Even voorstellen en een paar vragen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
HuntingGrounds

Even voorstellen en een paar vragen

Berichtdoor HuntingGrounds » 05 Aug 2015, 00:51

Goedendag!

Ik ben sinds 2014 begonnen als zelfstandig ondernemer. Ik ben nu opzoek naar een goed werkpaard voor mijn onderneming en als privé auto. Mijn interesse gaat naar een Discovery II Td5. Zelf was ik samen met mijn vader eigenaar geweest van een Defender uit 1987. Wij hebben de Defender samen aangeschaft als projectauto. Na een maand of 18 van sleutelen en opbouwen hebben wij hem een aantal jaren gebruikt voor de jacht.

Om terug te komen op de Disco Td5 als bedrijfs/privé auto. Heb ik een paar vragen.

- Hoe houd de Disco zich als die een aanhanger moet trekken van 3500 kg?

- Hoe gunstig is het om de Disco als bedrijfswagen en privé auto te gebruiken? Wat is ongeveer het kostenplaatje per kwartaal als je bijtelling betaald over de auto?

- Ik hoorde als je met een aanhanger achter de auto goederen vervoerd dat een tachograaf verplicht is. Voornamelijk in Duitsland. Hoe is dit het beste op te lossen?

- Wat zijn belangrijke punten om te controleren bij het aanschaffen van een Disco? Ik had al iets gehoord over de luchtzakken die wel eens lek zijn. Maar motorisch en onderstel wat zijn echt belangrijke punten om te controleren?

Het is best veel wat ik vraag maar ik zou het echt op prijs stellen als iemand mij een beetje wegwijs kan maken hiermee.

Met vriendelijke groet,

Thomas

Erik Peters

Re: Even voorstellen en een paar vragen

Berichtdoor Erik Peters » 05 Aug 2015, 07:43

HuntingGrounds schreef:- Ik hoorde als je met een aanhanger achter de auto goederen vervoerd dat een tachograaf verplicht is. Voornamelijk in Duitsland.
Thomas

Bedrijfsmatig (met grijskenteken voertuig) in Nederland eigenlijk ook, maar hierop wordt (nog) niet gecontroleerd.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Aug 2015, 08:24

Als je regelmatig met een kar in Duitsland komt zul je aan de tach moeten. Daar wordt wel gehandhaafd.

Wij rijden onze Disco ook op de zaak en die is gunstig in bijtelling omdat je hem nog puur op de nettoprijs bijteld. Latere tel je bij inclusief zakelijke bpm en dat loopt meteen op. (de 130 was duurder in bijtelling dan de Disco) De grondslag voor bijtelling is bij de onze 44.477,=. Daar tel je dus 25% van bij.

Wij rijden een automaat en dat vind ik een redelijke trekker. 3500kg is wel echt de limiet en de gang is er dan wel uit. Leer ook goed luisteren naar de automaat want als ie niet in lock up gaat wordt ie bloed en bloed heet. :roll:

Maar met goed onderhoud, de onze staat nu op 300K, is het een hele fijne wagen die heel lang mee kan.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 05 Aug 2015, 11:04

Hallo,

inderdaad heb je een tacho plicht hier in de EU,als je bedrijfsmatig een aanhanger trekt.Zolang het prive is hoeft het niet...De Disco kan die 3500kg wel trekken maar net wat Edward zegt;je moet dan geen haast hebben.Ik rij zelf meestal in de 3 -lock-up want dan loopt hij het beste met 3500kg er achter en 90 op de teller.Hij maakt dan wel iets meer toeren maar niet echt hinderlijk,even wennen.Het enige minpunt vind ik dat de kogel erg hoog staat,dus mocht je er 1 vinden met een in hoogte verstelbare trekhaak,doen.Ook het feit dat de kogel een beetje ver achter de achteras zit vind ik een nadeel.De aanhanger gaat iets sneller slingeren,maar dat is ook wennen:-)Als je er 1 koopt met luchtvering;dat is echt ideaal,alleen wel even de luchtbalgen preventief vervangen.Ik had dat dus niet gedaan en ja aan beide kanten nu al een keer vervangen:-)Het is heel simpel zelf te doen,zelfs onderweg,als je de clipjes waarmee de balg boven aan vastzit maar hebt,die gaan kapot :( bij het los halen.Ik ben laatst nog op "3 wielen" terug gereden en dat rijd niet echt lekker,gaat wel....

Jeroen
Discovery Td5 werk auto:-)

HuntingGrounds

Berichtdoor HuntingGrounds » 05 Aug 2015, 13:28

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb ook wat gebruikerservaringen gelezen via AutoWeek. Het komt erop neer dat de Td5 motor erg betrouwbaar is. Ik had ook ergens gelezen dat je voor een beter trekvermogen de auto beter kan later chippen. Maar goed... wanneer ik de Disco eindelijk in gebruik heb zal het in de praktijk uitwijzen.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Aug 2015, 20:49

Dat chippen ben ik het niet mee eens. Heb met diverse Td5's gereden van 100% standaard (de onze) via tuning naar tuning met andere turbo's en weet ik niet wat. Dan heb je een Td5 met 200pk maar een betere trekker wordt het er absoluut niet van. :roll: :roll:

Vermogen erbij tunen is kennelijk heel simpel maar veel koppel erbij tunen is blijkbaar lastiger. Ik vind de standaard motor eigenlijk nog het fijnste rijden met een aanhanger.

Rij je alleen de auto dan is chippen met een andere intercooler een aanrader.
Edward van Vugt

HuntingGrounds

Berichtdoor HuntingGrounds » 05 Aug 2015, 21:41

Ja ik had het ergens gelezen maar goed. Kan iemand mij nog wat tips geven als ik bij een Disco ga kijken? Wat zijn de punten aan de Disco die even extra gecontroleerd moeten worden?

Wat betreft de tachograaf. Die is toch alleen nodig wanneer je de auto bedrijfsmatig gebruikt. Niet dat je ook nog eens moet gebruiken als je de auto privé gebruikt.

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Aug 2015, 22:00

Tacho is idd alleen bij bedrijfsmatig gebruik en dan alleen als je verder dan 100 kilometer van huis gaat. Ik rij dus uitsluitend voor de hobby met mijn aanhanger. :lol: :lol:

Let bij een D2 op het chassis aan de achterzijde, dat gaat heel graag roesten en als daar geen onderhoud op gepleegd is kun je zelf bij een 2004 daar de gaten in vinden. :roll: :roll:

Verder eigenlijk de gewone zaken. Als ie minder dan 2 ton gelopen heeft en hij heeft nog nooit een nieuwe koppakking gehad dan moet je bij het onderhandelen in gedachten houden dat die reparatie er nog een keer aan zit te komen. Rond de 200K- 220K gaat (in mijn ervaring) vaak de koppakking een keer vervangen moeten worden. Als je dat meteen doet is het ook alleen dat. Ik heb het laten doen en was er een kleine 2000 euri aan kwijt samen met een grote beurt.
Edward van Vugt

HuntingGrounds

Berichtdoor HuntingGrounds » 05 Aug 2015, 22:19

Edward schreef:Tacho is idd alleen bij bedrijfsmatig gebruik en dan alleen als je verder dan 100 kilometer van huis gaat. Ik rij dus uitsluitend voor de hobby met mijn aanhanger. :lol: :lol:

Let bij een D2 op het chassis aan de achterzijde, dat gaat heel graag roesten en als daar geen onderhoud op gepleegd is kun je zelf bij een 2004 daar de gaten in vinden. :roll: :roll:

Verder eigenlijk de gewone zaken. Als ie minder dan 2 ton gelopen heeft en hij heeft nog nooit een nieuwe koppakking gehad dan moet je bij het onderhandelen in gedachten houden dat die reparatie er nog een keer aan zit te komen. Rond de 200K- 220K gaat (in mijn ervaring) vaak de koppakking een keer vervangen moeten worden. Als je dat meteen doet is het ook alleen dat. Ik heb het laten doen en was er een kleine 2000 euri aan kwijt samen met een grote beurt.

Oh dat scheelt alweer. Ik ben zelf best handig in het onderhouden en repareren van auto's dus dat moet niet veel problemen opleveren.

Terug naar “Nieuw op het forum”