Aankoop Discovery 2

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Men

Re: Aankoop Discovery 2

Berichtdoor Men » 14 Aug 2015, 21:35

Roger B. schreef:Welkom.

Ik heb een D2 handbak gehad, en regelmatig met D2 automaat gereden.. zou nooit meer een Td5 handbak willen, zeker niet met (zware) aanhangers trekken.

een D2 uit 2005 wordt lastiger...als ik me niet vergis, is m.i.v modeljaar 2005 (vanaf eind 2004 dus) is de D3 in productie gegaan. als je er een vind die pas in 2005 op kenteken gegaan is, zal ie toch niet in dat jaar gebouwd zijn.

verder zijn alle dingen waar je op moet letten al in meerdere aankoop discovery 2 topics aan bod gekomen en dus te vinden.....

In de clubshop is het boekje van Rob Dekker te koop waarin alle modellen met de aandachtpunten in beschreven zijn heb ik me laten vertellen :mrgreen:

Bedankt voor je bericht Roger,

Dat boekje heb direct besteld. Dat zal wel van pas komen bij het zoeken naar een Discovery.

De voornaamste rede voor ik om voor handbak te gaan is dat ik het fijner vindt rijden. Bijkomend voordeel is misschien dat een handbak minder gevoelig is voor storingen enz , maar dat is een aanname, ik heb er geen ervaring mee.

Je hebt gelijk dat 2005 overjarige types zijn. Er staat op marktplaats zelf een D2 uit 2006 met een handbak met maar 169dkm. Lijkt mij op de roestig onderkant na geen verkeerde auto.

Gr

Menno

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Aug 2015, 21:45

auto's van vóór juni 2005 betaal je bijtelling over de catalogusprijs (dus grijskenteken over de prijs excl. hoge BPM) jongere auto's betaal je altijd bijtelling over de prijs alsof ie geel was, ook als ie grijs is. dus een D2 zit al in de voordeligere leeftijd.

wat kostte een D2 op grijs in 2004? 30.000 euro ofzo?

dat zou dan bijtelling over 7500 zijn, dus pakweg 350 euro per maand privé kosten en onbeperkt privé rijden.

ga je de auto buiten de boekhouding houden, dan mag je 19 ct per zakelijk gereden kilometer belastingvrij declareren.... bij een verbruik van 1:10 is daarvan al 12,5 cent dieselkosten. reëel gerekend kost de auto excl brandstof geheid meer dan 6,5ct per kilometer... dus ga je privé ook nog bijbetalen aan de zakelijke kilometers.
Je mag BTW terugvragen over het zakelijk verreden kmpercentage van de kosten.

maar die 700 euro mrb, de verzekering, reparaties, onderhoud mag je wel allemaal privé afrekenen...

Zet je de auto op de zaak, dan betaald de zaak alle kosten, is alle btw aftrekbaar en drukt de auto de winst, wat afhankelijk van je rechtsvorm dus minder inkomstenbelasting kan betekenen..

IK zou het allemaal eens goed doorrekenen met het aantal kilometers dat je verwacht privé en zakelijk te rijden en of het dan nog wel zo aantrekkelijk is om de auto niet op de zaak te zetten...
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Aug 2015, 22:12

Men schreef:... Daar heb je zeker gelijk in, maar ik zoek er een van 2003 2004. De bijtelling daarvan is volgens mij ongunstig, want 25% over nieuwprijs. ....

Menno,

Stel je koopt er een uit 2002 of 2003, je steekt er de komende twee jaar ruim geld in, en dan heb je in 2017 of 2018 een 15 jaar oude auto die - omdat je er op verstandige wijze in geinvesteerd hebt - best nog even mee kan. De bijtelling is dan inmiddels heel bescheiden en je rijdt goedkoop.
Ofwel, net als Roger B. al betoogt: die bijtelling is niet zo bedreigend als velen je voorspiegelen, vooral als je met een iets langere termijn gaat rekenen.
Bedenk daarbij ook dat je naast de onkosten ook een stukje afschrijving in mindering kan brengen, dus van die 25% bijtelling blijft sowieso niet heel veel over.

Groeten MarcS

Bowmore_and_more

Berichtdoor Bowmore_and_more » 16 Aug 2015, 20:08

Je kan natuurlijk ook geel gaan rijden en de hogere wegenbelasting accepteren. 3 zitplaatsen erbij.. De zoektocht naar een geel kenteken zal vermoedelijk niet anders zijn dan grijs. Ik doe die van mij weg en in de zoektocht naar vergelijkbare auto's (ik wil graag weten wat ' ie waard is..) kom ik niet veel tegen.

Verder is goed onderhoud belangrijk, ik heb 7 jaar in een D2 gereden (en ruim 2,5K gereden) en daar enorm veel plezier van gehad. Luchtveren komen simpelweg eens in de 5 tot 7 jaar. Doorrijden met lekke veren levert een nieuwe compressor op (ervaring :oops: ).

Succes met je overwegingen en zoektocht!
André Nagel

Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..

Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)

Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)

Men

Berichtdoor Men » 16 Aug 2015, 23:04

Bowmore_and_more schreef:Je kan natuurlijk ook geel gaan rijden en de hogere wegenbelasting accepteren. 3 zitplaatsen erbij.. De zoektocht naar een geel kenteken zal vermoedelijk niet anders zijn dan grijs. Ik doe die van mij weg en in de zoektocht naar vergelijkbare auto's (ik wil graag weten wat ' ie waard is..) kom ik niet veel tegen.

Verder is goed onderhoud belangrijk, ik heb 7 jaar in een D2 gereden (en ruim 2,5K gereden) en daar enorm veel plezier van gehad. Luchtveren komen simpelweg eens in de 5 tot 7 jaar. Doorrijden met lekke veren levert een nieuwe compressor op (ervaring :oops: ).

Succes met je overwegingen en zoektocht!

Dag André,

Het is inderdaad niet makkelijk een te vinden. Jij heb er aan aantal jaar mee gereden. Wat was je jaarlijks kwijt aan onderhoudskosten?

Probeer een beetje een rekensommetje te maken van kosten. Het moet wel leuk blijven namelijk. Heb nog drie auto's die ik er niet voor weg wil doen.

Ik vindt de D2 gewoon een leuke auto, maar echt nodig heb ik hem niet. Omdat de prijzen relatief laag zijn en op grijs de vaste kosten ook niet extreem hoog is het verleidelijk er even snel een te kopen. Zoek tot 200.000 km en wil er 6 tot 7 k aan uitgeven.

Gr,

Menno

Bowmore_and_more

Berichtdoor Bowmore_and_more » 17 Aug 2015, 20:32

Dag Menno,

Er zijn een paar "standaard" probleempjes... De luchtveren (daar heb ik inmiddels stalen veren voor in de plaats gezet) en de kabelboom heb ik laten vervangen vlak na de aankoop van de auto. Die laatste is vrij prijzig, maar in principe is dat maar een keer nodig. Ik heb in die 7 jaar eigenlijk geen noemenswaardige onderhoudskosten gehad, naast uiteraard de reguliere beurten en af en toe een lampje. Het laatste jaar heb ik wel wat dingetjes gehad: waterbuis, brandstofdrukverdeler en brandstofpomp. Het schijnt dat de versnellingsbak bij een TD5 (automaat) ook ergens rond de 300.000 verwacht mag worden.

Ik weet niet of ik maatgevend ben of gewoon mazzel heb met de auto, maar qua onderhoud valt het mij behoorlijk mee. Zoals Edward al heeft geschreven: hij is pas ingelopen bij 250.000km op de teller....
André Nagel

Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..

Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)

Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)

Terug naar “Nieuw op het forum”