E36-italia schreef:atilgen schreef:Ik heb een Disco 2 staan. Maar is wel een diesel.
Toen we deze aanschafte heb ik uitgerekend of we met een benzine goedkoper uit zouden zijn.
Maar gezien de wegenbelasting van een benzine uitvoering en het verbruik zit er niet veel verschil meer tussen.
Die berekening Is uiteraard afhankelijk van de auto waarmee je de land rover mee vergelijkt.
Voor mij Is een d2 diesel bijna 1500 Europa per jaar goedkoper dan mijn volvo!!
23.000km per jaar op Euro 98 of firezone 102 met een gebruik van 1:8 Is niet echt economisch rijden... wel leuk dat wel.
Een Disco of RangeRover V8 rijdt zeker niet zuiniger als die 1:8 Volvo ....
Echter, het kostenplaatje is meer een kwestie van de jaarlijkse kilometrages.
Overigens moet je je niet verkijken op het "absolute" van het kantelpunt.
Het kantelpunt is slechts zelden echt een K
ANTEL-punt, maar meer een geleidelijke overgang.
Een beetje afhankelijk van de precieze cijfers zie je meer een kantel-zone als een enkel punt.
En dan wordt het dus vooral van belang om ook een aantal andere zaken in de afweging te betrekken.
Bijv. de prijs van de brandstoffen in het buitenland (met name als je vaker naar het één of andere buitenland reist).
Wat je ook kan meewegen is de kans op een uitschieter naar boven of beneden: wat zijn de meer- of minder-kosten.
Misschien telt de verwachtte levensduur van het motorblok zwaarder in het kostenplaatje door als het rekenmodel zegt
Houdt ook rekening met de kosten om het blok gedurende de gebruiksduur in goede conditie te houden.
En tenslotte het "plezier" ... de één is een dieselaar, de ander valt voor de V8-blurp.
Uiteindelijk, onder de streep ... kost het altijd geld.
Groeten MarcS