Aankoop Discovery 2

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs

Re: Aankoop Discovery 2

Berichtdoor Landmarcs » 13 Aug 2015, 23:15

Edward schreef:Ja Marc, jij maakt van je racefiets ook een fixed gear bike als je derailleur kapot is?

Nee dat doe ik niet ...   Nu heb ik geen racefiets maar een Bridgestone Submariner, een solide randonneur, en er zitten inmiddels o.a. tandemwielen in met 48 spaken, Suntour XC-Pro derailleurs, etc. etc.
Qua onderdelen is er meer aan de fiets verspijkerd als de hele fiets nieuw kostte ... nu wil het geval dat het frame een levenslange garantie had .... en de fiets wordt er ook weer meer waard van (dus is het niet gauw een economisch total-loss), eigenlijk is de waarde van dat levenslang gegarandeerde frame slechts een fractie van het totaal (en de waarde van het totaal ook gauw meer als de waarde van de som der delen).

Teneinde genoeg ongewone Bridgestone spare-parts te hebben koop ik als ze langskomen soms nog weer eens een "nieuwe" Bridgestone, soms krijg ik ze gewoon, soms maak ik er ook weer een traditionele "als nieuwe" 80-er jaren Bridgestone van en ... ... gelukkig ken ik iemand die van de overgeschoten frames graag fixy's maakt, dus mijn voorraad frames blijft binnen de perken.

Maar goed, ik ben dus ook niet direct van het alleen economisch benaderen, en dus meer van het repareren als het maar enigszins kan.
Bij de Disco 2 echter kom je vrij gauw in een situatie dat de reparatiekosten de prijs van een "nieuwe" tweede handse overtreffen (of minstens benaderen) en dan kan ik me wel iets voorstellen bij de poor-mans-solution.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 13 Aug 2015, 23:26, 3 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Aug 2015, 23:17

Suntour??? Jakkes!!! :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Aug 2015, 23:26

Edward schreef:Suntour??? Jakkes!!! :lol: :lol:

Je weet niet wat je zegt.
Google maar eens op Suntour XC-Pro derailleurs, daar wordt (jammergenoeg) goud geld voor gevraagd (en betaald).
Wat mij betreft gaat er niks boven een stel aangepaste Suntour PowerShifters en een set XC-Pro derailleurs met grote kooi/lange arm.
Suntour maakte deze derailleurs slechts een beperkte tijd, en in een ongeëvenaarde kwaliteit (en eigenlijk bedoeld voor een moderner shift-systeem, ik prefereer echter het oude handwerk, doet het altijd en is desnoods met een knoopje in de kabel te repareren).

Ik ben niet zo van Shitmano, ik heb dus verder een mix met van alles en nog wat, van Shitmano tot en met Campagnolo, en verder allerlei gelegenheidsspul.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Aug 2015, 23:38

kunnen jullie dat fietsgeneuzel per PB voortzetten? :shock: :roll:

wat Edward zegt.... het begint met fatsoenlijk onderhoud (en dat is niet alleen maar op zijn tijd een oliefiltertje en een paar liter olie)

SLS gaat stuk van gebrekkig onderhoud en niet reageren als er symptomen zijn dat er iets niet naar behoren werkt... door rijden tot ie het echt niet meer doet verhoogt de reparatiekosten aanzienlijk ( en dan nog is er veel meer, voor veel minder geld, mogelijk dan wat een dealer kan en wil leveren.

Zelfde verhaal gaat ook op voor ACE, al is daar wat minder aan te onderhouden. Als er iets gaat lekken...niet stug doorrijden, maar repareren. of origineel met de relatief dure leidingen, of rigoureus door andere aansluitingen aan het kleppenblok te maken en leidingen (laten), maar ook hier zijn er opties waar een dealer niet aan begint (terecht enerzijds)
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Aug 2015, 12:26

Roger B. schreef:wat Edward zegt.... het begint met fatsoenlijk onderhoud (en dat is niet alleen maar op zijn tijd een oliefiltertje en een paar liter olie)

Blijft staan dat een Disco 2 met kennelijk (en wellicht verborgen) achterstallig onderhoud erg duur kan blijken, en dat een keuze voor de goedkoopste oplossing zo gek nog niet is - zeker als je de prijzen van vergelijkbare 2º handse in ogenschouw neemt (ja je koopt dan weer een "nieuwe" met nieuwe verborgen gebreken, maar wel eentje met op het moment van aankoop werkende SLS & ACE).

Bovendien ... als "fatsoenlijk onderhoud" duurder wordt als het inruilen tegen een "nieuwe" tweedehandse, en je van de oude bijv. het Td5 motorblok leuk kan verkopen dan is het de vraag of "fatsoenlijk onderhoud" sowieso in de vocabulaire van de overjarige Disco 2 rijder voorkomt (behoudens dan gewoon de trouwhartige types zoals Edward .. en ikzelf met mijn fietsen ).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Aug 2015, 12:41

Dus dan kun je beter een niet te dure kopen. Niks aan doen en doorrijden tot ie niet meer wil in jouw optiek... want als je 2 jaar zonder onderhoud rijdt heb je bijna de waarde van de auto uitgespaard..... vreemde mentaliteit voor iemand die zichzelf probeert te profileren als liefhebben en technisch
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Aug 2015, 13:55

Roger B. schreef:Dus dan kun je beter een niet te dure kopen. Niks aan doen en doorrijden tot ie niet meer wil in jouw optiek... want als je 2 jaar zonder onderhoud rijdt heb je bijna de waarde van de auto uitgespaard..... vreemde mentaliteit voor iemand die zichzelf probeert te profileren als liefhebber en technisch

Precies, ook al is het niet mijn insteek (nog afgezien van het feit dat ik geen Disco 2 type ben):  
Er zijn evenwel genoeg mensen die een goedkope 2º hands auto kopen en die auto berijden met een "wegwerp" gedachte in het achterhoofd, die mensen die dan hier vragen hoe de auto nog rijdend te houden met "Disco 1" veren (de Disco 2 was overigens zo ook nieuw te koop), die willen kennelijk al een stapje verder gaan als direct wegwerpen (die doen alleen de extra's van de Disco 2 weg).

Mijn insteek is - in het bijzonder wat de fiets betreft - het kan niet stuk, het behoeft hoogstens reparatie en/of nieuwe onderdelen, en wat dat laatste betreft is mijn motto:  "Kan niet bestaat niet".

Groeten MarcS

Men

Berichtdoor Men » 14 Aug 2015, 18:30

MKorendijk schreef:Goedemorgen,

Even een reactie op een ander aandachtspunt; bijtelling.
Daar reeds over gedacht?

Groet Marcel

Dag Marcel,

Bedankt voor je reactie.

Daar heb ik over gedacht ja. Ik voor de zekerheid ook gebeld met de Belastingdienst. Je kunt op grijs rijden zonder bijtelling als de auto buiten de boekhouding blijft. Alle kosten zijn dan wel prive, maar hoop dat dat lager is dan bijna €700,- MRB per kwartaal.

Groet,

Menno

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Aug 2015, 18:52

Men schreef:

Daar reeds over gedacht?

Groet Marcel

Dag Marcel,

Bedankt voor je reactie.

Daar heb ik over gedacht ja. Ik voor de zekerheid ook gebeld met de Belastingdienst. Je kunt op grijs rijden zonder bijtelling als de auto buiten de boekhouding blijft. Alle kosten zijn dan wel prive, maar hoop dat dat lager is dan bijna €700,- MRB per kwartaal.

Groet,

Menno

En ... koop je een barrel met veel achterstallig onderhoud dan kan je 'm beter wel in de boekhouding opnemen: alle onkosten zijn dan weer aftrekposten, dit is vooral leuk als de auto kort daarna 15 jaar wordt (of dat al is).

Groeten MarcS

Men

Berichtdoor Men » 14 Aug 2015, 21:01

Landmarcs schreef:
Men schreef:

Daar reeds over gedacht?

Groet Marcel

Dag Marcel,

Bedankt voor je reactie.

Groet,

Menno

En ... koop je een barrel met veel achterstallig onderhoud dan kan je 'm beter wel in de boekhouding opnemen: alle onkosten zijn dan weer aftrekposten, dit is vooral leuk als de auto kort daarna 15 jaar wordt (of dat al is).

Groeten MarcS

Marcel,

Daar heb je zeker gelijk in, maar ik zoek er een van 2003 2004. De bijtelling daarvan is volgens mij ongunstig, want 25% over nieuwprijs.

Ik ben het met je eens dat je er dan wel een moet vinden die niet instort na en paar maanden. Dan is het voordeel snel verdwenen.

Valt volgens mij niet mee om er een te vinden. Op Marktplaats staan er nu 3 te koop die tussen de € 7000 en € 9000 kosten. Een heb ik bekeken en heeft relatief weinig kilometers gereden 169dkm. Wel erg roestig aan de onderkant. De andere twee ga ik morgen bekijken.

De ander optie is er een te kopen met 300dkm+ voor soms veel minder geld, maar dan zul je meer kwijt zijn aan reparaties.

Leuk om uit te zoeken en je er in te verdiepen. Denk overerigens niet dat er voor dit geld een ander 4x4 is die veel beter is. Misschien een Landcruiser, maar die zij vaak twee keer zo duur en veel ouder.

Gr,
Menno

Terug naar “Nieuw op het forum”