Net lid geworden zonder Landrover

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
fbl01

Net lid geworden zonder Landrover

Berichtdoor fbl01 » 14 Aug 2016, 12:53

Goedemiddag allemaal,
Ik heb me als lid aangemeld en wel hierom:
Mijn dochter is op zoek naar een goede trekauto voor een paardentrailer (ja, paarden, want er passen 2 stuks in).
Ze heeft zelf een paardenpension, dus er moet nogal eens wat vervoerd worden.
Er kan een Freelander TD4 2006 / 179.000 km overgenomen worden van een particulier.
Ze heeft er al mee gereden met trailer. Dat was geen succes, na ongeveer 40 km liep de snelheid terug naar 60 a 70 plus motormanagement lampje aan.
Later samen een proefrit zonder trailer en geen enkel probleem. Wat mij opviel: war gaat de koppeling zwaar en wat heeft deze een idioot korte slag. Schakelen ging ook niet echt soepel. En de aaandrijfttrein vond ik erg rumoerig. Hoort dat zo?
Ik zelf ben weinig gewend want heb een Skoda... :shock:

VeeTee

Re: Net lid geworden zonder Landrover

Berichtdoor VeeTee » 14 Aug 2016, 15:34

Welkom!
Wat betreft de koppeling, nee dat hoort niet zo. Koppeling moet gewoon goed werken met normale slag, en aandrijflijn behoort ook geen rare geluiden te maken. Bekende problemen bij de Freelander zijn een vastzittende viscokoppeling, als je daarmee door blijft rijden krijg je ook problemen met de IRD (intermediate reduction drive, soort tussenbak). In de kennisbank vind je hoe je dat kan testen: http://lrch.nl/kennisbank/freelander-i- ... ing-testen
Wat betreft het trekken met de paardentrailer, daar heb ik geen ervaring mee. Ik trek alleen met de Defender.
Maar ik kan me voorstellen dat een beladen paardentrailer (wat weegt een beetje paard, x 2 ?) misschijen net aan is (max. trekgewicht van de Freelander is meen ik 2000 kg). Een Defender zou het echter moeiteloos moeten kunnen.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Peter Brig

Berichtdoor Peter Brig » 14 Aug 2016, 21:30

Niets mis met een Freelander, maar als je meermaals met twee paarden op pad gaat, zou ik toch kiezen voor een ander model. Afhankelijk van het budget zou ik dus kiezen voor een Disco, Range Rover of Defender.

E36-italia

Berichtdoor E36-italia » 14 Aug 2016, 22:01

ik ga er even van uit dat het paarden pension een BV-tje is?
Dan zou ik een freelander laten staan en een disco of een 110 defender pakken en daar een 'grijs kenteken' van maken (of een kant en klare kopen kan ook)
Als het max trek gewicht van de funlander idd 2000kg is, dan is een 2 paardstrailer met 2 normaal formaat paarden net te licht... Gelukkig zijn de meeste agenten geen paarde kenners, dus als je zegt dat ze maar 700kg wegen ipv 900kg dan kom je er mee weg! (been there done that)
2 ponies zijn natuurlijk geen probleem ;) ofzoals ik gister in wijk bij duurstede zag, 3 koeien in een paardetrailer :lol:
2004 - Discovery TD5 (daily)
1994 - BMW 318iS (circuit speeltje)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Aug 2016, 07:27

Veel rijden met een zware trailer zou ik niet kiezen voor een freelander 1. Ik zou zelfs bij voorkeur een automaat nemen, zeker bij veel manouvreren en kortere ritten.

Zie niet in waarm " een BV-tje" zoals hierboven genoemd van belang is voor grijs kenteken, elke bedrijfs rechtsvorm kan een auto op grijstarief rijden
gone

fbl01

Berichtdoor fbl01 » 15 Aug 2016, 09:23

Bedankt voor de reacties! We zijn er ondertussen achter dat een FL eigenlijk een maatje te klein is.
En een grote RR of vegelijkbaar gaat te duur worden.
Kortom, Engels gaat het niet worden. Wel jammer, ik hou van Engels spul, maar dan motorfietsen.
Ik zal me netjes afmelden van dit forum, als ik die optie ergens kan vinden.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Aug 2016, 10:11

fbl01 schreef:Bedankt voor de reacties! We zijn er ondertussen achter dat een FL eigenlijk een maatje te klein is.
En een grote RR of vegelijkbaar gaat te duur worden.
Kortom, Engels gaat het niet worden. Wel jammer, ik hou van Engels spul, maar dan motorfietsen.
Ik zal me netjes afmelden van dit forum, als ik die optie ergens kan vinden.

Qua aanschaf is een Discovery 2 wellicht interessant, het hoeft niet direct een grote RR te zijn.
De Discovery is tweede hands redelijk ruim voorradig en daarbij vaak schappelijk qua prijsstelling. Heb je niet teveel pech (of te wel: een kenner meenemen en/of laten keuren en/of met garantie kopen) dan is een Discovery geen overdreven dure auto in het gebruik ... met een Freelander kan je ook aardig op kosten komen ... .
Enige jaarlijks terugkerende verschil is een wat duurdere verzekering en MRB, maar als je grijs kan rijden dan zijn de MRB-tarieven voor een Disco niet onoverkomelijk.

En ... die paardentrailer moet straks toch getrokken worden, dus er moet toch minstens iets anders zijn als trekkracht en iets anders kost ook geld.

Groeten MarcS

E36-italia

Berichtdoor E36-italia » 15 Aug 2016, 10:46

Roger B. schreef:Zie niet in waarm " een BV-tje" zoals hierboven genoemd van belang is voor grijs kenteken, elke bedrijfs rechtsvorm kan een auto op grijstarief rijden

Daar heb je gelijk in, maar het scheelt nogal in de kosten of je een "bestelwagen particulier" of "bestelwagen ondernemer" rijd ;-) (544 euro vs 134 p/kwartaal d8 ik)
Plus een bedrijf in de paarden is voor de fiscus per definitie verliesgevend.
2004 - Discovery TD5 (daily)
1994 - BMW 318iS (circuit speeltje)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Aug 2016, 11:33

Je hoeft geen bv te hebben om zakelijk grijs te rijden ...... eenmanszaak...vof...nv... noem maar op ook allemaal zakelijk grijs mogelijk
gone

Houston

Berichtdoor Houston » 15 Aug 2016, 15:57

E36-italia schreef:
Roger B. schreef:Zie niet in waarm " een BV-tje" zoals hierboven genoemd van belang is voor grijs kenteken, elke bedrijfs rechtsvorm kan een auto op grijstarief rijden

Daar heb je gelijk in, maar het scheelt nogal in de kosten of je een "bestelwagen particulier" of "bestelwagen ondernemer" rijd ;-) (544 euro vs 134 p/kwartaal d8 ik)
Plus een bedrijf in de paarden is voor de fiscus per definitie verliesgevend.

...dan maakt het dus ook niet uit! :lol:

@Freelander voor een 2 paardstrailer; kan best maar als je meerdere malen met 2 paarden op pad moet, zou ik ook een iets zwaarder model nemen.
Ik heb het er jaren mee gedaan, doe dat af en toe nog steeds maar pak toch liever de Defender. Met 1 paard is t helemaal geen probleem. Heerlijke auto!
(Maar 900 kilo paard is wel een heule dikke hoor! Ik denk dat er sowieso geen 2 Belgisch trekpaarden in een 2 paardstrailer passen! :D
5 a 600 kilo p.p. (per paard ;) ) is al heel wat. En daarmee zit je net zo rond de 2000kg die de Freebee mag trekken.)

@Motormanagementslampje en vermogensverlies; heb ik ook gehad; luchtfilter een keer vervangen en probleem opgelost!

@grijs vs particuliergrijskenteken: ik betaal nu 35 per maand voor mn Defender (32,- voor de Freelander) maar particulier zou dat 135 zijn, voor dezelfde auto. Met een bank achterin, zou het wel inderdaad ongeveer 3x zoveel worden. ;)

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Terug naar “Nieuw op het forum”