Hallo,
Ik ben erik en ik ben nieuw op het forum. Ik ben 22 jaar oud en ben nog student aan de foto vak school.
Ik wil al sinds ik 10 ben een rondreis gaan maken door Europa of waar dan ook. Ik ben tevens een erge auto fanaat, en vooral verliefd op land rovers omdat ze " verder gaan dan waar de weg eindigt ".
Mijn vader heeft twee land rovers gehad, de laatste was een discovery 2 hse maar die ging om de week kapot dus hebben we daarna toch een audi gekocht.
Ik wil voornamelijk in de zomervakanties zo'n 8 weken weg met de landrover. Ik had alleen een vraag:
Welke land rover is het meest geschikt ? ( mijn budget is ongeveer €10000,- )
Ik vind de " looks " van de defender het mooist. Het is gewoon een hele gave auto. Maar dan ook weer de 90 of 110 . Of toch een discovery of misschien zelfs een freelander. ( range rover is te duur )
Ik hoef geen auto in perfecte staat, ik vind het juist wel leuk als hij er van buiten een beetje verroest of zoiets uitziet.
Welke auto raden jullie aan?
En in de auto slapen of een daktent?
- ik heb gelezen dat een daktent toch wel meer diesel verbruikt.
- ik ga de auto sowieso met grijs kenteken zetten en dan op mijn vaders bedrijf.
- En kan een land rover goed tegen lpg?
Ik zoek daarom een goede auto ( betrouwbaar ) ruimte voor 2 personen en niet al te veel kosten ( onderhoud + diesel ( lpg ) .
Ik hoop dat jullie mij als echte kenners kunnen helpen
Gr. Erik
Vraag aan de echte land rover kenners
Re: Vraag aan de echte land rover kenners
welkom
ten eerste: wat wil je? terrein rijden? of greenlanen? of flaneren?
ten tweede: wat kun je zelf aan sleutelen?
ten derde: wat verwacht je? een auto welke altijd start/loopt?
ten vierde: hoe flexibel/probleemoplossend ben je?
ten vijfde: ent je in... eenmaal het virus te pakken is een haat/liefde verhouding
en koop cheap.... en stop de rest van je budget in oplossen/verbeteren... weet je waar je aan toe bent! ( en maak alvast een Paddocks account aan
)
ten eerste: wat wil je? terrein rijden? of greenlanen? of flaneren?
ten tweede: wat kun je zelf aan sleutelen?
ten derde: wat verwacht je? een auto welke altijd start/loopt?
ten vierde: hoe flexibel/probleemoplossend ben je?
ten vijfde: ent je in... eenmaal het virus te pakken is een haat/liefde verhouding
en koop cheap.... en stop de rest van je budget in oplossen/verbeteren... weet je waar je aan toe bent! ( en maak alvast een Paddocks account aan
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
- Martijn en Caroline
kijk ook eens in de clubshop, voor weinig, hét boekje: Land Rover Kompas
alle ins-and-outs over het kopen van een/je Land Rover!
nog een kleine tip: maak van je zoektocht, je reis, een verhaal met foto's en stuur 'em naar: redactie@lrch.nl
veel plezier met je hopelijk aanschaf!
Groeten Martijn Bertram, redactie LRCH magazine
alle ins-and-outs over het kopen van een/je Land Rover!
nog een kleine tip: maak van je zoektocht, je reis, een verhaal met foto's en stuur 'em naar: redactie@lrch.nl
veel plezier met je hopelijk aanschaf!
Groeten Martijn Bertram, redactie LRCH magazine
-
Landmarcs
ppw schreef:welkom![]()
....
ten vijfde: ent je in... eenmaal het virus te pakken is een haat/liefde verhouding![]()
![]()
en koop cheap.... en stop de rest van je budget in oplossen/verbeteren... weet je waar je aan toe bent! ( en maak alvast een Paddocks account aan![]()
)
Advies nummer 6 is natuurlijk een self-fullfilling-prophecy .... koop je cheap dan is de kans dat je de rest van je budget (en nog meer) in het aangekochte gat moet steken, koop je minder cheap (en heb je je voorbereid en ook wat geluk) dan zou je maar zo meer kunnen rijden als sleutelen. (Ik ken hier iemand die een oude LandRover kocht, alle bonnetjes van de verschillende reparatie-delen bewaarde en die na enige tijd tot de conclusie kwam dat ie goedkoper een nieuwe had gekocht. De "winst" zit 'm dan in een riante "hands-on" ervaring die je dan gratis opbouwt.)
Groeten MarcS
-
Roger B.
alsof een nieuwe niet net zo goed onderhoud en reparaties nodig heeft?
tuurlijk heeft een auto met een kilometerhistorie slijtage opgelopen, en zal ie als het goed is meer onderdelen aandienen die om vervanging vragen... maar als ik naar bijvoorbeeld mijn witte olifant kijk.... die was 10 jaar oud en 265.000km toen ik hem kocht..... en die was pakweg 40 mille goedkoper dan ie nieuw was... nou, in de 100.000km die ik er mee gereden heb is er inclusief de spielerei verbouwingen nog niet een kwart in gegaan....
tuurlijk heeft een auto met een kilometerhistorie slijtage opgelopen, en zal ie als het goed is meer onderdelen aandienen die om vervanging vragen... maar als ik naar bijvoorbeeld mijn witte olifant kijk.... die was 10 jaar oud en 265.000km toen ik hem kocht..... en die was pakweg 40 mille goedkoper dan ie nieuw was... nou, in de 100.000km die ik er mee gereden heb is er inclusief de spielerei verbouwingen nog niet een kwart in gegaan....
gone
Roger B. schreef:alsof een nieuwe niet net zo goed onderhoud en reparaties nodig heeft?![]()
Ja Roger, maar jij hebt die witte ook niet "gemodificeerd" of "verbeterd". Want 90% van die verbeteringen is dat niet. Dat zijn oplossingen voor niet bestaande problemen die nieuwe wel bestaande problemen creëren.....
Wil je probleemloos reizen dan laat je je LaRo nagenoeg standaard en voeg je hooguit een secundair elektrisch systeem toe om een koelbox, verwarming of wat dan ook veilig te laten draaien.
Meer dan een standaard 110 heb je ook niet nodig om twee keer de wereld rond te rijden.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
Inderdaad, een 109 stawag uit 1973, helemaal gerestaureerd, zeker 10 jaar in gereden (en onderhouden/gerepareerd) vervolgens verkocht voor dezelfde prijs als de aankoopprijs. Alleen de motor (2,25 D met 3 x gelagerde krukas) op een gegeven moment vervangen voor een 2,5 D (NA), verder was de LR origineel (is wel zo makkelijk met het bestellen van onderdelen).Landmarcs schreef:(Ik ken hier iemand die een oude LandRover kocht, alle bonnetjes van de verschillende reparatie-delen bewaarde en die na enige tijd tot de conclusie kwam dat ie goedkoper een nieuwe had gekocht. De "winst" zit 'm dan in een riante "hands-on" ervaring die je dan gratis opbouwt.)
De nieuwe Defender 110, 300 Tdi CSW (uit 1998) heeft de eerste 9 jaar heel weinig problemen gegeven (wel normaal onderhoud en af en toe revisie van de remklauwen). Daarna kwam er groter (en duurder) onderhoud (vooras revisie, nieuw bekrachtigd stuurhuis en pomp) en in 2007 vloog de LR in brand door kortsluiting (ook een dure reparatie, die door de verzekering deels werd betaald). Maar de auto rijdt nog steeds en heeft nu revisie nodig van de achterremmen en een nieuwe achterste chassisbalk.
Met betrekking tot het brandstofverbruik en kosten (grijs kenteken), dan zou ik gaan voor diesel. En met de Defender 110 Td5 SW Comm. rij ik 1,5 km meer per liter dan met de vorige Land Rovers (daar lag het verbruik rond de 1:8).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Hi!
Welkom. Er vanuit gaande dat je geen diesel in je tent gooit; de daktent zorgt voor niet noemenswaardig veel meer verbruik van de motor. Denk aan 1 op 8,5 waar 1 op 9 normaal is. Boven de 110 km/u op de snelweg rijden kost meer. Veel plezier met je nieuwe aankoop!
Groet,
Coen
Welkom. Er vanuit gaande dat je geen diesel in je tent gooit; de daktent zorgt voor niet noemenswaardig veel meer verbruik van de motor. Denk aan 1 op 8,5 waar 1 op 9 normaal is. Boven de 110 km/u op de snelweg rijden kost meer. Veel plezier met je nieuwe aankoop!
Groet,
Coen
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
-
Landmarcs
Coen83 schreef:Welkom. Er vanuit gaande dat je geen diesel in je tent gooit; de daktent zorgt voor niet noemenswaardig veel meer verbruik van de motor. Denk aan 1 op 8,5 waar 1 op 9 normaal is. Boven de 110 km/u op de snelweg rijden kost meer. Veel plezier met je nieuwe aankoop!
Zuiniger rijden kan ... eventueel, als het je gegeven is dat je een rustige rechter voet hebt, is tot ± 1:12 mogelijk met een standaard 110 Td5 ('s zomers, Franse N-wegen en/of doorgaande D-wegen, maar ook Noorwegen en Zweden op de langere doorgaande afstanden), gemiddeld over het jaar haalde ik iets tussen de 1:10,5 en 1:11 met de Td5.
Ik heb het nooit geprobeerd maar de cijfers die ik langs zag komen met een RoofRack (die dingen heten niet voor niks zo ! ) blijven onder de 1:10 ... dat is ook niet zo gek, op de langere einden waar je de betere cijfers zou kunnen halen telt de luchtweerstand stevig door, op de kortere einden met regelmatig stoppen en weer optrekken is het vooral het gewicht. (Op het lange eind telt dat gewicht weer nauwelijks, ik ben al eens volgeladen met spare-parts en een grote pellet-moederhaard naar Stockholm gereden, met 100 km/u was het verbruik heel netjes, ook al was het nog vrijwel winter.)
Het hoe en wat van het slapen is natuurlijk iets persoonlijks -- ik ben een groot fan van in de auto. Voordeel van geen RoofRack is mijns inziens meervoudig: Minder verbruik, maar ook minder hoogte en ook minder opzichtig. Nadeel is de ruimte, maar met een klein beetje "Travel Light" in je achterhoofd heb je ruimte genoeg in de auto. Alleen als het erg warm is heb ik wel eens de gedachte: zou een daktent koeler zijn.
Groeten MarcS
Terug naar “Nieuw op het forum”