Altijd al graag een Defender gewild...

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Walterke

Re: Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor Walterke » 31 Jan 2015, 17:49

Roger B. schreef:
Walterke schreef:
Roger B. schreef:moet jij me eens vertellen hoe een dealer dat blok dan gebalanceerd heeft? :roll:

en 5cilinders lopen nooit mooi in balans niet bij landrover en niet bij andere merken

Je kunt toch doormiddel van de contra gewichten je zuiger/contragewichten in balans brengen.
hierbij ook nog eens het vliegwiel wat een veel te grote marge heeft vanuit de fabriek :roll:

Waarom haal ik 180 kilometer per uur op de gps en loopt hij 1 op 12,3 dit bij 120 kilometer per uur?
Niet omdat er een huge turbo op zit of omdat hij een alive kuurtje heeft...
Waarom heeft de ene zoveel meer pit als de ander? Puur de grote marge bij het balanceren.

Het is geen goede basis en het zal ook nooit perfect worden zoals een 6 cilinder.

Maar een 5 cilinder motor kan soepeler verlopen dan een niet overlappende 4 cilinder motor, maar dit alleen op het midden toerental.

De grootste onbalans zit in arbeidsslag en compressie dit omdat er altijd een arbeidslag begint terwijl de andere nog bezig is, hierdoor heb je een ongelijk hoeveelheid koppel.
lees: Als cilinder 1 bijna aan zijn eind is van de arbeidslag (180 graden) komt de volgende al. Dit veroorzaakt een ongelijk uitgaande koppel. Dit heb je het zelfde met de compressie. Gelukkig kun je dit al aardig verhelpen met een groot contra gewicht.

Er zitten echter ook voordelen aan (behalve het unieke geluid),

hoe een motor gebalanceerd wordt weet ik ook wel, maar geen dealer die daar de expertise en apparatuur voor in huis heeft.... dus als een dealer jou gezegd heeft dat zij je motor gebalanceerd hebben waag ik dat ten zeerste in twijfel te trekken.....

Dat dacht ik al :mrgreen: natuurlijk heeft een dealer dat werk uitgeleend, maar laat zij hun verkoop praatje maar doen :roll:

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 31 Jan 2015, 22:06

7 jaar geleden kocht ik mijn D90 uit 2001 voor 14.000 Euro. Zoals het bij begeerlijke auto's nu eenmaal gaat is het niet de verkoper die de waarde bepaalt maar de koper. Ik had het er voor over en ik heb er geen seconde spijt van gehad. Geen enkel autotechnisch benul hebbende (destijds) laat ik de auto onderhouden door een bedrijf waar ik me goed door behandeld voel. Dat is eerder anders geweest. En dat heeft een prijs. Het zijn vooral de uren die zwaar wegen op de nota's. Maar na inmiddels een Series 1 uit elkaar gehaald en me suf gelezen te hebben durf ik de eenvoudige onderhoudsklusjes aan de TD5 binnenkort vast zelf wel aan, zeker nu ik er na jaren van alleen maar werken en slapen de tijd en het gereedschap voor heb. Dat zullen ze bij mijn garage zeker jammer gaan vinden. En minder dure kopjes koffie drinken want als ze me bij binnenkomst eerst een kop koffie aanbieden weet ik al meteen dat ik weer niet voor onder de 500 Euro de sleutels terug krijg.
;)
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

Grabber

Berichtdoor Grabber » 03 Feb 2015, 09:22

Geweldige reacties om te lezen!
De verliefdheid is precies het gevaar, begrijp ik wel.
Inmiddels ben ik aan het overwegen om in plaats van de eerste, beter mijn tweede (hobby) auto te vervangen door een Defender (of 109). Wordt wel een goedkopere dan, maar luistert minder nauw als de daily driver en meer tijd om een klusje zelf te doen en zo nodig te verdelen over langere tijd.

Grabber

Berichtdoor Grabber » 18 Jan 2023, 20:50

Ha, zoveel jaar verder... nog steeds geen Landrover gehad en nog steeds een droom ;-)
Inmiddels heb ik wel een mooie Pajero gehad omdat japans me betrouwbaar leek. Draaide de motor in de soep! :x
Ik kijk nog steeds naar 109's, defenders en discovery's en twijfel nog steeds of het hebben van zo'n machine geen (nieuwe) financiële ramp wordt... :lol:
Dus nog maar weer eens op het forum struinen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2023, 22:25

Grabber schreef:Ha, zoveel jaar verder... nog steeds geen Landrover gehad en nog steeds een droom ;-)
Inmiddels heb ik wel een mooie Pajero gehad omdat japans me betrouwbaar leek. Draaide de motor in de soep! :x
Ik kijk nog steeds naar 109's, defenders en discovery's en twijfel nog steeds of het hebben van zo'n machine geen (nieuwe) financiële ramp wordt... :lol:
Dus nog maar weer eens op het forum struinen.

Je vasthoudendheid verdient een pluim.   Al 8 jaar aan het dromen ... da's lang, da's erg lang.  
De nachtmerrie is dat je nu een Defender van 8 jaar geleden met winst had kunnen verkopen.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 21 Jan 2023, 23:08

Het is een beetje wat je wilt.
Series zijn leuke hobby autos, maar rijden als een oude auto.
Weinig comfort, weinig snelheid.
Defenders zijn een stuk moderner.
Zonder stuurbekrachtiging en met de oude motor is het nog niet veel.
Met motoren vanaf 200 TDI of V8 en servostuur wordt het eerst prettig rijden.
Elke defender is natuurlijk te moderniseren, de basis is het Range Rover chassis.
De eerste defenders worden dit jaar (weer) belastingvrij.
Dan is V8 LPG geweldig rijden (en betaalbaar).
Als het je hobby is,kun je voor weinig wat leuks in elkaar sleutelen.
Defenderchassis is een bouwpakket, alles past op alles.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jan 2023, 18:41

dyngo schreef:Elke Defender is natuurlijk te moderniseren, de basis is het Range Rover chassis.
De eerste Defenders worden dit jaar (weer) belastingvrij.

Da's (bijna) allemaal waar.
Dat de (eerste) Defenders dit jaar belastingvrij worden is niet waar ... het gaat om de eerste one-ten exemplaren.
De ninety volgde een jaartje later.
Het is een beetje leerstellig, maar de Defender bestaat pas sinds de introductie van de Discovery.
Tot dan was LandRover voldoende, de "ander" was de RangeRover.
Het "bijna" betreft verder de chassis van de 110, die zijn echt iets meer dan een aangepast Range Rover chassis.
Het verhaal is dat de allereerste eerste prototype-defenderoïden gebruik maakten van aangepaste RangeRover chassis.

Verder klopt het.
Als je tijd hebt, en sleutelen je hobby is, dan wordt het inmiddels interessant om een van de eerste "defenderoïden" onder handen te nemen.   Of je daarmee dan heel veel goedkoper uit bent is afhankelijk van je eisenpakket en van geluk bij het vinden van een goede 1983 "defenderoïde".

Groeten MarcS

Terug naar “Nieuw op het forum”