Gelukkig is Ecoloog geen beschermde titel, dus maak ik me vooralsnog geen zorgen ... voor je het weet wordt je gelynched vanuit twee kanten: door zowel de gekrenkte beroepsgroep als diegenen die "ecoloog" als een scheldwoord zien.
(En ... is Econoom wel een beschermde titel ?)Wel ben ik gewoon een oplettende en nadenkende mede-burger.
Kijk eens hier naar:
Op de site van de "Low carbon Vehicle Partnership" staat een intressant rapport
http://www.lowcvp.org.uk/resource-libra ... tudies.htm nl. "Life-Cycle Assessment of Low Carbon Cars 2020-30":
http://www.lowcvp.org.uk/assets/reports ... ly2013.pdfDaarin wordt bij de CO2 uitstoot per km niet alleen gekeken naar de CO2 uitstoot op basis van door de fabrikant opgegeven energieverbruik maar wordt ook de productie en uiteindelijk de recycling van de auto in begrepen.
Dat is dus een stukje life-cycle-economie.
Hoe minder de auto uitstoot bij gebruik, hoe groter die invloed van de uitstoot bij productie en hergebruik natuurlijk wordt en het produceren van een electrische auto geeft meer CO2 uitstoot. Het voordeel van de 100% elektrische auto (BEV) blijkt hierdoor minder groot dan veel mensen denken/hopen.
Vooral opvallend is het z.g. "Best case scenario 2030" Figure 4-6. Daarbij wordt aangenomen dat de elektriciteitsproductie van de EU-mix inmiddels 60% minder CO2 uitstoot dan nu het geval is er bioethanol i ipv fossiele brandstoffen wordt getankt, maar zonder gebruik van betere "tweede generatie" bioethanol. Daaruit blljkt de auto met conventionele verbrandingsmotor (ICEV), de hybride (HEV) en plug-in hybride (PHEV) alles inbegrepen uiteindelijk zo ongeveer even veel CO2 uitstoot/km veroorzaken terwijl de electrische auto (BEV) verassend genoeg de hoogste CO2 uitstoot per km heeft!
Overigens geeft dit rapport in Appendix 8 ook de basisgegevens om nadere eigen berekeningen te doen. Daarmee kan je dan ook de LCA voor een Defender doorrekenen, en dus ipv de 150.000 km voor de "default" levensduur van de motor wijzigen in 500.000 km, en bijv. ook de verhoudingen staal, aluminium en kunststof aanpassen.
Vlgs literatuuronderzoek aan Universiteit van Leuven
http://www.tmleuven.be/project/fijnstof/index.htm is de uitstoot van fijn stof bij electrisch rijden nagenoeg gelijk aan schone "gewone" auto's. De reden hiervoor is dat moderne auto's zeer lage fijn stof emissies door verbranding (uitlaat) hebben. Hierdoor zorgt slijtage van remmen, banden en weg (niet uitlaat emissies) voor 80 tot 100% van de fijn stof uitstoot. Hoe zwaarder de auto hoe groter die slijtage en electrische auto's zijn naar verhouding zwaarder.
Waarbij je dan bovendien rekening moet houden met de "perverse prikkel" die een accu-auto geeft: Een bescheiden actie-radius, waarbij de beperkte kilometers wel enorm goedkoop zijn nadat de stekker-auto (vaak met subsidie) eenmaal gekocht is. De "bedrijfs-emissies" van een stekker-auto vinden dus met name in de stedelijke omgeving plaats, dus juist in de omgeving waar fijnstof het grootste probleem is -- je hoeft dus niet eens te verwijzen naar de soms bedenkelijke uitstoot bij de productie van een stekker-auto om toch twijfels te hebben bij een dergelijke auto.Overigens wordt een auto als een Defender, hoe je een en ander ook doorrekent, altijd een "immorele" auto. Ik rijd er niet te veel mee, ik neem de trein of de fiets als het kan en/of zelfs handiger is, en ... het belasting-klimaat in Nederland is zo dat je niet erg gestimuleerd wordt om voor die ritten waar je net zo goed klein en schoon zou kunnen rijden een tweede auto te kopen. Als ik de Defender alleen zou gebruiken wanneer ik de typische eigenschappen nodig heb, en als ik dan daarnaast een klein zuinig niemendalletje zou gebruiken dan ben ik ruimschoots duurder uit als nu waarbij ik laten we zeggen de helft van de kilometers met een onnodige groot tuinhuis rond rijd. En als ik wanneer mijn wederhelft naar het ziekenhuis moet ipv de LandRover een taxi zou bellen dan wordt ook niemand er beter van (behalve misschien de taxi-chauffeur): die taxi rijdt wel schoner/zuiniger, maar hij rijdt ook een aantal kilometers leeg zodat netto de winst weer geheel zoek raakt.
Groeten MarcS