Vraag aan de echte land rover kenners

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
ppw

Re: Vraag aan de echte land rover kenners

Berichtdoor ppw » 31 Mei 2015, 21:07

roofrack met traanplaat zoals ik heb werkt ook 's zomers als tropendak... roofrack vangt de zon op, ertussen "vloeit" lucht, zodat het "minder"warm is in de auto :roll: en een Fan helpt ook :mrgreen:
en voordeel van daktent vind ik dat je easy in/uit vouwt, en niet hoeft lopen te pielen met slaapplek/spullen enz. enige nadeel is nat weer :(
en aan een roofrack hang je meer op: werklichten/ver/breedstralers, hangmat, je gooit sneller iets op dak: fiets bijv. van vriendjes kids, kampeerspul,
high jack, en voor die 1 of twee km welke je per liter minder rijdt.... boeien :roll:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Mei 2015, 21:24

nadeel van daktent is gewicht dat hoog zit, en als je meerdere dagen ergens verblijft maar wel je auto wil gebruiken, dat je telkens de tent moet in en uitklappen. en bij nat weer dat je die natte tent ingevouwen hebt liggen
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Mei 2015, 21:34

Een daktent moet je ervaren. Het enige voordeel van het ding vind ik dat je er een goede matras is kwijt kunt die op een vlakke vloer ligt. Voor de rest alleen maar nadelen.

Je moet de trap op en af om in de tent te komen. Tenzij je ook een ondertent sta je altijd in je onderbroek om dan die trap op te gaan of je moet je in dat krappen tentje nog uit zien te kleden. Boeit mij niks, maar m'n vrouw heeft er meer moeite mee.... Het gewicht op het dak vind ik een groot nadeel net als het gekloot iedere ochtend als je alleen een rondrit gaat rijden om weer op dezelfde kampeerplek aan te komen......

Het meest gehoorde argument voor een daktent is veiligheid tegen dieren maar dat is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb! 90% van de beesten waar wij bang voor (moeten) zijn zullen sneller boven zijn dan wij.......

Daar bij sluiten veel daktenten maar matig af terwijl menig tent 100% dicht is als de ritsen goed gesloten zijn. :lol: :lol:

Maar vind je het leuk en neem je het in en uitklappen voor lief dan is het een leuk ding met een groot avontuurlijke feel eraan.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Mei 2015, 23:51

Edward schreef:.....

Het meest gehoorde argument voor een daktent is veiligheid tegen dieren maar dat is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb! 90% van de beesten waar wij bang voor (moeten) zijn zullen sneller boven zijn dan wij.......

.......

Tot een van de gevaarlijkste beesten in onze streken moeten we, vrees ik, de teek rekenen, en in tegenstelling tot wat de laatste tijd beweerd wordt klimt een teek ook moeiteloos naar ± 2 meter hoogte.

Het op het dak klimmen (en dus ook weer afdalen als je "er-uit-moet") is mijns inziens een van de dompers op de "avontuurlijke feel", het nat of in ieder geval klam moeten inklappen als je vlot weer op pad wilt zou mij erg tegenstaan (ik heb jarenlang mijn katoenen tentjes eerst netjes laten opdrogen, dat is niet alleen lichter maar ook heel veel beter voor de tent).

Heb je een paar dagen achtereen regen ... dan is het slapen in de auto overigens genoeg "avontuurlijke feel". Maar goed het kan ... deze winter nog een kat opgehaald op zo'n 1200 km, zowel op de heen als de terugreis onderweg een in-de-auto overnachting (terug dus met kat). Belangrijkste aandachtspunt (naast het niet laten ontsnappen van de kat) was de geringe daglengte, je verschuift je dag-ritme, en dan is het bij het eerste licht weer kunnen vertrekken erg prettig.

Toevallig ben ik net bezig met het digitaliseren (en rubriceren) van een wat oudere "fotosafari" in het havengebied van Rouen-Le Havre. Ik was toentertijd maar wat tevreden met mijn kampeerplekjes in rustige boomgaarden (met uitzicht op de Seine), na een dag industriële hectiek wil je ook wel weer even wat rust aan de kop. Zonder een extra luifel was ik 's ochtends weer voor dag en dauw op pad, een daktent is dan geen pluspunt - als je ergens achter een heg of bomenrij staat ben je "onzichtbaar" en zelfs al ziet iemand de auto staan dan kan ie ook van een visser oid zijn, rijd je 's ochtends weg dan ben je weer net zo gewoon als een willekeurige Defender.

Maar goed, alles is een keuze. Met als basisprincipe "Travel Light" (of semi-light) kom je heel ver en lig je voor hetzelfde geld (nee voor duidelijk minder) in de auto. Afhankelijk van je wensen kan dat ook op een goede matras (een wat dikkere self-inflatable doet het overigens voor mij al goed genoeg).

Groeten MarcS

Terug naar “Nieuw op het forum”