even voorstellen en 4x4 routes europa

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
redhat

even voorstellen en 4x4 routes europa

Berichtdoor redhat » 20 Jun 2016, 00:27

blijk ik me in januari al te hebben aangemeld, tijd dat ik me even voorstel. In 2007 ben ik aan een range rover 2 drs blijven hangen. Een jaar later kwam het ding niet meer door de apk, schermen en bodem rot, bovendien was ik weinig onder de indruk van de VM diesel. Body off. Met een 300 tdi donor uit de UK, wat creatief laswerk en een spuitbeurt Camel had ik een leuke auto. Vanwege de bekende belasting maatregel heb ik Camel Range verkocht. Technisch een hoop wijzer, ik kan die dingen wel dromen terwijl het totaal mijn vak niet is.
Een half jaar geleden liep ik toch weer tegen een "97 harde disco" aan. Echt 152.000 op de teller! Koppakking En vervolgens ook de oorzaak vervangen. Een lullig kartonnen pakkingkje ver achter de waterpomp. 300 tdiérs moeten dit direct herkennen. De disco loopt weer als een zonnetje en is een stuk comfortabeler dan de range. Maar nu ik ben voorlopig wel klaar met modder.
Wie kan mij wat vertellen over 4x4 routes europa. Pyreneen, Baskenland, Portugal. Ik ken wikiloc, leuk dat GPS, maar ik heb liever ook een fysieke omschrijving/kaart bij me. Of zijn er 4x4 clubs die zaken organiseren/ in kaart hebben gebracht.
Bvd, en een groet uit Ommen

Erik Peters

Re: even voorstellen en 4x4 routes europa

Berichtdoor Erik Peters » 20 Jun 2016, 07:38

redhat schreef:Een lullig kartonnen pakkingkje ver achter de waterpomp.

En die pakking heb je natuurlijk vervangen voor een stalen exemplaar.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jun 2016, 09:32

Dag "redhat",

De aanduiding " Pyreneen, Baskenland, Portugal. " is nogal ruim.
Daar past ook Cantabrië, Picos de Europa en nog veel meer bij.

Je schrijft ook dat je graag kaarten hebt ....
Misschien moet je beginnen met een iets nauwere selectie en daarna gewoon de kaarten kopen.

Wat betreft de "Pyreneen" kan ik zeggen dat het oostelijk deel, het Catalaanse deel, alleen al groot genoeg is voor een langere vakantie.
Bovendien heeft Catalonië geïnvesteerd in van alles (waaronder allerlei trieste snelle wegen) ... maar ze hebben dus ook erg goede "staf"kaarten voor niet te duur - grote kaartbladen, en ook nog eens een rand met overlap. Enig nadeel: Catalonië is relatief rijk, en dat zie je, merk je, ik miste er een beetje "het oude Spanje".

En dan even een hele sprong: De omgeving van de Pico's de Europa. Daar zijn de kaarten iets minder mooi, ofwel geven ze iets meer te raden, het "oude Spanje" is daar nog steeds aanwezig, en ook daar kan je met een beetje kaartlezen nog op plekken komen waar anderen niet vaak komen.

Ik zelf doe niet aan GPS routes etc dus daar kan ik weinig over zeggen. Wel weet ik dat je met Google- en/of Bing-Maps heel veel thuis kan bekijken (ik doe dat meestal achteraf), dus als je je plan zelf wilt maken dan is er voordat je in het veld op onderzoek gaat ook heel veel thuis te onderzoeken.
O ja, kaarten zijn niet altijd heilig met betrekking het al dan niet berijdbaar zijn van bergpaden, soms zijn de paden echt niet geschikt voor een auto, soms zijn ze verboden voor iedereen (eventueel met uitzondering van bestemmingsverkeer en/of met toestemming) ... dat staat niet altijd goed op de kaart (maar dat kan ook in een oudere route-beschrijving niet meer up-to-date zijn). Rijd je evenwel een doe het zelf route dan ben je wellicht de enige die daar ten onrechte rijdt en heb je een aardige kans om er met een terechtwijzing af te komen, rijd je een inmiddels "verboden" route dan is de kans groot dat gezagsdragers minder coulant zijn.

Tenslotte: Kies banden die het goed doen in een breed off-road scala en vooral banden die goed tegen stenen kunnen (ik stond versteld hoeveel de gewone, meer weg georiënteerde, band al kon, maar ook hoeveel meer een goede echte zomer-AT-band schadevrij aankon).

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 20 Jun 2016, 11:28

redhat schreef:Wie kan mij wat vertellen over 4x4 routes europa. Pyreneen, Baskenland, Portugal. Ik ken wikiloc, leuk dat GPS, maar ik heb liever ook een fysieke omschrijving/kaart bij me. Of zijn er 4x4 clubs die zaken organiseren/ in kaart hebben gebracht.
Bvd, en een groet uit Ommen

Dit een idee? http://www.mdmot.com/

Terug naar “Nieuw op het forum”