Nieuw hier

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Ron63

Re: Nieuw hier

Berichtdoor Ron63 » 10 Nov 2015, 13:29

Nou Twan, kan je er wat mee met al deze antwoorden :D

Succes met je keuze, ik heb er in ieder geval geen spijt van heerlijke auto's.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Nov 2015, 15:35

Roger B. schreef:Bedrijfswagen of grijs kenteken is niet het zelfde... bedrijfswagen is technisch, grijs kenteken is fiscaal..

Als je dat weet noet je niet ze@#$×... als je dat niet weet verdiep je dan in de materie

En zelfs dat is weer niet waar. Grijskenteken is RDW, en al dan niet de grijze belastingen ... dat is fiscaal.

Maar ... als je tweede hands zoekt dan heb je iet meer ruimte:
Een auto die de eerste 5 jaar "grijs" was in alle opzichten heeft al een leuk deeltje van die vreselijke belastingen verteerd.
En als je zo'n auto dat onder behoud van de belasting-grijze-inrichting kan en wilt rijden blijf je ook nog eens verschoond van de provinciale opcenten.

Bij een RangeRover begin je in het algemeen met door en door gele auto.

Overigens ... het maakt qua belastingen niet veel uit, zodra je in een zekere prijsklasse zit en bijpassende slurp-cijfers moet afrekenen betaal je gewoon een serieus bedrag. Enige wat helpt als het toch een geel kenteken moet zijn is een auto van vóór de slurptax (bij import helpt dat ook tegen de BPM).

O ja, wat ook helpt is emigreren, maar dat heeft weer andere nadelen.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Nov 2015, 22:17

De naam "grijs kenteken" komt van het oude kentekenapiertje dat bij een bedrijfswagen grijs was ipv geel. De Defenders met 7 zitplaatsen zijn dus strikt genomen geleverd als bedrijfswagen maar dan met een geel kentekenbewijs dat inmiddels is vervangen voor een universeel plastic pasje.

Een wagen met grijs kenteken moet dus voldoen aan de inrichtingseisen anders is het een bedrijfswagen met geel kenteken........ :shock: :shock: (met de bijbehorende mrb en eventuele bpm en andere belastingen)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

twdi

Berichtdoor twdi » 11 Nov 2015, 22:11

Ik ben vandaag toch wel op een nadeel van een jonge auto op grijs kenteken gewezen.
Ik ben nooit zo van het kopen van een oude auto, dus had ik geinformeerd naar een auto op gaspedaal.nl uit 2011.

Helaas, dan wil de overheid nog een hele berg rest-BPM (ruim 15000 euro) ontvangen waardoor hij op ruim 53000 uit kwam. Beetje jammer, want 32k (hoewel ex btw) klinkt dan toch wel wat anders..

Hun advies was dus om naar een auto te kijken die minimaal 5 jaar oud is en misschien moet ik mijn plan dus maar bijstellen.

Als hobby, 2e auto is me dat toch wel te gek :)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Nov 2015, 22:54

twdi schreef:Ik ben vandaag toch wel op een nadeel van een jonge auto op grijs kenteken gewezen.
Ik ben nooit zo van het kopen van een oude auto, dus had ik geinformeerd naar een auto op gaspedaal.nl uit 2011.

Helaas, dan wil de overheid nog een hele berg rest-BPM (ruim 15000 euro) ontvangen waardoor hij op ruim 53000 uit kwam. Beetje jammer, want 32k (hoewel ex btw) klinkt dan toch wel wat anders..

Hun advies was dus om naar een auto te kijken die minimaal 5 jaar oud is en misschien moet ik mijn plan dus maar bijstellen.

Als hobby, 2e auto is me dat toch wel te gek :)

Tja, da's best een beetje jammer. Mijn 110HT van 2010 is niet te koop, maar .... die was nieuw incl BTW en excl BPM € 35.000 (en vlgs de administratie stond er een BPM-bedrag van ruim € 11.000 als "doorverkoop-boete" open gedurende de eerste 5 jaar) .

't Is ook niet slim om als ondernemer binnen die 5 jaar je auto te verkopen, als je die eerste 5 jaar en daarmee de BPM achter je hebt is de netto marktwaarde een stuk leuker.

Groeten MarcS

twdi

Berichtdoor twdi » 12 Nov 2015, 07:48

ja dat is een aardig bedrag.
Ik ben ook geen ondernemer, dus als je zo'n auto prive wil ben je helemaal de klos....
De lol om hem als hobby 2e auto te kopen gaat er dan wel vanaf.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Nov 2015, 09:43

twdi schreef:ja dat is een aardig bedrag.
Ik ben ook geen ondernemer, dus als je zo'n auto prive wil ben je helemaal de klos....
De lol om hem als hobby 2e auto te kopen gaat er dan wel vanaf.

Tja, een iets oudere auto kopen, of een iets oudere importeren.
Als ik het goed heb loont het om er een van voor de Slurp-tax uit te zoeken omdat je dan bij import alleen de rest BPM (na aftrek van 1% per maand, en minimaal 10%) betaalt. Hopelijk springt er nu iemand in die de regeltjes precies kent.

Zelfs als eerste auto kan een laten we zeggen 8 jaar oude nog heel betrouwbaar zijn, je hebt dan nog de vraag of je een late Td5 of een vroege Puma ambieert (ik zou het wel weten, ik zou een late Td5 verkiezen). Als 2e / hobby auto moet zo-eentje gewoon meer dan goed kunnen voldoen als je tenminste enige voorzorgen neemt opdat je niet met een serieuze zeperd thuis komt (of zelfs nog voor thuiskomst langs de weg staat).

Bereid je wel voor op nog steeds serieuze prijzen, maar als je het verschil tussen de bovengenoemde auto (zonder die af te rekenen BPM) en de een paar jaar oudere auto gewoon reserveert voor de komende verwachte en onverwachte onkosten dan moet je iets naar je zin kunnen vinden.
Ik ken hier iemand op het forum die een 12-13 jaar oude Td5 voor een overleden vriend verkocht, ik ken ook de koper, en volgens mij zijn beide tevreden ... in ieder geval kreeg de erfgenaam meer als hij had durven hopen en betaalde de koper de prijs die hij vooraf als "zijn" prijs had neergezet. Natuurlijk zijn er dan nog onkosten, zelfs als de auto netjes onderhouden is kan je onverwachte kosten verwachten.

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 12 Nov 2015, 10:35

twdi schreef:Helaas, dan wil de overheid nog een hele berg rest-BPM (ruim 15000 euro) ontvangen waardoor hij op ruim 53000 uit kwam. Beetje jammer, want 32k (hoewel ex btw) klinkt dan toch wel wat anders..

Hoe komen ze dan aan 15000 rest BPM, volgens LR prijslijst is dat het BPM bedrag van een nieuwe Xtech op grijskenteken. Maarja al zou het de helft zijn dan is het nog een afgrijslijke bak geld :?

Komt deze beter in de richting: http://www.autotrader.nl/auto/land-rove ... r-van-2010

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Nov 2015, 12:52

Ron63 schreef:
twdi schreef:Helaas, dan wil de overheid nog een hele berg rest-BPM (ruim 15000 euro) ontvangen waardoor hij op ruim 53000 uit kwam. Beetje jammer, want 32k (hoewel ex btw) klinkt dan toch wel wat anders..

Hoe komen ze dan aan 15000 rest BPM, volgens LR prijslijst is dat het BPM bedrag van een nieuwe Xtech op grijskenteken. Maarja al zou het de helft zijn dan is het nog een afgrijslijke bak geld :?

Komt deze beter in de richting: http://www.autotrader.nl/auto/land-rove ... r-van-2010

Ik vind 'm "ugly", maar kennelijk zijn er ook mensen die dit mooi vinden.

En ik vind 'm ook nog best prijzig, zeker gezien ... de kleine lettertjes.
    * Vraagprijs van deze auto is exclusief BTW. * Let op dit betreft een internet meeneemprijs. Tegen aantrekkelijke meerprijzen hebben wij voor u keuze uit diverse aflevering- & Bovag Garantiepakketten.

Hier heb je er 11 + één verstekeling: http://www.gaspedaal.nl/Land-Rover/Defe ... 011&srt=pr

Groeten MarcS

twdi

Berichtdoor twdi » 12 Nov 2015, 15:59

Geen idee hoe de man er aan kwam, maar dit schreef hij:

Omdat de Defender nog geen vijf jaar oud is –hij is van 01-2011- rust er nog rest-BPM op. De rest-BPM is momenteel € 15.255,-.
Deze rest-BPM moet als particulier worden afgedragen, als ondernemer hoeft dat niet.

Dit ging over deze auto:
http://www.autotrader.nl/bedrijfswagen/ ... airco-imp/

Die komt op geel dus uit op iets van 53000 euro. Beetje een tegenvaller.. :-)

Terug naar “Nieuw op het forum”