Altijd al graag een Defender gewild...

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Grabber

Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor Grabber » 27 Jan 2015, 12:32

Hallo allemaal,
Even voorstellen op dit forum. Ik ben 36 jaar en heb een gezin. We verplaatsen ons in een MPV en verder heb ik nog een hobby-auto.
Al van kinds af aan droom ik ervan om een Defender/ 110 te rijden. Ik heb er een paar keer een stukje in gereden en dat was...... GEWELDIG!
Nu heeft de ratio het altijd nog gewonnen (vooroordelen(??) t.a.v. comfort, veiligheid, betrouwbaarheid, gebruikskosten etc.)
Maar... omdat we gezinsuitbreiding verwachten, wordt onze huidige MPV te klein en krijgt de ratio voor een Defender er ineens weer een paar puntjes bij :-)
Mijn grote vraag/zorg is echter: is een Defender voor mij echt haalbaar?
De eisen:
- moet betrouwbaar zijn! (daily driver voor gezin en werk)
- 8 of 9 persoons uitvoering
- liefst diesel of lpg (ik maak zo'n 25.000 km per jaar)
- airco is een pré (of is dat zinloos in een Defender?)
- betaalbaar (ik vind een klein klusje leuk, voor grote klussen heb ik geen spullen/kennis/plek. Grote financiële tegenvallers zouden een probleem voor me vormen)

De vraag waar ik een gedegen antwoord op zoek, is dus: hoe duur is het om een goede Defender aan te schaffen en die ook voor een normaal auto-budget zonder gigantische "verrassingen" zo goed te houden, dat hij goed en betrouwbaar blíjft?? Mijn maximale aanschafbudget ligt ergens tussen de € 10k en 15k.
Uiteindelijk laat ik het liever bij dromen als dat verstandiger is, dan dat ik mezelf in een financiële ramp stort. Dan zet ik wel een miniatuurtje op de kast ;-)

LaRo 88 AE

Re: Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor LaRo 88 AE » 27 Jan 2015, 13:54

Welkom , gefeliciteerd je hebt het laro virus te pakken.
Tja moeilijk om te beoordelen of een defender als dagelijkse auto betaalbaar is voor jou.
Ik kan je wel vertellen , er zijn genoeg mensen die hem als dagelijkse auto gebruiken, maar ik kan niet in de portemonee kijken.
Een laro kan je vergelijken met een hond, kost achteraf altijd meer als vantevoren gedacht......haha

Een td5 of 300 tdi zal volgens de kenners een geschikte auto zijn.
Ik heb de mijne als hobby auto, 110 3.5 v8 uit 85. Ik denk dat ik het afgelopen jaar er meer aan gesleuteld hebt als mee gereden in het terrein.....maar ik vind het leuk en heb plek om te sleutelen.

Succes met de zoektocht en koop het aankoopboekje via de lrch om zeker te zijn wat je koopt
http://www.lrch.nl/artikelen/boekrecens ... rob-dekker

Groet bernd

tookaphotoof

Berichtdoor tookaphotoof » 27 Jan 2015, 15:57

Altijd lastig zeggen als je tweedehands koopt. Je weet niet hoe de vorige eigenaar ermee is omgegaan.
Uitgaande van een goed onderhouden exemplaar vind ik de wagen persoonlijk betrouwbaar. Gebruik de wagen als daily. Kan alles tussen 35-40k per jaar zijn. Vooralsnog niet ontevreden.
Ben erg blij met de airco, maar zonder had ik het ook vast overleefd.

i4-muzique

Berichtdoor i4-muzique » 27 Jan 2015, 18:05

Ik zeg doen !
Ik rijd nu ongeveer een jaar een td5 100, dagelijks, wel moet ik zeggen dat ik geluk heb gehad met mijn aankoop, bij een volgende aankoop laat zou ik deze toch echt laten keuren door een (echte)defender expert.

mbt kosten valt het mij reuze mee ( als ik alleen zou laten doen wat moest) alleen heb ik het virus te pakken en dan begint het aan te tikken ..... maar ja ik boek die kosten als bobby :oops:
nee gij trekt volle zallen

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Jan 2015, 18:31

als je geluk hebt (ook afhankelijk van hoe je hem rijdt) kost ie niet meer dan standaard onderhoud..... als je minder geluk hebt is ie wat duurder tot een groot gat waar je geld in verdwijnt.

als je zelf een auto van nieuw af rijdt, bepaal jij hoe het verleden is, als je een tweedehandsje koopt moet je het doen met wat je ontdekt als je de auto al hebt...

helemaal zonder enige financiele reserve op de betrouwbaarheid aangewezen zijn is een gok, ook bij andere auto's, maar bij een Land Rover (en de meeste 4x4 voertuigen die stevig bereden snelweg rijden) loop je meer risico
gone

EdwinO

Berichtdoor EdwinO » 27 Jan 2015, 20:18

Zo ging het mij een aantal jaren geleden ook! Ik had een Defender 90 gekocht als tweede auto. Uiteindelijk besloten om deze maar puur voor de hobby te houden en heb toen een D2 gekocht.
Een stuk comfortabeler en betrouwbaarder! Ja wel minder leuk !

Ik zou als alternatief kijken naar een D2, als je een van de latere bouwjaren kiest heb je voor een redelijke prijs een mooie wagen.

Succes!
LR Ninety 2.5L benzine 1985
LR Defender Td5 2002
Discovery Td5 2004

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Jan 2015, 20:58

maar slechts 7 seater max
gone

tim

Berichtdoor tim » 28 Jan 2015, 00:29

Met de hulp van het eerder aangehaalde boekje als voorbereiding en wellicht een stuk eigen huiswerk op het internet, het naast je krijgen van een defenderkenner bij een potentieele def moet een succesvolle aanschaf met jouw budget absoluut kunnen lukken.

met het verkrijgen van een defender komt wellicht ook de lol en wens om steeds meer dingetjes er zelf aan te gaan doen, en al doende leert men.
een defender is zeker geen duitse auto qwa kwaliteit, even zo simplistisch samengevat, maar kan ook tot in de lengte van jaren en kilometers ruim voldoende rijkwaliteit hebben en behouden.

als je qwa state off mind iemand bent waarbij dingen het altijd volledig en perfect moeten doen, sla een defender dan bewust over.
dan wordt het mogelijk eerder ergenis dan plezier.

Succes!
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jan 2015, 10:29

tim schreef:Met de hulp van het eerder aangehaalde boekje als voorbereiding en wellicht een stuk eigen huiswerk op het internet, het naast je krijgen van een defenderkenner bij een potentieele def moet een succesvolle aanschaf met jouw budget absoluut kunnen lukken.

met het verkrijgen van een defender komt wellicht ook de lol en wens om steeds meer dingetjes er zelf aan te gaan doen, en al doende leert men.
een defender is zeker geen duitse auto qwa kwaliteit, even zo simplistisch samengevat, maar kan ook tot in de lengte van jaren en kilometers ruim voldoende rijkwaliteit hebben en behouden.

als je qwa state off mind iemand bent waarbij dingen het altijd volledig en perfect moeten doen, sla een defender dan bewust over.
dan wordt het mogelijk eerder ergenis dan plezier.

Succes!

Tja, met een Duitse auto koop je een spreekwoordelijke degelijkheid ... en het degelijkst zijn de rekeningen.
Tegenwoordig gaan Duitse auto's net zo vaak stuk als bijv. Franse.

Ik heb het "geluk" nu mijn tweede Defender 110 te hebben, beide vanaf nieuw, en in de afgelopen 15 jaar zijn de onderhoudskosten me alleen maar meegevallen (ook al kan een individuele rekening soms even tegenvallen, maar dat was vroeger soms ook zo). Qua brandstof-verbruik ben je natuurlijk geen spekkoper met 25.000 km, en qua MRB ook niet (maar bij een MPV of busje met voldoende zitplaatsen is dit alles ook niet gratis).

En qua betrouwbaarheid: In mijn laten we zeggen 10x jouw 25.000 km heb ik nog nooit langs de weg stil gestaan door een pechgeval. Om het noodlot te tarten heb ik bij aankoop van de eerste mijn WW-lidmaatschap opgezegd .... en dat werkt.

Dus ... het kan allemaal wel, het hangt vooral van je eigen instelling af, en ook van een zeker gevoel met de techniek.

Alleen en vooral is het de vraag wat je voor een budget van max € 15.000 koopt ... dwz goed zoeken, gerust wat laten lopen, minstens een "kenner" zonder rose bril meenemen en liefst een bedrag inbouwen voor een tegenvaller. Zit het een beetje mee, en heb je geen "luxe" tussen de oren, dan moet je jaren plezier van je onverstandige keuze kunnen hebben.

Groeten MarcS

Grabber

Berichtdoor Grabber » 28 Jan 2015, 12:20

Heerlijk, ik geniet alleen al van de reacties.
Ondanks de waarschuwingen ben ik het virus nog niet kwijt (dat is gevaarlijk!).
Wel wijs misschien om inderdaad geen 15k maar 10k uit te geven en zo wat achter de hand te houden voor tegenvallers.
Meer tips altijd welkom! Ik noteer(de) al: 300 tdi en td5 (die laatste zal wat duurder zijn in aanschaf)
Met imperfectie kan ik overigens leven (heb ook al wat oldtimers gehad), maar het moet wel rijdbaar blijven. Ouder worden doet elke auto en zeker als je hem langer rijdt, zie je dat gewoon.
Bouwjaar boeit me overigens niet, maar liefst geen oldtimer (heb er al 1 en dan krijg ik moeder de vrouw echt tegen).
Misschien eens in het echt met een liefhebber/defender bezitter praten ook.
Zijn er in Zeeland of omgeving forummers die open staan voor een rondje om hun auto?

Terug naar “Nieuw op het forum”