden) leverbaarxwaren, maar volgens mij ongeveer vanaf introductie (modeljaar 84)

Weet er nog wel een te koop voor het juiste bedrag
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Aug 2016, 19:35

Edward schreef:
Juulke schreef:

Jawel hoor. Dan ligt er een supersnelle en zuinige 2.25 benzine in. :lol: :lol:

(ofwel gewoon hetzelfde blok als in de Serie lag) ;)

En ietsje later een 2.5 liter benzinemotor. Een kennis heeft eens een 110 HCPU gekocht met zo'n 2.5 liter benzine motor. Reed ongeveer 1:6 à 1:7. Dus die motor werd snel vervangen voor een Turbo Diesel (en toen werd de Land Rover weer verkocht).

Groet,

Erik.

Terug naar “Nieuw op het forum”