ik ben 25 jaar oud en ik ben fotograaf.
ik wil een grote rondreis gaan maken door Europa. Daarbij ga ik dan natuurlijk foto's maken voor mijn werk. Ik ben altijd al gek geweest op Defenders en zou het graag in zo'n defender willen doen.
zouden jullie mij kunnen helpen de goede keuze te kunnen maken?
ik zoek namelijk een defender van rond de 13000 tot 15000 euro. Alleen mijn vrouw gaat mee.
welke is de beste voor het geld?
welke is het beste qua ruimte, want is het lekkerder om een bed te maken in de auto of om een daktent te gebruiken?
Ook wil ik weten welke het minste kost qua onderhoud en vooral qua diesel. Zijn de verschillen erg groot qua brandstofverbruik?
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om de beste defender te kunnen kiezen. gelet op:
1. ruimte
2. daktent of in de auto
3. kosten ( diesel )
4. onderhoud
gr. jens
land rover defender 90 of 110
Re: land rover defender 90 of 110
1: ruimte defender 110
2: Daktent of in de auto kan beide in de 110
3: kosten verschillen niet, behalve houderschap belasting. dus 110
4: onderhoud is voor beide idem
Ik heb ooit uit economische overweging een 90 TD5 gekocht, daarvoor reden we 110 300TDI.
grote fout.... de 110 is een stuk comfortabeler door de langere wielbases, en beter in te richten.
Wanneer je een stationwagon neemt is de 2e rij deuren ook erg handig om bij je spullen te komen tijdens de reizen.
maar waarom een Defender? wil je wat geld uitsparen, koop dan een Discovery 2. (heb ik ook gedaan) geweldige reiswagen, stuk stiller, meer comfort, goed off road, grote achterdeur, en 5 deuren.
2: Daktent of in de auto kan beide in de 110
3: kosten verschillen niet, behalve houderschap belasting. dus 110
4: onderhoud is voor beide idem
Ik heb ooit uit economische overweging een 90 TD5 gekocht, daarvoor reden we 110 300TDI.
grote fout.... de 110 is een stuk comfortabeler door de langere wielbases, en beter in te richten.
Wanneer je een stationwagon neemt is de 2e rij deuren ook erg handig om bij je spullen te komen tijdens de reizen.
maar waarom een Defender? wil je wat geld uitsparen, koop dan een Discovery 2. (heb ik ook gedaan) geweldige reiswagen, stuk stiller, meer comfort, goed off road, grote achterdeur, en 5 deuren.
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'
Rangie schreef:maar waarom een Defender?
Omdat hij duidelijk aangeeft dat ie daar gek op is.
Rationeel niets tegen je aangegeven alternatief in te brengen.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Landmarcs
tim schreef:Rangie schreef:maar waarom een Defender?
Omdat hij duidelijk aangeeft dat ie daar gek op is.
Rationeel niets tegen je aangegeven alternatief in te brengen.
Zuiver rationeel is er niets tegen een Defender ... het hangt vooral van de randvoorwaarden af.
Een Defender heeft toch meer het imago van een utilitaire auto, en dat kan - zo is mijn ervaring - een voordeel zijn.
En verder dus het irrationele, daar is al helemaal niet tegenop te løllen.
Verder is het eenvoudig, je het 3 opties: Een 110, een 110 of een 110 (de vierde zou een 130 zijn).
Een 110 parkeer je nog gewoon in het parkeervak voor de supermarkt, een 110 rijdt goed (genoeg) op het lange eind en een 110 is net lang genoeg om in te slapen. Houdt er bovendien rekening mee dat een 110 lang niet zo groot (van binnen) is als ie van buiten lijkt - er zit toch heel wat lucht onder de laadvloer, een 90 is dus snel aan de krappe kant als je langer op pad wilt en als je je bagage een beetje "low-profile" wilt wegbergen.
Wat betreft de 3 opties:
+ Een 110 HardTop (ik heb er zo-een) heeft de meest utilitaire uitstraling, en is het eenvoudigst recht-toe-recht-aan als rijdende slaapkamer in te richten
+ Een 110 Stationwagon heeft als voordeel de tweede-rij-voetenbak en de daarbij horende deuren (jammergenoeg werd in NL geen 110 SW+utility-pack geleverd)
+ Een 110 HCPU biedt de grootste laadruimte/opbouw-mogelijkheid voor een camper-achtige "container" (maar let dan wel op de grijskenteken-regels)
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:
En verder dus het irrationele, daar is al helemaal niet tegenop te løllen.
Marc, dat is pecies waar het een jens ws omgaat, en met je uiteenzetting kan hij ws wel wat mee daar het redelijk kompleet is.
110 HT 200 Tdi 1989.
Slapen in een 110? Hoe groot zijn jullie dan? Wat een optie moet zijn is dat je de voorstoelen naar voren klapt en een bed verlenging kunt realiseren. Dat hebben vrienden van ons wel gedaan. Vervolgens moet je erg basic op pad want waar laad (laat) je dan je bagage?
Wij hebben een 110 geel kenteken. Hondenrek tegen het naar voren ketsen van de lading. Dus daarachter een "afgesloten" ruimte voor alle spullen. Slapen doen wij in een Columbus daktent (2.3m lang),...voel je niet of nauwelijks tijdens het rijden en héél snel "op te zetten". Hoog en droog en redelijk comfortabel matras wat je niet hoeft op te blazen!!
Suc6 met je keuze
Wij hebben een 110 geel kenteken. Hondenrek tegen het naar voren ketsen van de lading. Dus daarachter een "afgesloten" ruimte voor alle spullen. Slapen doen wij in een Columbus daktent (2.3m lang),...voel je niet of nauwelijks tijdens het rijden en héél snel "op te zetten". Hoog en droog en redelijk comfortabel matras wat je niet hoeft op te blazen!!
Suc6 met je keuze
Laatst gewijzigd door Peu op 29 Mei 2015, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Failing to prepare is preparing to fail!
Slapen in een 110 gaat meer dan prima. Ze zijn maar met z'n tweeën dus een grijs kenteken Stawag of een hardtop zijn prima opties. In beide kun je tussen de wielkasten prima een berglade maken met daarboven een vlakke vloer. Dan lig je riant te slapen. Onder het bed kun je dan meer dan voldoende meenemen. Als het daar niet past hebt je het niet nodig.
Ben jaren op de fiets en motorfiets op vakantie geweest en daar kan ook alles wat je nodig hebt op mee........
Met het genoemde budget kun je een prima Def Td5 kopen.
Ben jaren op de fiets en motorfiets op vakantie geweest en daar kan ook alles wat je nodig hebt op mee........
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Slapen in een 110 gaat meer dan prima. Ze zijn maar met z'n tweeën dus een grijs kenteken Stawag of een hardtop zijn prima opties. In beide kun je tussen de wielkasten prima een berglade maken met daarboven een vlakke vloer. Dan lig je riant te slapen. Onder het bed kun je dan meer dan voldoende meenemen. Als het daar niet past hebt je het niet nodig.![]()
![]()
Precies, met een lade, of een luikenvloertje ben je klaar voor vertrek.
Zelf heb ik voor een eenvoudige inrichting gekozen. Rechts een langs-kist om zo een "vast" bed te hebben, en in het "midden" een gangpad van 60 cm breedte en dus losse luiken om dit "gangpad" dicht te kunnen leggen. Maak je het vloertje 30 cm hoog dan kan je nog net op het vaste bed zitten (en dus ook in bed overeindkomen om bijv. je sokken aan te trekken). Onder die 30 cm past dan best veel bagage, boven de wielkast rechts heb ik nog een ondiepe rommel-bak.
Links heb ik hoger gekozen, met de luiken dwars is het zelfs een tafeltje (dat ik in de praktijk maar zelden gebruik).
Het bed is ruim 1 meter 80 lang en 1 meter 20 breed, voor mij/ons genoeg. (Ben je 1 meter 90 dan pas je toch niet achter het stuur dus doet de lengte van het bed er dan ook niet meer toe.) Overigens, het tentje dat op de fiets meegaat is niet groter.
Als je "teveel" bagage meeneemt zorg dan dat een paar kleren-balen bovenop liggen, die kan je makkelijk naar voren gooien als je wilt slapen.
Iets luifel-achtigs is overigens wel handig. Een grote vis-paraplu is een goede optie voor een snelle en minimale droge instap, wil je iets meer "lebensraum" kies dan een of andere luifel.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef:(Ben je 1 meter 90 dan pas je toch niet achter het stuur dus doet de lengte van het bed er dan ook niet meer toe.)
Dat is dan weer afhankelijk van de gekozen uitvoering. Een 110 stawag met iets verhoogde stoelrails en de stoel kan dan net iets verder naar achteren, waardoor het wel past.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Waarbij ik Ts dan wel adviseer om het NIET zo te doen als op jouw foto!
Het lijkt tenminste of je gewoon stroken hout van deur tot kopschot hebt staan en ook de deksel hebben geen afgeschuind kant oid. Bij een flinke aanrijding vanachter krijg je dus een shitload aan hout die vol je ruggegraat ingedrukt wordt...........
Niks mis met een houten interieur in een auto, ik maak er ettelijke per jaar, maar dan wel met alle aandacht voor veiligheid.......
Het lijkt tenminste of je gewoon stroken hout van deur tot kopschot hebt staan en ook de deksel hebben geen afgeschuind kant oid. Bij een flinke aanrijding vanachter krijg je dus een shitload aan hout die vol je ruggegraat ingedrukt wordt...........
Niks mis met een houten interieur in een auto, ik maak er ettelijke per jaar, maar dan wel met alle aandacht voor veiligheid.......
Edward van Vugt
Terug naar “Nieuw op het forum”