Helemaal nieuw

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs

Re: Helemaal nieuw

Berichtdoor Landmarcs » 21 Jan 2015, 21:47

Coen83 schreef:
Landmarcs schreef:
Peter Brig schreef:Ik heb net de Def opgehaald, rijdt verbazend goed. Was wel een heel stuk snelweg, netjes rond de 100km/u gereden. Het sturen is niet zo direkt, maar als je uit een vrijwel nieuwe Volvo V60 komt zal dat verschil wel normaal zijn zeker. Ik zal gauw enkele foto's posten.

Direct wordt de besturing nooit bij een Defender, soms wordt het wel beter met de goede banden (dwz.: er zijn "foute" banden die graag alle kanten op gaan).
Nog even en die Volvo6o is helemaal vergeten.

Daar kan ik niet over meepraten op 't moment. Volgens mij als je een goeie stuurdemper hebt en alles vrij goed uitgelijnd, zou het 'goed' moeten zijn. Bij de defender die ik nu heb hoef ik niet het stuur eerst een cm of 10 te bewegen voor hij zich zijlings begint te verplaatsen. Dat gebeurt vrijwel direct! ;)

De stuurdemper is als alles goed is slechts een extra, een nuttig extra: hij voorkomt nl dat het stuur bij hobbels uit je handen geslagen kan worden.
Als de auto het juiste uitspoor heeft, en de swivels, stuurkogels en de verschillende rubbers goed zijn (en niet te vergeten ook de Panhard-stang echt goed vast zit) dan hoort de Defender (mits op goede banden) gewoon goed naar het stuur te luisteren (ook zonder stuurdemper). Het is alleen geen messcherp sturende auto ... vergeet echter niet: de ouder Discovery's en RangeRovers hadden/hebben in principe dezelfde besturing, dus de suggestie dat een Defender stuurt als een vooroorlogse tractor is gewoon niet correct (of het gevolg van langdurige verwaarlozing).
O ja, een 130 stuurt dan ook nog weer eens lekkerder, de extra lengte geeft extra rust in het stuur.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Jan 2015, 22:34

De D1en RRC sturen gewoon net zo vaag :lol: :lol: :lol: :lol: en in principe is de besturing van de D2 en P38 niet anders.

maar dat vage is alleen in vergelijking met personenauto's met strakke vering, lage banden en directe stuurinrichtingen.
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Jan 2015, 23:05

Tja, of je het "vaag" wilt noemen is wellicht afhankelijk van het perspectief ... ik was Renault's gewend met "normale" (dus geen lage) banden, dus auto's met een prettig comfortabele vering, auto's met een prima (en vergevende) wegligging, echter niet de wegligging van een sportwagen.

Heel belangrijk is dat de stuurreactie niet zo direct is, voeg dus een kleine vertraging toe in de stuurcorrecties, dan zit je niet alsmaar in het vage aan het stuur te zwengelen. Dus gewoon een kant uit sturen (na enige ervaring gaat dat gewoon vanzelf al heel goed) en dan met een zeker geduld corrigeren. Mede omdat je redelijk hoog zit en de carrosserie een zekere rol vertoont is een iets onthaaste basishouding bij het corrigeren alleen maar beter ... je zult zien dat de auto eigenlijk scherper stuurt als je op het eerste gezicht dacht (en dus minder correcties nodig heeft en dus zo veel ontspannener rijdt).

Groeten MarcS

PS Met beroerde banden en/of weinig lucht in de banden wordt het snel wat anders, ik heb daarmee ook ervaring, een ongemakkelijke ervaring, waarbij je nauwelijks opzij in de spiegels kon kijken omdat de auto geen zeker gevoel terug gaf (en daarbij ook gemakkelijk "afdwaalde").

Peter Brig

Berichtdoor Peter Brig » 22 Jan 2015, 07:38

Gisteren nog een kort ritje gedaan, en hij rijdt echt lekker. Ook terug naar onze technische keuring geweest, want de vorige eigenaar had maar toelating voor 2 personen. Nu mag ik met drie personen rijden. Foto's volgen, maar ik zit momenteel met een internetprobleem thuis.

Peter Brig

Berichtdoor Peter Brig » 23 Jan 2015, 20:44

Eindelijk even een foto kunnen maken, ook het eerste bospadje genomen.... :mrgreen: :geek:

Afbeelding

Peter Brig

Berichtdoor Peter Brig » 24 Jan 2015, 19:27

Het reservewiel op de motorkap is niet echt een succes. De kap is niet te tillen, tevens was tussen het wiel alles redelijk vies. De traanplaat eronder was ook helemaal vol allerlei gaten. Verder trilde het wiel bij een snelheid van meer dan 100km/u. Dus.....dat moest weg. Dat was een heel werkje, het wiel zat vast met een aantal anti-diefstalbouten, maar de passende dop was niet te vinden. Uiteindelijk alle schroeven (22stuks! :ugeek: ) eruit gekregen. Gauw een nieuw traanplaatje op maat gemaakt en mat zwart gespoten. Het resultaat mag er zijn, vind ik.

Afbeelding

Taz

Berichtdoor Taz » 24 Jan 2015, 22:47

Ja ziet er veel beter uit , en het zicht op de weg zal ook wel verbeterd zijn. Je hebt bijna dezelfde nummer als ik. :shock:

Peter Brig

Berichtdoor Peter Brig » 03 Mar 2015, 21:13

Intussen een roofrack gekocht en gemonteerd. Tevens een tentrail op het rack aangebracht. Volgende stap is het reservewiel op de achterdeur.

Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Mar 2015, 08:22

Peter Brig schreef:Volgende stap is het reservewiel op de achterdeur.

Dit raad ik af, de achterdeur is uiteindelijk niet sterk genoeg (ook niet met de extra versterkingsprofieltjes die LR standaard aanbrengt), het deurframe gaat (na een aantal jaren) scheuren.
Beter kun je een aparte reservewieldrager monteren b.v. van Mantec, Paddock of andere leverancier.

Wat voor roofrack heb je gekocht/gemonteerd?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Peu

Berichtdoor Peu » 04 Mar 2015, 12:30

Aparte blauwe tentrail :mrgreen:
Veel plezier met de nieuwe aanwinst!
Failing to prepare is preparing to fail!

Terug naar “Nieuw op het forum”