Oriënteren op series 3; geschikt voor circa 200km per week?

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Edward

Re: Oriënteren op series 3; geschikt voor circa 200km per week?

Berichtdoor Edward » 22 Aug 2016, 14:50

Juulke schreef:Bedankt voor alle reacties, dat stelt mij weer optimistisch :lol:

We zijn hier oldtimer liefhebbers dus onderhoud en op het gemak rijden zijn absoluut geen bezwaar. Dat het allemaal wat spartaans is met een serie is nu net de charme ervan 8-)

De opmerking over trekgewicht wil ik graag even op inhaken, want het is mij inderdaad opgevallen dat als ik een kentekencheck doe de ene wel een trekgewicht erop heeft staan en de andere niet terwijl ze wel allemaal van trekhaak voorzien zijn.

De Serie mag zat trekken en dat krijg je ook makkelijk op kenteken. Echter: een E-gekeurde trekhaak hoort ook bij het setje en dat is een probleem. De Brink is niet meer nieuw te koop en een gezocht item. Zonder mag je slechts 750 kg aan je ongekeurde (Nato) haak hangen :( :(
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Aug 2016, 15:57

Edward schreef:
Juulke schreef:De Serie mag zat trekken en dat krijg je ook makkelijk op kenteken. Echter: een E-gekeurde trekhaak hoort ook bij het setje en dat is een probleem. De Brink is niet meer nieuw te koop en een gezocht item. Zonder mag je slechts 750 kg aan je ongekeurde (Nato) haak hangen :( :(

Zijn er in de ons omringende EU landen (voor de Brexit) geen andere E-gekeurde trekhaken op de markt ?
Of was Brink de belangrijkste producent, ook voor de andere EU-landen ??

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Aug 2016, 16:03

Geen idee, mijn Serie is nog een sleutelpretpakket. Maar een vriend heeft heel veel moeite gedaan om een Brink te vinden. Ik zou denken dat als Dixon Bate E gekeurde trekhaken maakt voor de Defender ze die ook wel voor de Serie maken......

Maar goed, blijft staan dat het kenteken 1 is maar dat ook de trekhaak in orde moet zijn. ;)
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Aug 2016, 16:11

Edward schreef:Geen idee, mijn Serie is nog een sleutelpretpakket. Maar een vriend heeft heel veel moeite gedaan om een Brink te vinden. Ik zou denken dat als Dixon Bate E gekeurde trekhaken maakt voor de Defender ze die ook wel voor de Serie maken......

Maar goed, blijft staan dat het kenteken 1 is maar dat ook de trekhaak in orde moet zijn. ;)

Precies, dat bedoel ik ... met de correcte beremming en een bijpassende gekeurde trekhaak zou zelfs 3500 kg tot de wettelijk toelaatbare mogelijkheden behoren -- of je daarmee wilt rijden is een tweede ... grappig zijn de Off-Road cijfers (slechts 1000 kg) die mijns inziens aangeven dat er weinig reserve is.

Groeten MarcS

Juulke

Berichtdoor Juulke » 22 Aug 2016, 16:21

Weer een hoop posts waar ik wijzer van wordt, bedankt!

Maar zijn de niet Brink trekhaken onveilig??? Even advocaat van de duivel spelen namelijk: om trekgewicht op het kenteken te krijgen hoef ik alleen maar aan papierwerk te doen. Ik hoef niet met de auto naar een keuringsstation en ook bij een apk kijken ze echt niet of je een brink aan je oldtimer geschroefd hebt zitten. Daarnaast weet 99,9999999% van de verkeersagenten dit ook niet noch dat ze op hun kniën gaan liggen om te kijken of ze ergens een E-keur op je smerige trekhaak kunnen vinden. Als de papieren van je aanhanger, auto en rijbewijs kloppen en de constructie ziet er origineel en deugdelijk uit dan geloven zij het ook wel. Ik heb meer het idee dat we in Nederland gewoon weer een beetje doorgeslagen zijn met de regeltjes........

Nog mensen met praktijkervaring in het sleuren van aanhangers? Die 2 ton die trek ik namelijk nog wel eens. Goed mijn huidige auto heeft maar 1500 op papier staan maar dat was meer een typegoedkeuringsbespaarpuntje, want die trekt en remt 2ton met 2 vingers in de neus. Als het bij een series 3 de 2ton een 'kan net' cijfertje is dan weet ik niet of ik dat met een paard op een trailer aan durf.

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Aug 2016, 16:22

Volgens mij gaat de opgave van Land Rover voor een serie niet verder dan 2000kg......... :roll: :roll:
Edward van Vugt

Charlie

Berichtdoor Charlie » 22 Aug 2016, 16:28

Juulke schreef:Aangezien we toch al een omvangrijk wagenpark hebben en om de hobby nog een beetje leuk te houden, geef ik de voorkeur aan een wegenbelastingvrije serie 3 of 2. Maar is het wel haalbaar om die auto's nog voor normaal dagelijks gebruik op de weg te houden? En zo ja hebben jullie dan een voorkeur voor bijvoorbeeld benzine of diesel?

Hoi Juulke,
Zelf ben ik ook nieuw op dit forum en in de Land Rover business, maar ik kwam wel een leuk stukje tegen over wat je wel niet kunt verwachten van een Land Rover Series. Lees dit maar eens: http://www.glencoyne.co.uk/liveguide.htm

Charlie

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Aug 2016, 17:30

Edward schreef:Volgens mij gaat de opgave van Land Rover voor een serie niet verder dan 2000kg......... :roll: :roll:

Zie hier - weliswaar voor een Series II - maar met oplooprem houdt het vlgs LandRover op bij 2000 kg.

Max Towed weights Series II.jpg
    Max Towed weights Series II.jpg (26.85 KiB) 4999 keer bekeken

Groeten MarcS

PS Als je met een niet goedgekeurde trekhaak en een beetje ruim 2000 kg een keertje een iets opvallender ongelukje krijgt .... dan heb je een gerede kans dat er ineens wel naar de goedkeur van de trekhaak gekeken wordt. Met wat pech gaan verzekeraars ook nog eens meekijken en je van nog meer gedoe verzekeren.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Aug 2016, 18:24

Edward schreef:Volgens mij gaat de opgave van Land Rover voor een serie niet verder dan 2000kg......... :roll: :roll:

Ja, en daar heeft zo'n Brink trekhaak dan ook typegoedkeuring voor.
Maar met een vangmuil koppeling en luchtdrukremmen mocht je zelfs 4000 kg trekken met een Series. De vraag is of je dit wilt........

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Aug 2016, 21:55

Landmarcs schreef:
Precies, dat bedoel ik ... met de correcte beremming en een bijpassende gekeurde trekhaak zou zelfs 3500 kg tot de wettelijk toelaatbare mogelijkheden behoren -- of je daarmee wilt rijden is een tweede ... grappig zijn de Off-Road cijfers (slechts 1000 kg) die mijns inziens aangeven dat er weinig reserve is.

Groeten MarcS

die correcte beremming vergt wel een speciale aanhanger (met luchtremmen of electrische remmen) dus DUUR en speciaal aanschaffen (want waarom zou er voor max 3500kg een ander systeem dan oplooprem op zitten (al gelden voor schamelaanhangers sinds dit jaar aangepaste eisen mbt remsystemen)) en de auto moet ook voorzien zijn van een remsysteem met aansturing voor de aanhanger... wederom duur...

kan me vergissen, maar was het geremd aanhanger gewicht offroad voor een defender niet slechts 750kg? en die mag 3500 met oplooprem trekken
gone

Terug naar “Nieuw op het forum”