Edward schreef:.....
Het meest gehoorde argument voor een daktent is veiligheid tegen dieren maar dat is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb! 90% van de beesten waar wij bang voor (moeten) zijn zullen sneller boven zijn dan wij.......
.......
Tot een van de gevaarlijkste beesten in onze streken moeten we, vrees ik, de teek rekenen, en in tegenstelling tot wat de laatste tijd beweerd wordt klimt een teek ook moeiteloos naar ± 2 meter hoogte.
Het op het dak klimmen (en dus ook weer afdalen als je "er-uit-moet") is mijns inziens een van de dompers op de "avontuurlijke feel", het nat of in ieder geval klam moeten inklappen als je vlot weer op pad wilt zou mij erg tegenstaan
(ik heb jarenlang mijn katoenen tentjes eerst netjes laten opdrogen, dat is niet alleen lichter maar ook heel veel beter voor de tent).
Heb je een paar dagen achtereen regen ... dan is het slapen in de auto overigens genoeg "avontuurlijke feel". Maar goed het kan ... deze winter nog een kat opgehaald op zo'n 1200 km, zowel op de heen als de terugreis onderweg een in-de-auto overnachting (terug dus met kat). Belangrijkste aandachtspunt (naast het niet laten ontsnappen van de kat) was de geringe daglengte, je verschuift je dag-ritme, en dan is het bij het eerste licht weer kunnen vertrekken erg prettig.
Toevallig ben ik net bezig met het digitaliseren (en rubriceren) van een wat oudere "fotosafari" in het havengebied van Rouen-Le Havre. Ik was toentertijd maar wat tevreden met mijn kampeerplekjes in rustige boomgaarden (met uitzicht op de Seine), na een dag industriële hectiek wil je ook wel weer even wat rust aan de kop. Zonder een extra luifel was ik 's ochtends weer voor dag en dauw op pad, een daktent is dan geen pluspunt - als je ergens achter een heg of bomenrij staat ben je "onzichtbaar" en zelfs al ziet iemand de auto staan dan kan ie ook van een visser oid zijn, rijd je 's ochtends weg dan ben je weer net zo gewoon als een willekeurige Defender.
Maar goed, alles is een keuze. Met als basisprincipe "Travel Light" (of semi-light) kom je heel ver en lig je voor hetzelfde geld (nee voor duidelijk minder) in de auto. Afhankelijk van je wensen kan dat ook op een goede matras (een wat dikkere self-inflatable doet het overigens voor mij al goed genoeg).
Groeten MarcS