Coen83 schreef:Landmarcs schreef:Peter Brig schreef:Ik heb net de Def opgehaald, rijdt verbazend goed. Was wel een heel stuk snelweg, netjes rond de 100km/u gereden. Het sturen is niet zo direkt, maar als je uit een vrijwel nieuwe Volvo V60 komt zal dat verschil wel normaal zijn zeker. Ik zal gauw enkele foto's posten.
Direct wordt de besturing nooit bij een Defender, soms wordt het wel beter met de goede banden (dwz.: er zijn "foute" banden die graag alle kanten op gaan).
Nog even en die Volvo6o is helemaal vergeten.
Daar kan ik niet over meepraten op 't moment. Volgens mij als je een goeie stuurdemper hebt en alles vrij goed uitgelijnd, zou het 'goed' moeten zijn. Bij de defender die ik nu heb hoef ik niet het stuur eerst een cm of 10 te bewegen voor hij zich zijlings begint te verplaatsen. Dat gebeurt vrijwel direct!
De stuurdemper is als alles goed is slechts een extra, een nuttig extra: hij voorkomt nl dat het stuur bij hobbels uit je handen geslagen kan worden.
Als de auto het juiste uitspoor heeft, en de swivels, stuurkogels en de verschillende rubbers goed zijn (en niet te vergeten ook de Panhard-stang echt goed vast zit) dan hoort de Defender (mits op goede banden) gewoon goed naar het stuur te luisteren (ook zonder stuurdemper). Het is alleen geen messcherp sturende auto ... vergeet echter niet: de ouder Discovery's en RangeRovers hadden/hebben in principe dezelfde besturing, dus de suggestie dat een Defender stuurt als een vooroorlogse tractor is gewoon niet correct (of het gevolg van langdurige verwaarlozing).
O ja, een 130 stuurt dan ook nog weer eens lekkerder, de extra lengte geeft extra rust in het stuur.
Groeten MarcS