Als Defender rijder even voorstellen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
RobertJ

Als Defender rijder even voorstellen

Berichtdoor RobertJ » 26 Mar 2015, 20:36

Bij deze wil ik mijzelf en natuurlijk mijn Defender even voorstellen. Ik ben al een tijdje actief op het forum maar heb ij nog niet eerder voorgesteld. Sinds eind januari dit jaar ben ik de zeer trotse eigenaar van een Land Rover Defender 110

De Defender heb ik aangeschaft vanuit het oogpunt om deze nooit meer weg te doen. Het is voor mij dan ook één van de mooiste en meest karakteristieke auto's die er bestaan. Zoals Richard Hammond in Top Gear zei; "In a Land Rover Defender you can work the land or you can own the land". En zo is het maar net het is een tijdloos icoon, voor mij in ieder geval.

Door de tijd zal ik de auto wat meer gaan uitrusten met een Mantec stuurstangbeschermer, snorkel en misschien een roofrack icm met wat lampen.
Over het roofrack ben ik nog niet uit want wanneer mijn dakraampje met een volledig roofrack niet meer open kan vind ik dit niet ideaal. Ik denk aan een 90 roofrack met daarop de lampen, ik denk niet dat dat misstaat. Echter, wordt door de lampen het schuine gedeelte van het dak dan niet warm?
Laatst gewijzigd door RobertJ op 14 Nov 2020, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

allard

Re: Als Defender rijder even voorstellen

Berichtdoor allard » 26 Mar 2015, 20:54

Mooie introductie, mooie auto, welkom!
130 HCPU TD5 MY2000

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 26 Mar 2015, 21:37

Welkom hier. Mooie defender hoor. Dat met warmte van de lampen op je dak zal wel mee vallen ;) Er zijn er meer met lampen op het dak :lol:

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Mar 2015, 21:48

Welkom

ja jan, er zijn er meer met lampen, maar die hangen dan vooraan aan het dak, niet halverwege :roll:

wat bepalend is voor de warmte is natuurlijk wat voor lamp... een LED geeft minder warmte af dan een 150W halogeen...

maar het gigantische schaduwvlak dat het stuk dak dat voor de lampen uitsteekt genereert in je lichtbeeld lijkt me een veel groter probleem
gone

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 26 Mar 2015, 21:59

:o halverwege, zo had ik het niet begrepen/ gelezen. Dan zal het er van af hangen hoe dicht ze op het dak hangen én belangrijker hoeveel vermigen hebben ze.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

RobertJ

Berichtdoor RobertJ » 26 Mar 2015, 23:27

Bedankt!

Ja ik bedoel inderdaad een soort van halverwege, zoals de foto's hieronder, maar dan zonder de rolkooi en dan met de lampen evt. op de voorkant van het (90) roofrack. Verder vraag ik me af of de drukverdeling dan wel goed is omdat het roofrack niet op de hele dakgoot is afgesteund.

Vond het wel leuk staan zo'n kleiner roofrack op een 110 ;)

Afbeelding
Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Mar 2015, 23:38

Roger B. schreef:Welkom

ja jan, er zijn er meer met lampen, maar die hangen dan vooraan aan het dak, niet halverwege :roll:

wat bepalend is voor de warmte is natuurlijk wat voor lamp... een LED geeft minder warmte af dan een 150W halogeen...

maar het gigantische schaduwvlak dat het stuk dak dat voor de lampen uitsteekt genereert in je lichtbeeld lijkt me een veel groter probleem

Dat is weer afhankelijk van je voorkeur en de plaats waar de lampen gemonteerd zijn op het dak/aan het roofrack.
Vroeger heb ik eens een Peugeot 504 Pickup gehad en daar had ik een beugel achter aan de cabine-wand bevestigd met twee verstralers naar voren gericht en twee breedstralers in de laadbak gericht. Nu schenen die twee verstralers over het dak heen recht naar voren. Ik vond het zelfs wel prettig dat de motorkap niet verlicht werd (aangezien het dak er tussen zat). Kon je je goed concentreren op de weg en werd je niet afgeleid door een fel oplichtende motorkap.

En ten aanzien van het roofrack voor een 90 op een 110. Dat gaat prima, ik heb jaren rond gereden met een 90 roofrack omdat ik dit nog net voor de dakverhoging (grijs kenteken) kwijt kon. Verder naar achteren is mijn inziens geen probleem, ook niet m.b.t. de drukverdeling.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Mar 2015, 00:12

Als je een goede ledlamp koopt van bv Hella dan wordt het licht ook verder weg geprojecteerd. Je ziet dan niet een lichtstraal maar alleen een bundel verder weg. Geen idee hoe ze het doen, maar het is een fantastisch lichtbeeld!!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Mar 2015, 00:46

Dag RobertJ,

Om dan nog weer een andere steen in de vijver te gooien: Hoe gaat het als er takken/bomen op 2 m hoogte hangen met de lampen op het dak?
Ik ben net terug uit een stil deel van Frankrijk en op een van mijn uitstapjes moest de zaag uit de achterbak komen om de weg vrij te maken, na de sneeuw (nu inmiddels 6 weken geleden) lag er zo hier en daar toch nog een en ander op de weg (2 weken terug).

Dat de verwarmde voorruit (en de gratis bijgeleverde verwarmde stoelen - ik koos ook het Cold Climate Pack omdat een verwarmde voorruit los duurder was) goed werkt, dat wist ik al en als je een beetje stramme rug hebt zijn de stoelen ook lekker.
Heeft de 2,2 met Cold Climate Pack ook een af-fabriek carter-ontluchtings-verwarming? Mijn 2,4 Puma had die niet, toen het twee jaar geleden echt koud was heb ik dat gemerkt: als de carter ontluchting dicht vriest raak je olie kwijt -- gek genoeg werd een aanpassing alleen voorgeschreven voor "echt" koude landen en zat dus niet in het "standaard-pakket" als je bij een NL-dealer langs ging.

Inmiddels weet ik ook dat mijn (recente) winterbanden-keuze (Nokian Hakkapelitta LT2) goed werkt in de restanten opgestuwde sneeuw, in ieder geval duidelijk beter als de oude XPC's. Jammer genoeg te weinig sneeuw om ook de combinatie met sneeuwkettingen te kunnen proberen.

Groeten MarcS

Peu

Berichtdoor Peu » 28 Mar 2015, 10:21

Hoi RJ,
Welkom en inderdaad mooie intro en fraaie Def!
Over het roofrack icm met zonnedak kan ik zeggen dat deze gewoon open kan, in mijn geval (Frontrunner). Ik heb mijn glasplaat wel heel mooi verduistert ivm hitte in warme landen....brand vol op je pan!
Bijlagen
image.jpg
Failing to prepare is preparing to fail!

Terug naar “Nieuw op het forum”